۱۲ درصد سود نوسان گیری برای یک روز اپال داری

صندوق های سرمایه گذاری روز شنبه سهام اپال را با قیمت روز چهارشنبه خریداری کردند و امروز اقدام به فروش نمودند و با نوسان گیری، ۱۲ درصد برای کمتر از یک روز نگه داشتن سهام، سود کردند و حتی یک روز هم سهامداری نکردند.

به گزارش صدای بورس، اوج تعداد شرکت کنندگان برای خرید عرضه اولیه برای مرداد و شهریور ۹۹ بود که  بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت می کردند هرچه از این زمان فاصله گرفتیم و به اواخر سال ۹۹ نزدیک شدیم میزان استقبال از عرضه اولیه ها کاهشی شد به طوری که در عرضه اولیه اپال تنها ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹ تعداد ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۷ درصد از سهام شرکت "فرآوری معدنی اپال کانی پارس" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد " اپال " به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه اولیه شد.

شاخص کل بورس امروز با ۸ هزار و ۶۰۱ واحد ریزش، کانال یک میلیون ۲۰۰ هزار واحدی را پس داد و در رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز یک هزار و ۲۸ واحد ریخت و در ۴۳۲ هزار واحد ایستاد. فولاد، شستا، فارس، کگل، فملی، کچاد و اپال امروز بیشترین تاثیر را در شاخص کل بورس داشتند. 

اپال امروز با بیش از ۵.۹۳ درصد افزایش با قیمت پایانی ۱۳ هزار و ۹۴۰ ریال بسته شد،  حقیقی‌ها ۳۰۰ میلیون سهام برابر با ۹۴.۹ درصد خریدار سهام اپال بودند و حقوقی ها کمتر از ۵ درصد سهام این شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس را خریدند.

بیشتر بخوانید:
اپال عرضه اولیه و کشف قیمت شد
دارا یکم همچنان در دور سقوط

نکته مهم در ارتباط با عرضه اولیه اپال این است که چهارشنبه ۶ اسفند یک هزار و ۲۵۰ تومان کشف قیمت شد. بخشی از سهام عرضه اولیه برای حمایت از صندوق  های با درامد ثابت به این صندوق‌ها تخصیص می یابد، که در عرضه اولیه اوپال نیز این قانون اجرایی شد. صندوق ها امروز سهام خود را فروختند و خریداران حقیقی که مردم عادی هستند سهام اپال را خریدند.

با یک حساب و کتاب ساده می توان دریافت در حقیقت صندوق های سرمایه گذاری روز شنبه این سهام را با قیمت روز چهارشنبه خریداری کردند و امروز اقدام به فروش نمودند و با نوسان گیری ۱۲ درصد برای کمتر از یک روز نگه داشتن سهام سود کردند و حتی یک روز هم سهامداری نکردند

این ایراد به سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد که اگر برای صندوق ها ظرفیت در نظر گرفته می شود چرا نسبت به آن مدیریتی انجام نمی شود؟

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 429355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسنی DE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    حق وردی در واحد نظارت که سهم هارو میبنده و بدون دامنه نوسان باز میکنه و روند سهم رو هر طوری که خودش دوس داره تغییر میده ، جوابگو این موضوع باشد، اگر صندوق ها در ارزشگذاری سهم مشکلی میبینند مانند 80 ملیون سهمی که روز شنبه بدون خریدار ماند ، نباید اقدام به خرید میکردند.چرا این اجازه به صندوق ها داده شده که اینچنین اقداماتی را بتوانند انجام دهند.بعد هم دهن باز میکنند و سهامدار خرد را بی سواد ،سفت باز ، سهام باز و ... خطاب میکنند.اون کسی که باید اموزش ببیند سازمان هست و در ابتدا خود واحد نظارت نه سهامدار خرد، اماتور های حقوقی باید اموزش ببیننند نه ملت.
  • امین IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    قوانین بازار های بین المللی باید در بورس هم به اجرا در بیاید تا از این هرج و مرج کاسته شود.