فیبوناچی در بورس چیست؟ | راهنمای کامل فیبوناچی در بورس

بیشتر تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که در صورت استفاده درست و صحیح از ابزار فیبوناچی در بورس خواهند توانست تا رفتار بازار را در 70 درصد مواقع با موفقیت تمام پیش‌بینی نمایند، به ویژه زمانی که در پی پیش‌بینی نمودن قیمت خاصی در بازار باشند. 

فیبوناچی در بورس چیست؟

بعضی ها معتقدند که محاسبات مربوط به این نوع از ابزارها خیلی زیاد و حتی بسیار زمان‌بر و کمک گرفتن از آن‌ها تا حد زیادی دشوار است. شاید بزرگ‌ترین عیب و ایراد روش فیبوناچی در پیچیدگی نتایج آن جهت مطالعه و همچنین متعاقباً عدم توانایی تعداد زیادی از معامله‌گران در درک واقعی و حقیقت آن‌ها باشد.

به زبان دیگر، معامله‌گران نبایستی بر روی سطوح فیبوناچی به عنوان سطح حمایت یا سطح مقاومت اجباری و بدون درصد خطایی تکیه بکنند. در اصل، آن‌ها می‌توانند به راحتی سطوح حمایت روانی را نظیر سایر روش‌ها و اصول تحلیلی بر روی نمودار بررسی کنند. بنابراین، در اصل سطوح فیبوناچی پنجره‌ها و قاب‌هایی هستند که تحلیلگران می‌بایستی از آن زاویه نمودارها را چک کرده و صحت آن ها را بررسی نمایند. این قاب هیچ چیزی را به طور صد در صدی پیش‌بینی نمی‌کند و تأثیری هم در معاملات بازار بورس ندارد، اما بر تصمیمات معاملاگران در بازار بورس و اقدامات معاملاتی هزاران نوع مختلف از معامله‌گران مؤثر است.

اصلاح فیبوناچی

اصلاح فیبوناچی

فیبوناچی در بورس چیست؟ سطوح اصلاح فیبوناچی یا به عبارت دیگر Fibonacci Retracement مجموعه‌ای از خطوط افقی هستند که در اصل نشان می‌دهند در چه موقعیتی برای سهامی مشخص احتمال این زیاد است تا حمایت و مقاومت رخ ‌دهد. این سطوح بر طبق اعداد فیبوناچی مشهور رسم می‌شوند. بدین روش که هر سطحی با یک درصد معین، مشخص می‌شود.

این درصدها هم نسبت به یک قیمت اولیه ثابت و از پیش معین شده مشخص می‌شوند. سطوح فیبوناچی در اصل اصلاحی 23.6 درصد، 38.2 درصد، 61.8 درصد و 78.6 درصد هستند. البته از 50 درصد نیز گاهی اوقات استفاده می‌شود که به شکل رسمی جزء نسبت های فیبوناچی نیست. مطالعه مقاله "فیلتر الگوی تیک صعودی" می تواند مفید باشد.

این سطوح اصلاح در اصل نسبت به نقاط سقف نمودار سهم و همچنین نقاط کف نمودار سهم محاسبه می‌شود. بدین جهت، پنج خط اصلی در نمودار فیبوناچی ترسیم می‌شوند: خط اول در 100 درصد (که جزء بالاترین نقطه نموداراست)، خط دوم در 61.8درصد، و خط سوم نیز در 50 درصد، خط چهارم هم در 38.2درصد و در نهایت خط نهایی در 0 درصد (که در واقع پایین‌ترین نقطه نمودار است) رسم می‌گردند. طبق این تحلیل، پس از یک حرکت قیمتی قابل توجه بالا به پایین یا برعکس، سطح حمایت و مقاومت جدید گاهی در این خطوط نمایان شده یا ممکن است که در نزدیکی آن‌ها واقع شود.

کاربرد فیبوناچی در بورس چیست؟

کاربرد فیبوناچی در بورس

  • کمان فیبوناچی

کمان‌های فیبوناچی یا به عبارت دیگر Arc Fibonacci نقاط مورد حمایت و همچنین مقاومت بالقوه را توامان نشان می‌دهند. کمان‌ها نیز به قیمت و هم زمان مورد نیازشان بستگی دارند، به شکلی که هرچه کمان‌ها عریض‌تر بشوند، خط پایه طولانی‌تر از قبل می‌شود و هرچه کمان هم نازک‌تر شود، خط پایه آن به نسبت کوتاه‌تر است. کمان‌های فیبوناچی به شکل معمول برای اتصال نمودن دو نقطه در نمودار قابل توجه قیمتی، نظیر نوسان مورد استفاده واقع می‌شود. بسیاری از تحلیل گران به کمک این ابزار می توانند نقاط pullback را نیز مشخص نمایند. برای آشنایی بیشتر با این واژه و کاربرد آن پیشنهاد میکنیم مقاله " کاربرد پولبک در بورس " را مطالعه نمایید.

یافتن و جست و جو نمودن سقف و همچنین کف نمودار، نخستین قدم جهت تشکیل دادن کمان‌های فیبوناچی در واقع همین امر است. در ادامه مقاله، با یک حرکت یا الگوی پرگاری، سه نوع خط منحنی با فاصله 38.2 درصد، 50 درصد و 61.8درصد از نقطه مورد نظر مشخص گشته و ترسیم می‌شوند. این خطوط برای رسم نمودار فیبوناچی در بورس سطح حمایت و مقاومت و همین طور محدوده معاملات را نیز می‌تواند پیش‌بینی کنند. البته سطوح دیگری را هم می‌شود به راحتی و به کمک آموزش رسم کرد.

بسیاری از نرم‌افزارهای رسم نمودار که مورد استفاده تحلیل گران است، سه سطح 38.2 درصد، 50 درصد و 61.8 درصد را به طور پیش‌فرض و اتوماتیک دارند. کمان‌های فیبوناچی در اصل به صورت نیم‌دایره‌هایی هستند که در صورت تمایل می‌شود آن‌ها را با دایره‌های کامل هم نشان داد.

  • بادبزن فیبوناچی

بادبزن‌ فیبوناچی یا به اصطلاح Fan Fibonacci مجموعه‌ای از خطوط روندها را شکل می‌دهد که با استفاده از رسم نمودار فیبوناچی در بورس و سطوح اصلاح فیبوناچی می‌توان آن را رسم نمود. برای رسم کردن این نوع از خطوط، تحلیلگران یک روند صعودی را ترسیم می‌کند که اغلب قیمت‌های پایین و بالای سهام را در یک دوره زمانی معین پوشش می‌دهد.

فیلتر فیبوناچی در بورس

برای رسیدن به این سطوح اصلاح، ان اختلافات قیمتی را در سطح قیمت کف و سقف با نسبت‌های مشخص شده توسط سری فیبوناچی (اغلب 23.6 درصد، 38.2 درصد، 50 درصد و 61.8 درصد) تقسیم می‌نماییم. خطوطی که با کمک اتصال نمودن نقطه شروع خط روند پایه و همچنین هر سطح اصلاح گشته ایجاد می‌شوند، به اصطلاح بادبزن الگوی فیبوناچی را تشکیل می‌دهند.

تحلیلگران از خطوط بادبزن فیبوناچی جهت مشخص کردن نقاط اصلی مقاومت یا نقاط حمایتی بهره می برند که انتظار می رود روند قیمت‌ها در آینده معکوس شود در این نقاط زمان مناسبی جهت نوسان گیری می توان فراهم نمود. هنگامی که یک معامله‌گر الگوها را در نمودار مشخص کرد، می‌تواند به راحتی از این الگوها جهت پیش‌بینی نمودن حرکت آینده قیمت و همچنین سطح حمایت و خط مقاومت در آینده استفاده بکنند. تحلیلگران از پیش‌بینی‌ها جهت مشخص نمودن زمان انجام معاملات خود استفاده می‌کنند.

  • نواحی زمانی فیبوناچی

نواحی زمانی فیلتر فیبوناچی در بورس در واقع خطوطی عمودی هستند که توانایی این را دارند تا مناطق بالقوه‌ای را نشان بدهند که در آن‌ها ممکن است دامنه نوسان زیاد، کم یا معکوس رخ بدهد. نواحی زمانی فیبوناچی یک شاخص تکنیکال مبتنی بر زمان است. شاخص اغلب با نوسان بسیار زیادی یا حتی با نوسان پایین در نمودار شروع به طی کردن روند را می کند.

نواحی زمانی فیبوناچی

نواحی زمانی فیبوناچی در بورس چیست؟ نواحی زمانی فیبوناچی در اصل نسبت به زمان اولیه خودشان انتخاب می‌شوند. فرض بگیرید تاریخ شروع این الگو در اول اردیبهشت انتخاب شده باشد، این تاریخ را ما باید نقطه (۰) قرار بدهیم. اولین خط عمودی نواحی زمانی در الگوی فیبوناچی در روز معاملاتی بعدی خودش ظاهر می‌شود، خط بعدی هم دو روز پس از آن ، سپس سه روز پس از آن، و به همین ترتیب پنج روز بعد، سپس هشت روز پس از تاریخ مقرر شده و… .

شناسایی فیلتر فیبوناچی در بورس نقطه شروع مناسب یک عامل مهم و ویژه در استفاده نمودن از نواحی زمانی فیبوناچی است. تاریخ یا به عبارت دیگر دوره انتخاب شده به نسبت تا حدودی کاربردی و مهم است و بایستی یک نقطه سقف یا یک نقطه کف را نشان دهد.

خلاصه و جمع بندی

یافتن و جست و جو نمودن سقف و همچنین کف نمودار، نخستین قدم جهت تشکیل دادن کمان‌های فیبوناچی در واقع در همین امر است که بتوانید به راحتی نقاط سقف و کف را تشکیل دهید. برای آشنایی با تحلیل تکنیکال و کاربرد فیبوناچی در بورس پیشنهاد می‌کنیم که با انواع رسم نمودار فیبوناچی در بورس آشنایی کامل پیدا کنید تا به راحتی معنای این که فیبوناچی در بورس چیست؟ را دریابید. بیشتر تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که در صورت استفاده درست و صحیح از ابزار فیبوناچی در بورس خواهند توانست تا رفتار بازار را در 70 درصد مواقع با موفقیت تمام پیش‌بینی نمایند، به ویژه زمانی که در پی پیش‌بینی نمودن قیمت خاصی در بازار باشند.

با توجه به توضیحات بالا می توان نتیجه گرفت فیبوناچی از اصطلاحات مهم بورس می باشد که می تواند در زمان های خاص کمک بسزایی در معاملات به افراد بکند. بنابراین، در اصل سطوح فیبوناچی پنجره‌ها و قاب‌هایی هستند که تحلیلگران می‌بایستی از آن زاویه نمودارها را چک کرده و پس از بررسی نمودن زاویه‌ها صحت آن ها را بررسی نمایند. این قاب هیچ چیزی را به طور صد در صدی پیش‌بینی نمی‌کند و تأثیری هم در معاملات بازار بورس ندارد، اما بر تصمیمات معاملاگران در بازار بورس و اقدامات معاملاتی هزاران نوع مختلف از معامله‌گران مؤثر است.

کد خبر 429465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =