امواج الیوت یا Elliott Wave Theory چیست و چه کاربردی در بورس دارد

امواج الیوت چیست؟ یکی از راه‌ها و ابزاری که در خدمت تحلیلگران تکنیکال است. با استفاده از این ابزار آن‌ها می‌توانند مسیر آینده یک سهم را پیش بینی کنند. نظریه الیوت بر تکرار روند در سهام تاکید دارد. به این معنا که تغییرات قیمتی به شکل موج اتفاق افتاده و هرگز یک خط صاف را پشت سر نمی‌گذارد.

معمولاً تحلیلگران تکنیکال برای استفاده از امواج الیوت در تحلیل بازار سرمایه و بورس بسیار مشتاق هستند. امواج الیوت چیست؟ نظریه الیوت چیست؟ نظریه‌ای است که به ما می‌گوید اگر قیمت سهامی از نقطه الف به نقطه ت می‌رسد روند خطی را طی نکرده بلکه این حرکت به شکل موج‌هایی است که گاهی صعودی و گاهی نزولی بوده است. با استفاده از این امواج می دانید که کجا وقت خرید و کدام نقطه، نقطه فروش سهام است و با استفاده از این تکنیک بازار را پیش بینی کرده و از ضرر و زیان احتمالی خود پیشگیری می‌کنید.

تاریخچه امواج الیوت چیست؟

همچون بسیاری از نظریات مانند نظریه فیبوناچی در بورس ، تئوری الیوت نام خود را از شخصی به نام آران الیوت دارد که در سال‌های 1935 تا 1940 مطرح شد. الیوت سعی داشت که با ارائه این نظریه به فعالین بازارهای مالی همچون بازار بورس و فرابورس و ... کمک کند. او به گونه‌ای اثبات کرده روندی که در بازار وجود دارد یک روند ثابت است و همچون تاریخ تکرار می‌شود. با استفاده از این نظریه حرکت هر سهم در آینده پیش بینی می‌شود.

رالف نلسون الیوت یک حسابدار باسابقه بود که از دوران بازنشستگی خود نهایت استفاده را برد و به تحقیق و بررسی بازارهای مالی پرداخت. او دریافت که روند بازار چه صعودی باشد چه نزولی وضعیت آشفته و بهم ریخته‌ای ندارد و از یک نظم خاصی پیروی می‌کند. البته خود الیوت اعتقاد داشت که این نظریه قطعیت ندارد و تنها کمک می‌کند تا پیش بینی بهتری از آینده بازار به دست آورید.

تحلیل امواج الیوت

همانطور که نیوتون معتقد بود در مقابل هر عملی، عکس العملی وجود دارد الیوت نیز بیان می‌کرد که برای هر حرکت و روندی در بازار، اصلاح وجود دارد. الیوت می‌گفت که مهم‌ترین عنصر تغییر در بازار سرمایه فعالان بازار هستند که با الهام از حوادثی که در بیرون اتفاق می افتد بر بازار و روند آن تأثیر می‌گذارند. کاربرد امواج الیوت بیشتر در بازارهایی چون بورس است. امواج الیوت چیست؟ ابزاری است در دست تحلیلگران برای اینکه موقعیت‌های طلایی خرید و فروش هر سهم را پیش بینی کرده و با استفاده از این تکنیک سودهای آتی خود را تضمین کنند.

عناصر مهم امواج الیوت چیست ؟

  • در نظریه امواج الیوت سه بحث الگو، نسبت و زمان مطرح می‌شود. الگو از دو عنصر دیگر اهمیت بیشتری دارد و منظور الگوهای موج است.
  • گاهی ممکن است بین موج‌های مختلف برای مشخص کردن نقطه‌های تصحیح قیمت و هدف قیمت ارتباطی وجود داشته باشد که در اینجا نسبت کاربرد پیدا می‌کند.
  • زمان برای تأیید الگو و نسبت مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این عنصر تأثیر خیلی زیادی در فرآیند پیش بینی ندارد.

الگوی نظریه الیوت

در بازار شاهد روندهای صعودی و نزولی هستیم. امواج الیوت یک بازار صعودی را به این شکل نمایش می‌دهد که در هر موج، کف بالاتر از کف قبلی و سقف بالاتر از سقف قبلیست. اما در بازار نزولی این اتفاق کاملاً بر عکس است به اینصورت که هر کف پایین‌تر از کف قبلی و هر سقف نیز پایین‌تر از سقف قبلیست. امواج اصلی یا جنبشی در موج‌های الیوت هم جهت با روند اصلی و امواج اصلاحی یا واکنشی دقیقاً خلاف جهت روند پیش می‌روند. امواج اصلاحی اتفاق می افتند تا امواج پیشین خود را اصلاح کنند و نکته قابل توجه اینجاست که این امواج انواع مختلفی دارند.

در این الگو الیوت بر این اصل معتقد است که بازار سرمایه با کمک پنج موج افزایشی به سمت جلو حرکت می‌کند اما پس از آن با سه موج کاهشی رو به رو می‌شود که در واقع به منظور اصلاح صورت می‌پذیرد.

الگوی نظریه الیوت

هر یک از این موج‌های جنبشی و اصلاحی یا واکنشی نیز از ریز موج‌های کوچک‌تری تشکیل شده‌اند. که باز در این ریز موج‌ها موج‌هایی که هم راستا با روند اصلی هستند موج جنبشی و موج‌های خلاف جهت موج‌های اصلاحی هستند. این هم راستایی می‌تواند هم در روند صعودی و هم در روند نزولی اتفاق می افتد. بنابراین اصل جنبشی بودن یک موج هم سو بودن آن با جریان اصلی است.

نکته قابل توجه در مقاله امواج الیوت چیست؟ این است که دوباره هر یک از این ریز موج‌ها از چند ریز موج دیگر تشکیل شده است و این الگو ادامه پیدا می‌کند. به این ادامه موج‌ها و ریز موج‌ها فراکتال گفته می‌شود. فراکتال تا ابد ادامه ندارد و به هر حال در یک نقطه روند تغییر پیدا می‌کند. به همین خاطر در تقسیم بندی سطوح امواج الیوت از این ترتیب استفاده می‌شود:

  • سوپر سیکل بزرگ
  • سوپر سیکل
  • سیکل
  • اصلی
  • متوسط
  • مینور
  • خرد
  • ذره
  • ریز ذره

شاید از تمامی این سطوح استفاده نشود اما به هر حال امواج الیوت همانند رسم انواع الگو های هارمونیک کاربردی بوده و در تحلیل بازار کمک می‌کنند.

دو قانون مهم در نظریه الیوت

  • قانون امتداد: در نظریه الیوت قانون امتداد مطرح می‌شود به این معنا که یک موج از سه موج فرعی دارای طول و درازای بیشتری نسبت به سایر موج‌هاست.
  • قانون کوتاه شدگی: زمانی که موج پنجم نتواند فراتر از موج سوم حرکت کند قانون کوتاه شدگی مطرح می‌شود که در این مدل معمولاً موج سوم بسیار بلند است.

موج سوم مهم‌ترین و طولانی‌ترین موج است. در این موج سهام با اقبال عمومی و حجم معاملات بالا روبه رو شده و افراد زیادی برای خرید این سهام اشتیاق پیدا می‌کنند. به موج سوم موج فعالان حرفه‌ای می گویند. بهترین زمان برای خرید سهم موج دوم است زیرا در موج سوم سهام با رشد خیلی خوبی رو به رو می‌شود و می‌توانید حتی آن را تا موج پنجم نگهداری کنید و سپس به فروش برسانید اما متاسفانه کسانی که از تحلیل بازار دانشی ندارند در موج پنجم که قیمت به حد اعلا رسیده شروع به خرید می‌کنند که اشتباه محض است. امواج الیوت چیست؟ در اینجا پاسخ روشنی دارد. امواجی است که به شما می‌گوید چه زمانی وارد سهم شده و یا چه زمانی از آن خارج شوید.

کد خبر 427973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =