تاثیر عرضه سهام عدالت در بازار سرمایه

کارشناس بورس گفت:سهام عدالت مبلغ کمی نیست که در صورت عرضه طی یک هفته در بازار سرمایه جذب شود و باید تعدادی تقاضا فراتر از شرایط نرمال ایجاد شود.

به گزارش صدای بورس، رسول علی محمدی؛ کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با گفته وزیر اقتصاد که سهام عدالت از ارزشمندترین شرکت‌ها انتخاب شده است، بیان کرد: تا به امروز تا حدی گفتار مسئولان با عملکردشان یکی نبوده، در کل نگهداری سهام عدالت از فروش آن در این بازه از زمان بهتر است، ولی به هر حال یک سری نیازهای مالی افراد را نمی‌توان نادیده گرفت.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مردم به شدت اعتماد و اطمینان خودشان را به بازار از دست داده اند در حقیقت کلید گمشده بورس در حال حاضر اعتماد است. با اینکه گزارش‌های سه ماه اخیر شرکت‌ها، گزارش های خوبی بوده و حتی شرکت‌ها پیش بینی‌های نسبتا خوبی را ارائه داده اند، باز هم شاهد این هستیم که با کوچکترین اتفاقات در بین سهامداران ترس ایجاد می‌شود و همه آماده فروش می‌شوند. این فقط مختص به سهام عدالتی‌ها یا حقیقی‌های تازه وارد نیست، حتی حرفه ای‌های بازار نیز به این صورت عمل می‌کنند.

علی محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا محورهای اصلی دهقان دهنوی می‌تواند امیدی را برای سهام عدالتی‌ها زنده کند؟ تشریح کرد: مسئولان می‌توانستند این تصمیمات را در ریزش‌های هیجانی بازار اعمال کنند، ولی در کل با دستکاری دامنه نوسان برای بهبود شرایط موافق نیستم، چون بازار سرمایه کشور بازار کارایی نیست که بخواهیم با استفاده از ابزار کارا وضعیت بازار را مطلوب کنیم، ولی با ابزارهای دستوری می‌توانستیم، جلوی ریزش بازار را بگیریم.

وی افزود: سقوط بازار سرمایه در پنج ماه گذشته به علت وعده‌های توخالی مسئولان و عملکرد نکردن به گفتارشان است، در کل باید مسئولان برای سرمایه گذاران یک اطمینان خاطر ایجاد کنند، تا از فروش سهام، آن هم با هر قیمتی دست بکشند، این اطمینان خاطر فقط با دستور العمل ایجاد نمی‌شود، بلکه این اطمینان با یک سری سیاست‌های کلان و ثبات اقتصادی ایجاد می‌شود و عواملی مثل عدم ثبات ارزی و دعواهای جناحی و بودجه همیشه به مسائل بازار دامن می‌زند و سهامداران زمانی که این اتفاقات در بازارسرمایه می‌افتد، ترجیح می‌دهند که در بازار نباشند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه سهام عدالت در روزهای مثبت بازار می‌تواند باعث قرمز پوش شدن شاخص شود؟ بیان کرد: به هر صورت آزاد سازی سهام عدالت باعث دستکاری بازار از سمت عرضه می‌شود و باید در سمت تقاضا نیز دستکاری صورت بگیرد، تا تقاضا نیز تقویت شود و باید راهکاری برای جذب ۳۰ درصد سهام عدالت در نظر گرفته شود.

وی گفت: اینطور نیست که بگوییم بازار مثبت است پس آزاد سازی سهام عدالت بازار را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، همیشه به این صورت است که قبل از آزاد سازی سهام عدالت بازار را مثبت می‌کنند، اما مبلغ سهام عدالت مبلغ کمی نیست که با تقاضای معمولی در یک هفته یا دو هفته در داخل بازار جذب اش کنیم، به هر حال باید تعدادی تقاضا فراتر از شرایط نرمال بازار ایجاد شود، می‌توان با کمک صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری تقاضا را زیاد کنیم و همه عواملی که در افزایش نقد شوندگی بازار نقش دارند می‌توانند به نوعی به افزایش تقاضا در بازار کمک کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 429295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =