آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت سی‌ویکم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم؟

به گزارش صدای بورس، بعد از آزادسازی سهام عدالت و امکان تعیین روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم برای این سهام حالا یکبار دیگر مشمولان سهام عدالت باید دست به انتخاب بزنند. در این مرحله سهامداران باید بین فروش سهام عدالت و نگهداری آن یکی را انتخاب کنند. در صورتی که شما گزینه فروش را انتخاب کرده باشید قطعا با سوالات متعددی از قبیل “چطور سهام عدالت خود را بفروشیم؟” ، “برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنم؟” و سوالات مشابه زیادی برخورد کرده‌اید. در ادامه سعی می‌کنیم تا به این سوالات پاسخ بدهیم و به شما کمک کنیم تا راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

چه کسانی می‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند؟

مهم نیست که شما روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده باشید، همه می‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند. البته باید توجه کنید که این موضوع به این معنی نیست که روش فروش برای همه یکسان است.

در حال حاضر با توجه به اینکه در روش مستقیم امکان انتقال سهام عدالت به پورتفو کارگزاری وجود ندارد، مالکان این سهام باید به روش دیگری سهام خود را بررسی و به فروش برسانند.

سهام عدالت خود را بفروشیم یا نه؟

فروش و نگهداری سهام عدالت انتخابی است که به عوامل زیادی مثل میزان نیاز فرد به پول این سهام، ریسک پذیری فرد، تمایل افراد به سرمایه گذاری های طولانی مدت و عوامل مشابه این موارد بستگی دارد. مثلا توجه داشته باشید که ارزش سهام عدالت ۵۳۰ هزار تومانی، بعد از قابل معامله شدن تا نزدیک ۱۹ میلیون تومان افزایش یافته است و در نهایت در آذرماه به حدود ۱۱ میلیون رسیده. که در نتیجه قطعا تصمیمات دو فرد با افق سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت در این جریان یکسان نخواهد بود.

فروش سهام عدالت در روش غیرمستقیم

افرادی که روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند باید توجه داشته باشند که فروش برای آن‌ها یک تفاوت اساسی با افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند دارد. تفاوت روش مستقیم و غیرمستقیم این است که با انتخاب روش غیر مستقیم، شما به جای دریافت چندین سهم از شرکت‌های مختلف، سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری را دریافت می‌کنید و برای فروش هم فقط سهام همان شرکت را خواهید فروخت.

در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس تهران درج و قابل معامله شده اند. در نتیجه افرادی که در زمان توزیع سهام عدالت در این استان ها ساکن بوده اند می توانند از طریق کارگزاری ها برای فروش ۶۰ درصد از سهام خود اقدام کنند. مراحل کار برای این دسته به صورت زیر است:

مراجعه به سایت سجام و ثبت نام در آن

 انجام احراز هویت سجام به صورت حضوری یا غیر حضوری

 مراجعه به یک کارگزاری و دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملاتی

  ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر در سامانه معاملاتی

 فروش

البته در صورتی که تمایلی به فروش این سهام نداشته باشید نیازی به طی کردن مرحله سوم و موارد بعد از آن نیست و می‌توانید با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، در مجامع سالیانه شرکت سرمایه گذاری استان خود شرکت کنید و  سود سالیانه آن را دریافت کنید.

منبع: سیگنال

کد خبر 426172

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =