گین Capital Gain در بورس چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

گین در بورس چیست؟ همان سودی است که شما از طریق فروش سهام به دست می‌آورید به شرطی که سهامتان را بیشتر از قیمتی که خریداری کرده‌اید به فروش برسانید. البته مدت زمانی که سهامداری کرده‌اید نیز مد نظر است. کوتاه مدت و یا بلند مدت؟ از طرفی نوع کسب سود نیز اهمیت دارید. اگر سهامتان تنها به دلیل افزایش تقاضا با رشد قیمت روبه رو شده است، سود به دست آمده سود معتبری نخواهد بود. بلکه سودی مداوم و پربار است که در نتیجه کاهش هزینه‌ها از سمتی و افزایش و گسترش فعالیت‌ها از سوی دیگر رو به رو باشد.

گین در بورس چیست؟ سودی است که در این بازار در جریان خرید و فروش سهام به دست می‌آورید. سود در ابعاد و زمینه‌های مختلفی مطرح می‌شود اما سودی که بیشتر می‌شناسیم در واقع همان فایده مالی است. هر گاه درآمد ما از هزینه‌ای که در جهت کسب همان درآمد صرف کرده‌ایم، بیشتر باشد یعنی سود کرده‌ایم. هزینه‌ها را از درآمد کسر می‌کنید، آنچه به جا می‌ماند سود خالصی است که شما به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی به دست آورده‌اید.

حال این سود به دلایل مختلفی ممکن است به دست بیاید یا هزینه‌هایتان نسبت به درآمدتان کمتر شده و یا اینکه درآمدتان به دلایل مختلفی مثل افزایش قیمت و یا عملکرد بهتر شما افزایش پیدا کرده است. در هر حالت آنچه شما به دست آورده‌اید سود است. در مقاله گین چیست؟ به نحوه محاسبه این سود در این بازار می‌پردازیم.

اصطلاح گین در بورس

  • فروشی بیشتر از قیمت خرید

بورس محلی برای خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف است. با توجه به قوانینی که در این بازار حاکم است، شرکت‌ها پس از کسب مجوزهایی موفق خواهند شد که بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کنند. این سهام عرضه شده معمولاً در روز اول با کمترین قیمت به فروش می‌رسد که به آن عرضه اولیه گفته می‌شود. بالای 90 درصد کسانی که موفق به خرید عرضه‌های اولیه می‌شوند سود خواهند کرد. همان گینی که در این مقاله در نظر داریم. زیرا تا مدتی قیمت این نوع سهام نوسان مثبت داشته و هنگامی که به مرحله فروش برسد سود خوبی نصیب سهامدار خواهد شد.

بنابراین اگر دقیق بخواهیم بگوییم که گین در بورس چیست؟ یا اصطلاح گین در بورس چیست؟ همان سودی است که شما کسب می‌کنید، وقتی سهامی را بیشتر از قیمت خرید به فروش می‌رسانید. البته در نظر داشته باشید که این سود جدا از سودی است که شرکت‌ها پس از برگزاری مجمع بین سهامداران تقسیم می‌کنند که به عنوان سود تقسیمی یا DPS شناخته می‌شود.

  • کسب گین معتبر در بورس چگونه می باشد ؟

توجه داشته باشید سودی معتبر است که حاصل گسترش و بهبود فعالیت‌های خود شرکت باشد. یعنی رشد شرکت منجر به افزایش قیمت سهام و در نتیجه سود آن شده است وگرنه صرف استقبال کورکورانه عده‌ای از سهامداران و افزایش تقاضا برای یک سهم که منجر به بالارفتن قیمت سهام باشد سودآوری محسوب نمی‌شود. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که بدانید دلیل سودآوری یک سهام چه بوده است؟ اینگونه از حباب‌ها نیز در امان خواهید ماند.

کسب گین معتبر در بورس

اگر با مفهوم سود سرمایه‌ای هم رو به رو شدید و از خود پرسیدید که سود سرمایه‌ای چیست؟ به همان معنا و مفهوم گین در بورس بازگردید. هر دو یک معنا را می‌دهند. در ادامه توضیحات روشن برای پرسش گین در بورس چیست؟ باید برای خود مشخص کنید که گین کوتاه مدت (کمتر از یک سال) یا گین بلند مدت (بیشتر از یک سال) می‌خواهید. برای هر یک از این استراتژی‌ها باید برنامه مشخصی جهت خرید و فروش سهام و یا زمان ورود به سهم و خروج از آن داشته باشید.

قطعاً قصد تمامی سهامداران از ورود به بازار بورس کسب سود است. چه سود سرمایه‌ای و چه سود تقسیمی و لازم است پیش از اینکه به سهم ورود کنند از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بهره ببرند. البته جهت تشخیص علت سود دهی شرکت تکیه بر تحلیل بنیادی بسیار کمک کننده خواهد بود. پیگیری اخبار و اطلاعات مرتبط با فعالیت‌های شرکت مسیر روشنی را پیش روی شما باز می‌کند. هرگز بدون اطلاع و آگاهی در هیچ بازاری وارد نشوید زیرا نه تنها سودی کسب نخواهید کرد بلکه ممکن است سرمایه خود را نیز از دست بدهید.

کد خبر 429389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =