بررسی دلایل رفتار بازار در هفته دوم دی ماه

مهدی اصغرزاده تحلیلگر بازار سرمایه شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان دلایل رفتار بازار در هفته دوم دی ماه را بررسی کرد.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به ۹۹/۱۰/۱۷ با کاهش حدود ۶ درصدی همراه بود،؛ این در حالی است که شاخص کل هموزن در مدت مشابه مذکور کاهش حدود ۰.۷ درصدی داشت و همانند هفته های اخیر عملکردی بهتر از شاخص کل به ثبت رساند.

ریسک ها و نگرانی های فعالین بازار را در هفته ای که گذشت می توان حول سه محور شرح داد؛ عده ای از فعالین بازار نگران تنش­های نظامی احتمالی بودند. از جمله دلایل این نگرانی میتوان به قرارگیری در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، احتمال تمایل به ایجاد تنش نظامی از جانب رئیس جمهور شکست خورده امریکا و تحرکات ناوهای جنگی این کشور در منطقه اشاره نمود.

از سوی دیگر از نظر عده ای از فعالین بازار چشم انداز پیش روی دلار کاهشی است. به گونه ای که نرخ­های کمتر از ۲۰ هزار تومان نیز از جانب برخی اهالی بازار مطرح می شود که به نظر می رسد با واقعیت های فعلی اقتصاد همخوانی نداشته و در حال حاضر از پشتوانه بنیادی برخوردار نیست. با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید امریکا امیدها در راستای بهبود روابط سیاسی خارجی و اثر پذیری های اقتصاد از آن افزایش می­یابد که البته نیاز به زمان خواهد داشت. در حال حاضر به نظر می­رسد نوسان ۱۰ درصدی دلار حول قیمت فعلی منطقی باشد.

سومین عامل تاثیرگذار مربوط به برخی صنایع می شود که البته به دلیل اهمیت صنایع مذکور، روند آن ها می تواند بر کلیت بازار تاثیر بگذارد. از جمله این صنایع می توان به صنعت فولاد و خودرو سازی اشاره نمود. علی رغم رشد قابل توجه محصولات زنجیره فولاد، قیمت سهام شرکت های تولید کننده این محصولات در بورس اوراق بهادار تهران در حال نزول است. دلیل این امر را می توان تا اندازه ای ناشی از ریسک های ایجاد شده به دلیل تصمیمات در رابطه با قیمت گذاری دستوری و عدم وجود پشتوانه و ثبات در این تصمیمات دانست. سهام این صنعت از پتانسیل رشد خوبی برخوردارند که در صورت برداشته شدن این ریسک از صنعت میتوان شاهد آن بود. همانند صنعت فولاد تصمیمات در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو و نزدیک شدن قیمت های کارخانه و بازار در این صنعت نیز می تواند باعث جلوگیری از توزیع رانت، حذف واسطه ها و ایجاد ارزش برای مصرف کنندگان نهایی و سهامداران شرکت های این صنایع شود.

جهت انتخاب گزینه های سرمایه گذاری بررسی بازارهای موازی نیز حائز اهمیت است. به نظر میرسد که تنها بازار دیگری غیر از بورس که از پتانسیل های قابل توجهی برخوردار باشد، بازار ارزهای دیجیتال است که میتواند در یک سال آینده سرمایه گذاران را بیش از پیش جذب نماید. با توجه به حاکم شدن رکود بر سایر بازارهای موازی، بازده های موردانتظار را نیز باید با توجه به شرایط کلی بازارها تعیین نمود و با لحاظ واقعیات بازارها اقدام به سرمایه گذاری کرد. به نظر می رسد سهام کوچک نیز به جز برخی تک سهم هاپس از طی نمودن یک رالی صعودی در هفته های اخیر تحت تاثیر شرایط کلی بازار قرار گیرند. بنابراین یافتن تک سهم های پرپتانسیل که از سهم بزرگ بازار نباشند و جهت رشد نیاز به ورود وجه نقد بسیار بالایی نداشته باشند، می تواند یکی از راه های کسب بازده در کوتاه مدت باشد. در رابطه با صنایع بزرگ نیز بسیاری از سهام کاهش قیمت قابل توجهی داشته و در محدود ارزنده ای قرار دارند و در صورت مشاهده ثبات در پایان روند نزولی می توان اقدام به سرمایه گذاری با افق بلندمدت در این سهام نمود. در شرایط فعلی وجه نقد از ارزش بالایی برخوردار است و مدیریت آن حائز اهمیت است.

مهدی اصغرزاده
تحلیلگر بازار سرمایه شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان

کد خبر 425972

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی وضعیت بازار شنبه

    پیش بینی وضعیت بازار شنبه

    مهدی اصغرزاده تحلیلگر بازار سرمایه شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان وضعیت بازار سرمایه را در روز شنبه متاثر از تغییرات نرخ ارز در داخل و تغییرات بهای نفت خام در بازارهای جهانی می داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =