خطری از بودجه ۱۴۰۰ که سهامداران را تهدید می‌کند/ دولت چه خوابی برای بورس دیده است؟

افزایش میزان مالیات از نقل و انتقالات سهام، ورود نقدینگی جدید و راهکارهای حمایتی می‌تواند سهم بازار سرمایه از بودجه را فراهم آورد.

به گزارش صدای بورس، مالیات نقل و انتقالات سهام، فروش اموال دولتی در قالب ای تی اف ها دو روشی است که دولت برای تامین بخشی از  بودجه قرار است که از بازار سرمایه تامین کند.

کاشناسان معتقدند این دو روش به این راحتی ها اجرایی نمی‌شود و تنها از دو راه این میزان بودجه تحقق می یابد که عبارتند از:

۱- افزایش میزان مالیات از نقل و انتقال سهام

۲-   ورود نقدینگی و حمایت از بورس 

 میثم ابوالقاسمی مدیر اوراق بهادار کارگزاری سهم آشنا با اشاره به تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با  صدای بورس اظهار کرد: کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ درحالی تصویب شد که رقم مالیات نقل‌وانتقال سهام نسبت به سال پیش بیش از ۶ برابر در نظر گرفته شد، در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ردیف بودجه‌ای که قرار است از بازار سرمایه به خزانه واریز شود، از ۲ طریق، یکی مالیات حاصل از نقل و انتقالات در بازار سرمایه و دیگری فروش اموال دولت در قالب ای تی اف هاست.

وی افزود: به نظر می رسد با توجه به وضعیت کنونی بازار سرمایه، خروج سرمایه از این بازار ادامه دار باشد که به طور قطع درآمد بودجه از بازار سرمایه محقق نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:
آنچه بودجه ۱۴۰۰ از بورس می‌خواهد، شدنی است؟
ورود خودرو در بورس به کجا رسید؟/ شب عید خوردو بخریم یا دست نگاه داریم
بانکی‌ها و ۲ گروه لیدر بازار تا اردیبهشت ۱۴۰۰/ پیش بینی سوددهی پالایشی‌ها در بورس

۲ راهی که می‌تواند درآمد حاصل از بورس را تحقق دهد

مدیر اوراق بهادار کارگزاری سهم آشنا با بیان اینکه رقم مالیات نقل و انتقال سهام برای سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۴ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان در نظر گفته شده است، بیان کرد: این رقم مالیات از بورس در سال ۹۹ که اوج بالندگی بازار سرمایه در تمام سال های گذشته بود تا پایان سال تامین نمی شود، حال در نظر بگیرید سال آینده که امکان تجربه مجدد، اوج های بورس ۹۹ بسیار ضعیف است، چطور قرار است این مالیات از بورس تامین شود؟

وی افزود: تنها ۲ راه، افزایش میزان مالیات از نقل و انتقالات سهام و دوم ورود نقدینگی جدید و راهکارهای حمایتی می‌تواند سهم بازار سرمایه از بودجه را فراهم آورد.

ابوالقاسمی بیان کرد: ضرر مردم در ای تی اف ها به طور قطع در تصمیم گیری مربوط به خرید سهام ای تی اف هایی که قرار است در سال ۱۴۰۰ در بورس عرضه شود، تردید در سهامداران ایجاد  خواهد کرد. بنابراین حصول درآمد معقول از فروش اموال دولت در قالب ای تی اف بسته به بازگشت اعتماد مردم به بورس و مشارکت سهامداران در خرید ای تی اف هاست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رقبای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در نظر گرفتن درآمد بیش از ۶ برابری از نقل و انتقالات سهام در بازار سرمایه منوط به این است که نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند و مقام اول نگاه سرمایه داران برای سرمایه گذاری در کنار بازار مسکن، خودرو، طلا، سکه و ارز دیجیتال به سوی بورس باشد.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 428702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =