لحظه به لحظه / کنفرانس بین المللی تامین مالی

کنفرانس بین المللی تامین مالی امروز ۲۷ بهمن‌ماه آغاز به کار کرد.

به گزارش صدای بورس، کنفرانس بین المللی تامین مالی با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه ایران و مدیران ارشد چندین نهاد مالی بین‌المللی امروز ۲۷ بهمن‌ماه آغاز به کار کرد.

این کنفرانس در سه پنل تخصصی در حوزهای «مدیریت ریسک»، «بررسی مدل‌های بهینه تأمین مالی شرکت‌ها در شرایط سخت اقتصادی» و «نقش فینتک‌ها در گسترش بازارها» هم اکنون در حال برگزاری است. 

این کنفرانس توسط حسین عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس افتتاح  شد. محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، جوزف لوفکین، مدیر عامل و موسس شرکت سرمایه‌گذار جکسیم (انگلیس) و بهادر بیژنی، مشاور ریاست سازمان در امور بین‌الملل و جذب سرمایه ‎گذاری خارجی به ترتیب سخنرانی خواهند کرد.

حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس در کنفرانس بین المللی تامین مالی گفت: بازار سرمایه ایران در بیست سال گذشته با وجود تحریم ها و سایر محدودیت‌ها پیشرفت ویژه‌ای داشته است. در دو سال اخیر مردم حضور گسترده‌ای در بازار سرمایه داشتند که موجب ضریب نفوذ بالای بازار شد، هرچند که حضور انبوه مردم در بازار دشواری‌ها و کاستی‌های خود را نیز داشته است.

بورس در زمینه تامین مالی دستاوردهای خوبی داشته است

عبده تبریزی افزود: این سمینار سالانه برگزار می‌شود و تم اصلی سمینار، پوشش بازار سرمایه است. بورس در زمینه تامین مالی دستاوردهای خوبی داشته است. به عنوان مثال بازار بدهی بسیار گسترش پیدا کرده است. البته بخش خصوصی در این بازار سهم قابل توجهی ندارد و عمده بازار در اختیار دولت است که این موضوع به عنوان امتیاز منفی بازار قابل ذکر است.

عضو سابق شورای عالی بورس درباره صندوق‌ها گفت: در حوزه صندوق ها به رغم کوچک بودن ارقام، صندوق‌هایی که صندوق پروژه بودند یا برای تولید و خرید شرکت‌ها پول جمع آوری می‌کردند موجب افزایش اشتغال شدند و همین امر باعث شد که تعدادشان بیشتر و تنوع صندوق‌ها نیز افزایش یابد.

شرکت‌های بزرگ برای تامین مالی به سمت بورس و بازار سرمایه سوق داده شده اند

وی اظهار کرد: مشکلات نظام بانکی در سال‌های اخیر شرکت‌ها را برای تامین مالی به سمت بورس و بازار سرمایه سوق داده است. نظام بانکی به دلیل قرار گرفتن در تنگنای مالی و مشکلات نتوانست شرکت‌ها را تامین مالی کند. بر همین اساس شرکت‌های بزرگ به سمت بازار سرمایه حرکت کردند و در این بازار فعال شدند. از طرف دیگر نسبت به سال‌های گذشته نظام مالیاتی سخت‌گیرتری داشتیم. این نظام مالی سختگیرتر، اجرای قوانین پولشویی، مقررات مشابه و ضرورت اجرای این مقررات باعث شد تا شرکت‌های زیادی تقاضای پذیرش در بورس بدهند. شرکت هایی که از ورود به بورس هراس داشتند و به شفافیت در بورس تمایل نداشتند هنگامی که ریسک پولشویی و مالیات‌ها تهدیدشان کرد، به شفافیت و تیدیل شدن به شرکت‌های سهامی عام تمایل پیدا کردند.

عبده تبریزی افزود: دلیل عمده ورود این شرکت‌ها به بورس تامین مالی عملیات خود است و تصمیم آن‌ها فرصت خوبی برای بازار سرمایه است که درصد بالایی از بازار بدهی را  شامل می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه متوسط سن اغلب فعالان بازار پایین است و این جمعیت جوان از متوسط سن سایر حرفه‌ها در ایران بسیار پایین‌تر است. این جوان بودن به عنوان یک مزیت محسوب می شود اما همه چیز نیست و بازار سرمایه به دانش نیاز دارد. در بازار سرمایه فارغ التحصیل رشته‌های غیر مرتبط یا فارغ التحصیلان ضعیف وجود دارند که باید آمورش ببینند و فارغ التحصیل‌های دانشگاه‌های معتبر با رشته مرتبط نیز باید در دوره‌های حرفه‌ای مالی شرکت کنند.

حسین عبده تبریزی در پایان گفت: هدف سمینارهای مالی سوق دادن جوانان به سمت آموزش‌ها است که مخاطبان اصلی این سمینار هم جوانانی هستند که به عنوان کارمند، کارشناس، معامله‌گر و سرمایه‌گذار در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. برای توسعه بازار در راستای تامین مالی باید با این جوانان همکاری کرد و آموزش داد. امیدواریم بازار سرمایه در قبال تامین مالی بنگاه‌ها مسئولیت پذیر باشد و آن را خوب پیش ببرد. مسئولیتی که به تولید بیشتر در ایران می انجامد و اشتغال به شدت به آن نیاز دارد.

موسسات اعتباری در ایران ریجستر شده است

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این کنفرانس با بیان اینکه در سال های اخیر سرمایه گذاری ها در ایران نیز رشد بسیاری داشته، اظهار کرد: بازار سرمایه ایران توسعه بسیار خوبی داشته و حجم سرمایه‌گذاری بین المللی دو برابر شده است. برخی شرکت‌ها سرمایه گذاران بین‌المللی را به عنوان مشاوران در بازار سرمایه دارند و همچنین تعدادی از موسسات اعتباری در ایران به عنوان سرمایه گذاری مشترک فعالیت می‌کنند، ریجستر شده و تحت لیسانس این شرکت‌ها هستند. 

وی افزود: از نظر من میزان تعامل‌ها در عرصه بین المللی و با بازیگران بین المللی بیشتر شده و در زمنیه روابط دو جانبه با کشورهای آسیایی همچون هند، چین در زمینه ریگولاتوری همکاری‌هایی داشته‌ایم.

ایران در رگولاتوری بازار سرمایه اسلامی فعال است

دهقان دهنوی در ارتباط با بازار سرمایه اسلامی، افزود: ایران در رگولاتوری بازار سرمایه اسلامی فعال است. به طور کلی به جای همکاری سطحی ایران به دنبال توسعه همکاری سازنده و متمرکز با عرصه بین الملل است که از جمله آن می توان به  همکاری ایران با  OIC در مورد رگولاتوری اشاره کرد.

بیشتر بخوانیم:
پیش بینی قیمت سکه و طلا تا پایان هفته/ طلا ارزان می‌شود؟
لحظه به لحظه / کنفرانس بین المللی تامین مالی

وی ادامه داد: از نظر تاریخی شرایط کنونی در تقویم بازار سرمایه ایران قابل توجه است.  بعد از ۱۳ سال کار فشرده و مذاکرات سخت سازمان بورس و اوراق بهادار توانست عضو  آیسکو (IOSCO) شود. آیسکو (IOSCO) بدنه بین الملل در مورد قانون گذاری در بورس است که مشوق بسیار خوبی برای پیوستن و در نظر گرفتن استاندارهای بین المللی برای بوجود آوردن یک بازار شفاف در مقابل خطرات است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهداف آیسکو (IOSCO) گفت: ایران یک عضو بدنه تصمیم گیری آیسکو (IOSCO) است. وقتی در مورد استانداردهای بین المللی سخن می گوییم این پیام را به دیگر بازیگران بین الملل می دهیم که تمام تلاش برای ارتقاء  استانداردها انجام می‌شود.

وی  در ادامه این کنفرانس یک روزه با اشاره به جهش بازار سرمایه ایران در طول یک سال گذشته، بیان کرد: بازار سرمایه ایران در حال تاریخ سازی است. سال پیش بازار سرمایه ایران در حدود ۱۰ میلیون نفر بازیگر داشت در حالی که امروز تعداد سهامداران در بازار سرمایه ایران به ۵۰ میلیون نفر رسیده است. 

گردش مالی یک میلیارد دلاری

دهقان دهنوی بیان کرد: گردش مالی روزانه بازار سرمایه ایران در سال ۱۳۹۸ در حدود ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا بود، این گردش مالی بازار سرمایه ایران امسال به بیش از ۱ میلیارد دلار در روز رسیده است.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: بازار سرمایه ایران قدرتی دارد که باید در بازار ایران و در بازار بین المللی شناسایی شود،باید مطمئن باشیم که  به درستی بورس کشور ساماندهی می‌شود تا در جنبه بین المللی زمانی که شرکای بین المللی از ایران درخواست کمک می‌کنند بتوانیم به کمک آن‌ها بشتابیم.

وی با بیان اینکه رای حرکت به سوی بازارهای بین المللی باید گام‌های مهمی برداشته شود، افزود: ما به عنوان رگولاتور بازار سرمایه ایران مسئول هستیم و از جمله فعالیت‌هایی که باید انجام دهیم، اقدامات حمایتی است. 

دهقان دهنوی با اشاره به اهمیت بازار سرمایه بیان کرد: زمانی که دیپلماسی بر یکجانبه گرایی فایق ‌آید توسعه و پیشرفت در بازار سرمایه رخ می‌دهد.

از سرمایه گذاران خارجی دعوت می‌کنم به ما بپیوندند

وی در ارتباط با بورس جهانی بیان کرد: توسعه و پیشرفت بازار سرمایه در کشورهای دیگر چالش‌هایی داشته و این چالش‌ها شانس ها و مخاطراتی را به همراه داشته است. شانس در این بازار با کسانی است که صبور هستند و با دید بلندمدت بتوانند شرکای قابل اعتماد داخلی پیدا کنند. به عنوان میزبان بازار سرمایه ایران از سرمایه گذاران خارجی و بین المللی دعوت می‌کنم تا به ما بپیوندند و در بازار سرمایه ایران سرمایه گذاری کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: هر کاری لازم باشد می‌کنیم که بازار سرمایه ایران بهتر باشد و بتواند به بازارهای بین المللی راه یابد.

خبر در حال تکمیل...

کد خبر 428510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =