آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت سیزدهم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

گام هفدهم: سبدگردانی چیست؟

به گزارش صدای بورس، اگر شما هم جزو افرادی هستید که سرمایه زیادی دارند اما زمان یا دانش کافی برای مدیریت سرمایه‌شان را در اختیار ندارند، سبدگردانی برایتان یک گزینه خوب و طلایی به شمار رود. شرکت‌های سبدگردانی، تیم‌هایی تخصصی از افراد کارکشته و با تجربه را در اختیار دارند که با توجه به ویژگی‌های شخصیتی شما مانند، میزان ریسک‌پذیری و توانایی خطر کردنتان سبدی از سهم‌های مناسب شما را برایتان انتخاب و مدیریت می‌کنند. قبل از هر اقدامی باید چند نکته مهم را در مورد شرکت‌های سبدگردانی بدانید:

این شرکت‌ها یک حداقل سرمایه را برای خودشان مشخص کرده‌اند و با سرمایه کمتر از آن کار نمی‌کنند. مثلا یکی از شرکت‌های سبدگردانی حداقل سرمایه برای آغاز کار را یک میلیارد تومان در نظر گرفته است.

سبدگردان‌ها دستمزد خود را از روی سود حاصل از سهام شما برمی‌دارند. معمولا این دستمزد ۲۰ درصد از سودهای بالای ۲۰ درصد را شامل می‌شود.

هیچ شرکت سبدگردانی سود تضمین شده در اختیار سرمایه گذار قرار نمی‌دهد.

این شرکت‌ها در ضرر حاصل از معاملات شریک نمی‌شوند و در هر صورت دستمزد خود را برمی‌دارند.

گام هجدهم: تغییر کارگزار ناظر

گاهی به عنوان یک سهامدار و به دلیل‌های مختلفی مانند بالا بودن دستمزد کارگزاری، کُندی سیستم پلتفرم و … تصمیم می‌گیرید که کارگزار ناظر خود را تغییر دهید. با دو روش می‌توانید این کار را انجام دهید:

روش اول: چمدانتان را ببندید و کارگزاری را ترک کنید

در این روش باید تمام سهام خود در کارگزاری را به فروش برسانید و پول خود را از سیستم بیرون بکشید. سپس با موجودی خود در کارگزاری جدیدتان شروع به خرید سهم‌ها کنید. اما این روش از طرف ما توصیه نمی‌شود. چون ممکن است در این میان که شما مشغول فروش دارایی‌ها و انتظار برای واریز پولتان به حسابتان هستید، سهم‌هایی که فروختید رشد کنند و شما ضرر کنید.

روش دوم: جمع کردن چمدانتان را به عهده کارگزاری بسپارید

به سراغ کارگزاری جدید بروید و کارهای ثبت نام خود را تمام کنید. وارد کد معاملاتی خود ‌شوید و بعد از مشخص کردن سهامتان گزینه «تغییر کارگزار ناظر» را انتخاب کرده و درخواست خود را ثبت کنید تا بعد از ۴۸ ساعت سهام به حساب کارگزاری جدیدتان منتقل شود. این کار نه تنها هیچ هزینه‌ای را برایتان به دنبال ندارد، بلکه از ضررهای احتمالی که ممکن بود در روش اول گرفتارشان شوید هم جلوگیری می‌کند.

منبع: خانه سرمایه

کد خبر 424392

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =