۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
نشانه‌های رکود جوانه زد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران اسفند ماه را منفی آغاز کرد و در معاملات هفته با ریزش حدود ۲ درصدی به کانال یک میلیون۲۰۰ هزار واحدی رسید.

به گزارش صدای بورس،   شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران اسفند ماه را منفی آغاز کرد و در معاملات هفته با ریزش حدود ۲ درصدی به کانال یک میلیون۲۰۰ هزار واحدی رسید.

منفی بودن نمادهای بزرگ
 شاخص کل اولین روز هفته را نوسانی شروع کرد به طوری که نمادهای کوچک بازار متعادل بودند. رشد قیمت جهانی مس هم سبب استقبال از فملی در روز شنبه شد اما منفی بودن سایر نمادهای بزرگ بازار سبب منفی ماندن شاخص کل شد. فلزات اساسی، سیمانی ها و شرکت های گروه پتروشیمی پر معامله ترین های روز شنبه بودند. ارزش معاملات خرد اولین روز هفته به کمتر از ۵،۲۰۰ میلیارد تومان رسید و این در حالی بود که۶۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

کاهش ۵۰ درصدی
 روز یکشنبه نیز بازار مانند روز قبل منفی و راکد بود. صف های فروش در بیش تر نمادها و عدم معامله تا میزان حجم مبنا سبب ایجاد وضعیت رکودی در بازار شد به طوری که از ۲۲ نماد با بیشترین ارزش معاملات، ۱۷ نماد مربوط به اوراق دولتی و صندوق های با درآمد ثابت
بوده است.
کاهش حدود ۵۰ درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته و خروج حدود ۶۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی در روز یکشنبه مهمترین اتفاقات این روز بودند. فملی نیز که روز قبل به دلیل جهش قیمت مس در محدوده مثبت معامله شده بود در روز یکشنبه منفی به کار خود خاتمه داد.

صف های فروش و عدم معاملات
روز دوشنبه نیز در ادامه روند دو روز قبل بازار منفی آغاز شد و در همان ابتدای معاملات افت ۴ هزار واحدی برای شاخص کل رقم خورد. وضعیت رکودی حاکم بر بازار مانند روزهای گذشته سبب تشکیل صف های فروش و عدم معاملات بود. حجم معاملات ۸ میلیونی برای خساپا گواه رکود حاکم بر بازار بود.
 صف فروش فملی به واسطه جهش قیمت جهانی مس به بالای ۹۲۰۰ دلار بر چیده شد. فولاد نیز با وجود جمع شدن چندین باره صف فروش به دلیل فشار عرضه مجددا به صف فروش نشست. ارزش معاملات خرد روز دوشنبه به زیر ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسید و ۵۳۰ میلیارد تومان نیز پول حقیقی از بازار خارج شد.
نمادهای فملی، فولاد و وهنر بیشترین ارزش معاملات روز دوشنبه را به خود اختصاص دادند.

فملی ناجی شد
روز سه شنبه نیز مانند روزهای قبل بازار منفی و راکد شروع شد اما در ادامه و با مثبت شدن فملی شاهد افزایش حجم معاملات در بیشتر نمادها بودیم به طوری که ارزش معاملات خرد با رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به روز قبل به بالای ۵،۵۰۰ میلیارد تومان صعود کرد و خروج پول حقیقی نیز کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بود. فملی به دنبال افزایش قیمت جهانی مس به صف خرید نشست اما در انتهای بازار از ۶۶۱ نماد قابل معامله ۳۷۴ نماد در صف فروش باقی ماندند و تنها ۴۲ نماد با صف خرید همراه بودند.

یکی از عوامل رکود
 روزهای رکودی و ریزش فرسایشی بازار درحالی ادامه دارد که روند قیمت های جهانی رو به بالا بوده و دلار نیز در همان محدوده ۲۵ هزار تومانی معامله می شود. شاید فلسفه وجودی حجم مبنا در این روزهای بازار مورد انتقاد همگان باشد چرا که نه تنها در راستای حمایت از سهامداران خرد کاری از پیش نمی برد بلکه یکی از عوامل رکود این روزهای بازار نیز به شمار می رود. عرضه اولیه اپال کانی پارسیان در روز چهارشنبه با شرایط کنونی بازار می تواند حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان از ته مانده نقدینگی بازار را بیرون کشیده و به رکود بیش تر بازار دامن زند.

امکان کاهش قیمت ارز و طلا
از مهمترین اخبار هفته می توان به خبر آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی اشاره کرد. رئیس بانک مرکزی در دیدار با سفیر کره جنوبی در تهران از آزادسازی بخشی از ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ایران خبر داد که می تواند سبب کاهش قیمت در بازار ارز و طلا شود، اشاره داشت. تعیین و تکلیف نرخ سود صنایع توسط مجلس، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی را ۳۰ درصد و واحدهای سیمانی و سایر صنایع (به غیر از نیروگاه) را ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی تعیین کرد. توقف کامل پروتکل الحاقی از ۵ اسفند ماه و به دنبال آن توقف هرگونه دسترسی و بازرسی فراپادمانی به آژانس از دیگر اخبار مهم بازار هفته بودند.

رشد بازارهای جهانی
در بازار جهانی نفت با ۲ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته به ۶۵ دلار رسید. پیش بینی ها از بازار نفت طی سه ماه آتی رسیدن به محدوده ۷۵ دلار را نشان می دهد. آلومینیوم با رشد ۳ درصدی به ۲،۱۵۳ دلار رسید. مس نیز با جهش ۹ درصدی وارد کانال ۹،۲۰۰ دلاری شد. کمبود عرضه به دلیل شیوع بیماری کرونا و در مقابل افزایش تقاضا از دلایل اصلی رشد قیمت مس در این روزها هستند. سرب و روی هر کدام با ۲ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۲،۱۴۴ و ۲،۸۸۵ دلار معامله شدند.

کاهش بیت کوین وافت دلار و سکه
 بیت کوین نیز منفی شد و کاهش ۸ درصدی را نسبت به هفته گذشته به جای گذاشت و به ۴۷،۶۰۰ دلار سقوط کرد. قیمت دلار در بازار داخل با افت ۴ درصدی به ۲۴،۷۰۰ تومان رسید. قیمت سکه نیز با افت ۶ درصدی به ۱۱ میلیون تومان بازگشت.

سرخطی‌های کدال
از مهمترین اطلاعیه‌های کدال در هفته گذشته می توان به تقسیم سود ۱۳۰ تومانی در مجمع وسپه و ۱۷۹ تومانی در ریشمک، مزایده ویتانا جهت فروش یک قطعه زمین به مبلغ ۲۰۸ میلیارد تومان و خرید ۱۰.۵ درصد سهام پتروشیمی اصفهان توسط پالایش نفت اصفهان به مبلغ ۴۸۱ میلیارد تومان اشاره کرد. همچنین شرکت امیر از وثیقه نمودن ۶۵ میلیون سهام شرکت باما به منظور دریافت تسهیلات برای شرکت تابعه (باما) خبر داد. افزایش سرمایه ۱،۵۵۴درصدی وهور از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها. تایید افزایش سرمایه ۴۶ درصدی فولاد و ۹۶۲ درصدی بمپنا توسط حسابرس از دیگر اطلاعیه‌های مهم کدال بودند.

حسام بصیری،کارشناس بازار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۱

کد خبر 429114

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =