تاثیر عرضه اوراق دولتی بر بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه رقیبی به نام دولت دارد و با متوقف شدن فروش اوراق دولتی، قطعا بازار سرمایه جذاب‌تر خواهد شد.

به گزارش صدای بورس،علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص اوراقی که دولت عرضه می‌کند، توضیح داد:این اوراق، اوراق مرابحه، اوراق منفعت، اوراق اسناد خزانه اسلامی و دیگر اوراق هستند و به دلیل این که دولت بدهکار است برای تسویه با پیمانکارها این اوراق را منتشر می‌کند و عملا با این روش دولت از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند.

او در خصوص خریداران اوراق دولتی گفت: خریداران این اوراق فعالان بازار سرمایه هستند و علت خرید شان بازدهی بدون ریسک نزدیک یا بالاتر از تورمی است که این اوراق با خود به همراه دارند، به دلیل که این اوراق جذاب هستند به نوعی رقیب بازار سرمایه هم محسوب می‌شوند.

باغانی در مورد این که فروش این اوراق تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟ اظهار کرد: از نظر من تا زمانی که دولت بدهکار است فروش این اوراق ادامه دارد، دولت از یک زمانی خواست که پول را به سمت بازار سرمایه سوق دهد تا این پول به سمت ایجاد نقدینگی نرود و دست خود دولت باشد. دولت بخشی از پول را که به بورس تزریق شد با کاهش قیمت سهام از بین برد، یعنی آنقدر بورس را جذاب کرد که همه افراد با حداقل سرمایه وارد بازار شدند، بخشی از این پول باقی مانده را با جذاب کردن بازار بدهی (مثلا اسناد خزانه اوراق اسلامی و..) به این قسمت‌ها روانه کرد.

او افزود: امروز به طور کل سه هزار میلیارد ارزش معاملات فرا بورس بود که از این مقدار دو هزار و پانصد هزار میلیارد متعلق به اوراق مرابحه بود و دویست میلیاد تومان هم برای صندوق‌ها با درآمد ثابت بود یعنی فقط سیصد میلیارد تومان ارزش معاملات فرابورس بوده است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا فروش این اوراق باعث به وجود آمدن وضعیت فعلی بازار و منفی شدن آن شده است؟ گفت:بیان این جمله صحیح نیست، دولت از شرایط بازار سرمایه چه در دوران رونق و چه در دوران رکود فعلی بیشترین استفاده را کرده و برنده بازارهای سرمایه گذاری در سال ۹۹ ، دولت است، زیرا در زمانی که بازار سرمایه رشد داشت یک درآمدی را از طریق مالیات شناسایی کرد (۵/۰ درصد)، حجم بالایی از سهام دولتی را در قالب همین صندوق دارا یکم و پالایش یکم و موارد دیگر به فروش رساند. مورد بعد این که بخشی از ثروت را که برای سیاست‌های دولت تهدید بود به سمت بازار هدایت کرد و نقدینگی را از بین برد و در حال حاضر که در دوران رکود هستیم و سهامداران می‌خواهند دارایی شان حفظ و با سود همراه شود، دولت بازار بدهی (اوراق ها) را جذاب کرده است.

وی در ادامه افزود:با متوقف شدن فروش این اوراق با توجه به شرایط کنونی بازار، قطعا بازار سرمایه جذاب‌تر خواهد شد، در حال حاضر بازار سرمایه رقیبی به نام دولت دارد که اوراق را با نرخ جذابی به سرمایه گذاران می‌فروشد و بازده بدون ریسک می‌دهد.

باغانی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما به سهامداران حاضر در بازار و سهامدارانی که قصد ورود به بازار را دارند چیست؟ گفت:در شرایط فعلی توصیه‌ای برای ورود به بازار ندارم، ولی اگر افراد میل ورود به بازار دارند، صندوق‌ها با درآمد ثابت را پیشنهاد می‌کنم. اما توصیه من به سهامداران این است که اگر این افراد سهمی را دارند که در مجامع سالانه p/e ۴، ۵ را بدست آورده است می‌توانند این سهام را با نگاه بلند مدت نگه دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 429374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =