جنگ نابرابر فولادی‌ها و بورس کالا/  عامل ریزش‌های بورسی چیست؟

رزم حسینی به عنوان وزیر صمت نمی‌تواند با یک بخش نامه و یا نامه شرایط  فولاد کشور را تغییر دهد.

به گزارش صدای بورس، علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت قیمت پایه فولاد را ۷۰درصد cis تعیین و آن را به معاونت معدن و صنایع معدنی صمت ابلاغ کرد. داریوش اسماعیلی، معاون وزیر صمت نیز برای اجرای این دستورالعمل از  بورس کالای ایران تقاضای همکاری کرد. بورس کالای ایران در اعتراض به این نامه موضوع قیمت گذاری فولاد را برای بررسی به شورای عالی بورس ارسال کرد. نظرات متفاوتی در ارتباط با موضع گیری بورس کالای ایران و تصمیم به تعیین نرخ فولاد است.

جواد عشقی نژاد نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس  بیان کرد: وزیر صمت اساسا اجازه قیمت گذاری برای کالایی که متعلق به سهامداران است ندارد. پایین نگه داشتن دستوری قیمت کمکی به کاهش قیمت برای مردم نمی کند.

حسین اسدی‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: قیمت سهام‌ در بازار سرمایه، هرچند گران نیست اما آنچنان ارزان نیست که نقدینگی را به سمت خود بکشاند. چشم انداز بلند مدت بازار سرمایه نیز از وقایع بین الملل تاثیر می‌پذیرد. باید دید جو بایدن بعد از سکان داری ریاست جمهوری آمریکا سیاست تنش زدایی در مقابل ایران را  پی می‌گیرد و یا سیاست دیگری در نظر دارد.

وی در ارتباط با تاثیر وقایع سیاسی بر بازار سرمایه بیان کرد: رویدادها اتفاقات بهانه ریزش هاستند،  اخبار سیاسی همواره وجود دارد اما در شرایط فعلی بازار به دنبال این است که به هربهانه‌ای کاهشی شود. برخی کارشناسان معتقدند نامه وزارت صمت برای کاهش قیمت پایه  محصولات فولادی باعث ریزش‌های امروز بورسی شد و معتقدند دلیل معامله اکثر نمادهای زنجیره فولاد در بخش منفی دامنه نوسان این نامه است اما واقعیت این است که رزم حسینی به عنوان وزیر صمت نمی‌تواند با یک بخش نامه و یا نامه  شرایط  فولاد کشور را تغییر دهد، به طور کلی  یک نامه نمی‌توان گروه فلزات اساسی در بورس را تحت تاثیر قرار دهد. 

بیشتر بخوانید:
شکاف میان مدیریت ثروت در ایران و جهان
تاثیر منفی قیمت‌گذاری دستوری بر بازار سرمایه
آیا سرمایه گذار بورس عایدی ماهانه دارد؟

اسدی‌نیا با بیان اینکه: علت ارزان نبودن بازار سرمایه به خاطر معیارهای ارزش گذاری است، تصریح کرد:  ارزش معاملات بازار سرمایه در دو سه هفته گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان بود، در آخرین روزهای کاری هفته دوم دی ماه،  ارزش بازار در حدود ۱۱  هزار میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به تجربه ۲۵ ساله خود در بازار سرمایه بیان کرد:پیش تر ‌p/e کف برابر با ۴  و  p/e سقف روی عدد  ۷و ۸ بوده حال اگر می گویند پارادایم عوض شده p/e کف باید ۷و ۸ باشد. در حال حاضر هیجانی در بازار دیده نمی شود.  سهامداران منتظر گزارش های ۹ ماهه هستند و به نظر می‌رسد وضعیت اغلب شرکت‌ها در این گزارش بهتر باشند، در حال حاضر متوسط p/e  شرکت‌ تا ۱۳ نیز می رسد، در گزارش ها این رقم روی ۱۰ است و این نشان دهنده آن است که هنوز ارزش سهام آنچنانبرای سهامداران جذابیت ایجاد نمی‌کند. 

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 425896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =