بورس ۱۴۰۰، در اولویت تصمیم‌گیران قرار گیرد

مدیرعامل شرکت سبدگردان آبان گفت: نهادهای تصمیم‌گیر باید از تصمیمات هیجانی که منفعت گروه خاصی را تامین می‌کند به دور باشند. در حال حاضر بورس در اولویت تصمیم‌گیران نیست و تا زمانی که این روند ادامه پیدا کند سرمایه گذاران اعتمادشان به بازار برنمی‌گردد.

به گزارش صدای بورس، امین رنجبر، مدیرعامل شرکت سبدگردان آبان درباره روند پیش روی بازار سرمایه گفت: با توجه به رویه ای که در بازار سرمایه شاهد هستیم احتمالاً در چند روز آینده پس از پایان قفل صف‌های فروش، تصمیمات جدیدی برای آینده بازار اتخاذ می‌شود. به‌رغم اینکه وضعیت بنیادی بازار، گزارش های ماهانه، نه ماهه و عملکرد شرکتها بسیار خوب و مناسب است اما سیگنال مثبتی از سوی بازار نشان داده نمی شود و وضعیت مدیریت بازار به هیچ عنوان خوب نیست.

رنجبر ادامه داد: تصمیمات هیجانی که منفعت گروه خاصی را تامین می کند از جمله تصمیماتی که در سال ۹۹ گرفته شد تا منفعت دولت افزایش یابد باید کنار گذاشته شوند و تا تحقق وعده‌ها پیگیری‌های لازم انجام شود. نهادهای دولتی و شبه دولتی باید بازار سرمایه را حمایت کنند. البته گویا بورس در اولویت تصمیم گیران نیست و تا زمانی که این روند ادامه پیدا کند سرمایه گذاران اعتمادشان به بازار برنمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان آبان درباره میزان تحقق تامین مالی دولت از بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به اینکه دولت روحانی شش ماه نخست سال آینده را مستقر خواهد بود، انتظار زیادی از تحقق بودجه وجود ندارد. احتمال اینکه پس از پایان مجادلات انتخاباتی وضعیت عمومی بازارها بهبود پیدا کند، وجود دارد.

وی افزود: انتظارات تورمی و و پیش بینی افزایش نرخ دلار در سال آینده موجب رشد بورس خواهد شد اما این شیوه رشد، مطلوب نیست و رشد بازار سرمایه باید به شکل واقعی اتفاق بیفتد تا سرمایه گذاران اعتماد کنند.

رنجبر در ادامه اظهار کرد: باید تلاش شود تا نگاه درستی نسبت به عوامل واقعی بازار وجود داشته باشد. به عنوان مثال مصوبه اخیر شورای عالی بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان مهمترین کارکرد بازار سرمایه یعنی نقدشوندگی را از بین برد. در کشورهای دیگر ابزارها و پارامترهای بازار سرمایه مشخص است. اگر نقدشوندگی بازار و بازارگردان ها به شیوه صحیح عمل کنند میتوان انتظار داشت بازار سرمایه به مسیر صحیح خود بازگردد.

امین رنجبر در پایان درباره احیای برجام در آینده و توافقات احتمالی گفت: اینکه تصور کنیم ترامپ دشمنی شخصی با ایران داشته با روی کارآمدن دولت بایدن، فضای دوستانه میان ایران و امریکا ایجاد میشود، تصور غلطی است.  ایران با جامعه جهانی اختلافات بنیادی دارد و سیاست خارجه ایران در طی سالهای اخیر به نحوی بوده است که رابطه خوبی با همسایگان  ایجاد نشده است و در صورت احتمال ایجاد گشایش برای ایران این همسایگان فشار خواهند آورد این مسائل به راحتی و در طی چند ماه حل و فصل نخواهد شد و حتی اگر بخواهیم به شرایط پس از برجامی بازگردیم حداقل چند سال زمان نیاز است.

امیرحسین موسوی

کد خبر 429014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =