۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
بیت کوین نسوزاند!

افزایش ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال باعث توجه بیش از پیش معامله‌گران به آنها شده است اما این رشد قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت و آینده این ارزهای نوظهور چیست؟

به گزارش صدای بورس، معروفترین رمز ارز جهان بیت کوین است که در ماه‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. هم اکنون ارزش هر بیت کوین به ۴۰  هزار دلار یا یک میلیارد تومان رسیده است. برخی از معامله‌گران معتقدند این صعود سریع بر پایه دلایل بنیادی بوده است ازجمله این دلایل به کاهش پاداش استخراج بیت کوین، توجه فعالان حقوقی بازارهای جهانی به رمز ارزها مثل پی پال و البته شیوع ویروس کرونا که باعث رشد دارایی‌های سرمایه‌ای مثل طلا شد موجب توجه به رمز ارزها به عنوان یک دارایی سرمایه‌ای شد. سوال اصلی این است که این رشد طبیعی است یا بازار وارد حباب شده است؟

به نظرمی‌رسد به جز دادوستد در بازار راه دیگری برای تخمین ارزش یک رمز ارز نیست و نمی‌توان مثل یک شرکت با محاسبه دارایی‌های مشهود و نامشهود حدود ارزش آن را تعیین کرد. به تازگی ارزش بازار رمز ارزها به بالای یک هزار میلیارد دلار رسیده است که بیش از ۷۰ درصد آن به بیت کوین اختصاص دارد. 

در تیرماه سال ۹۸ نشریه فوربز در مقاله‌ای در مورد شروع شکل گیری حباب بیت کوین اخطار داد. این نشریه دلیل این پیش بینی را جنگ اقتصادی بین ایران و آمریکا و توجه فیس بوک به این بازار دانست. این در حالی است که در حال حاضر شاهد کاهش دلایل بنیادی برای صعود بیت کوین هستیم.

در حوزه سیاست خارجی در آینده نزدیک شاهد کاهش تنش‌ها و جنگ اقتصادی بین ایران، چین  و آمریکا خواهیم بود و فیس بوک هم شکست در پروژه لیبرالی اعلام کرده است در ضمن هر روز به پایان کرونا نزدیک تر می‌شویم این هم یکی دیگر از دلایل بنیادی رشد بیت کوین را حذف می کند. از طرف دیگر در حال حاضر خریداران بیت کوین آن را می‌خرند که ذخیره کنند در نتیجه شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازار خواهیم بود و بلافاصله بعد از اینکه این سرمایه‌گذاران تصمیم به خرج کردن یا نقد کردن دارایی خود بگیرند افزایش عرضه باعث کاهش قیمت خواهد شد.

ایوب ترابی کارشناس ارزهای دیجیتال هم رشد فعلی بیت کوین را خارج پیش بینی‌ها می‌دانست و از خریداران می‌خواست با علم به این ریسک وارد معاملات خود شوند. توصیه دیگر او به خریداران ایرانی توجه به طرف معامله است. با توجه به تحریم بودن اغلب نهادهای دولتی ایران معامله با آنها می‌تواند در آینده برای خریداران یا فروشندگان ایجاد مشکل کند.

ایوب ترابی کارشناس ارزهای دیجیتال هم رشد فعلی بیت کوین را خارج پیش بینی‌ها می‌دانست و از خریداران می‌خواست با علم به این ریسک وارد معاملات خود شوند.

توصیه دیگر او به خریداران ایرانی توجه به طرف معامله است. با توجه به تحریم بودن اغلب نهادهای دولتی ایران معامله با آنها می‌تواند در آینده برای خریداران یا فروشندگان ایجاد مشکل کند.

رضا نجارزادگان

کد خبر 426020

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اهمیت بیت‌کوین

    اهمیت بیت‌کوین

    هفته‌نامه الکترونیکی «Shares» در تازه‌ترین شماره خود، به معرفی سهم‌های برتر سال ۲۰۲۱ پرداخته است.

  • بیت‌کوین: گام بعدی تکامل پول

    بیت‌کوین: گام بعدی تکامل پول

    مدیر بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری رمزارز جهان معتقد است که بیت‌کوین در آینده نزدیک مفهوم پول را تغییر خواهد داد و گام بعدی تکامل پول خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =