اثرات اعمال تحریم‌­ها بر اقتصاد کشور

اخلال در روابط بین المللی بانکی را می توان یکی از تاثیرگذارترین تحریم های وضع شده علیه ایران دانست؛ به این دلیل که نه تنها فعالیت بانک های ایرانی را در فضای بین المللی دچار مشکل نموده، بلکه موجب ایجاد چالش های عملیاتی و هزینه های قابل توجه برای سایر صنایعی که در گستره فعالیت خود با خارج از مرزهای کشور ارتباط دارند، شده است. وابستگی بالای اقتصاد ایران به حوزه بانکی نیز اثرات تحریم صنعت مذکور بر اقتصاد کشور را تشدید نموده است.

به گزارش صدای بورس، به منظور بررسی شرایط پس از رفع تحریم، باید اثرات اعمال تحریم­ها را مورد بررسی قرار داد. اولین پیامد تحریم­‌ها در حوزه بانکی مربوط به مسدود بودن دارایی­‌های ارزی بانک­ها و اشخاص ایرانی در بانک­‌های خارج از ایران است که با رفع تحریم­ها و آزادسازی تمام یا بخشی از منابع مسدود شده، امکان بکارگیری مجدد این منابع در چرخه اقتصادی و کسب منافع ناشی از آن فراهم می­‌شود.

کاهش درآمدهای غیرمشاع بانک­ها از دیگر تبعات تحریم­‌های اعمال شده بر این صنعت بوده است. با توجه به شرایط تحریمی امکان ارائه خدماتی همچون گشایش اعتبارات اسنادی و ضمانت­نامه­ های ارزی تا حد زیادی از بین رفته است که علاوه بر کاهش درآمد بانک­ها، موجب آسیب­ رسانی به فعالیت­های بازرگانی نیز شده است. عدم دسترسی به خدمات مذکور در تبادلات تجاری موجب تحمل ریسک­های عملیاتی و هزینه­ های مالی مازاد از جانب بازرگانان ایرانی شده است. در صورت رفع تحریم­ها، امکان ارائه مجدد خدمات مذکور بوجود خواهد آمد که موجب رشد درآمد بانک­ها و تسهیل تبادلات تجاری می شود.

عدم امکان استفاده از سیستم انتقالات ارزی بین­المللی نیز از جمله تبعات تحریم­ها بوده است. در حال حاضر بخش قابل­ توجهی از انتقالات ارزی از طریق صرافی­ ها و با هزینه ­های قابل توجهی در حال انجام است. با رفع تحریم­ها و فراهم شدن امکان استفاده از سیستم تبادلات ارزی بین ­بانکی، این نقل و انتقالات از طریق بانک­ها قابل انجام خواهد بود که باعث کاهش قابل توجه ریسک و هزینه در این حوزه خواهد شد.

در دوره بعد از برجام فرصت تامین­ مالی بلندمدت جهت اجرای پروژه­ های زیرساختی در حوزه ­های بهداشت و درمان، نفت و گاز و .... از سوی موسسات مالی خارجی در حال ایجاد بود که متاسفانه با بازگشت تحریم­ها از بین رفتند. فراهم شدن امکان تامین­ مالی بلندمدت بین­ المللی علاوه بر ایجاد فرصت جهت خدمات ­دهی بانک­ها در این حوزه امکان بهبود در رشد و رفاه اقتصادی را با به­ کارگیری منابع ناشی از آن در پروژه­ های با منافع بلندمدت بوجود می­آورد.

بانک­های ایرانی در شرایط تحریمی سال­های اخیر عمدتا موفق به تاسیس و یا گسترش فعالیت شعب خارج از کشور نبودند. فراهم شدن بستر موردنیاز به ­منظور راه­ا­ندازی و توسعه فعالیت شعب خارجی بانک­های داخلی نیز یکی از مزایای رفع تحریم­ها در این صنعت است. علاوه بر موارد ذکر شده رفع تحریم­ ها به جهت بهبود در اوضاع فعالیت­‌های اقتصادی منجر به کاهش ریسک ­های نکول و معوق شدن بازپرداخت تسهیلات توسط گیرندگان آن می­گردد که از جمله اثرات غیرمستقیم رفع تحریم­ها بر صنعت بانک می­باشد.

از جمله نکات حائز اهمیت در صورت رفع تحریم­های بانکی میزان تمایل بانک‌­های خارجی به همکاری با بانک­‌های ایرانی می­‌باشد. همان­طور که پس از برجام نیز تجربه شد، رفع تحریم­ها الزاما به معنای بازگشت به شرایط پیش از تحریم نمی­باشد. محافظه­‌کاری بانک­های خارجی در کنار فشارهای اعمال شده از سوی مخالفان رفع تحریم­ها درکنار عدم اطمینان در رابطه با تداوم شرایط با توجه به تجریه­‌های پیشین می­‌تواند خود مانعی برای عادی شدن روابط بین­ بانکی حتی در صورت برداشته شدن تحریم­ها باشد. این امر به­ ویژه شامل بانک­‌های بزرگتر که دارای منافع قابل توجهی در کشورهای ضد ایران هستند و همکاری با بانک­‌های ایرانی درصد قابل­ توجهی از درآمدشان را شامل نمی­شود، می­باشد. بانک­های مذکور ممکن است با لحاظ احتمال از دست دادن منافع حاصل از همکاری با کشورهای مخالف رفع تحریم­‌های وضع شده علیه ایران، تمایلی برای همکاری با بانک­های ایرانی نداشته و یا شرایط بسیار سختگیرانه­‌ای را برای همکاری مطالبه نمایند.

روی هم رفته با لحاظ موارد ذکر شده در صورت برداشته شدن مانع تحریم به صورت رسمی و غیر رسمی از پیش­روی صنعت بانکی کشور و استفاده بهینه از این فرصت، امکان ایجاد تحولات مثبت گسترده­ای در حوزه این صنعت و بطور کلی وضعیت اقتصادی و رفاهی کشور وجود خواهد داشت.

مهدی اصغرزاده
تحلیلگر بازار سرمایه

کد خبر 427722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =