آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت بیست و چهارم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

اخزا، اوراقی با ماهیت بدهی

به گزارش صدای بورس، برای آن که بیشتر با مفهوم اخزا ارتباط برقرار کنیم، خوب است با معنای اوراق بدهی هم آشنایی داشته باشیم. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اخزا از لحاظ ذاتی و بالقوه، نوعی اوراق بدهی به حساب می‌آید. دولت که منتشر کننده این گونه اوراق است، با انتشار اوراق، بدهی خود را عقب می‌اندازد. اخزا هم که یکی از انواع اوراق بدهی به حساب می‌آید، طی ساز و کاری و برای مدتی بدهی دولت را به تعویق خواهد انداخت.

چگونه از طریق خرید اخزا سود کنیم؟

ماهیت اخزا به گونه‌ای است که دولت آن‌ها را زیر قیمت اسمی به فروش می‌گذارد؛ بنابراین خریدارانی که اخزا را تهیه کرده‌ باشند، می‌توانند در زمانِ سر رسید، این اسناد را با قیمت اسمی به فروش برسانند. بنابراین سود اسناد خزانه اسلامی، در هنگام فروش و از طریق تفاوت قیمت زمان خرید و فروش حاصل خواهد آمد. دوره زمانی این اوراق کمتر از یک سال است.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر اوراق را در زمان انتشار نخریده باشید، با فرارسیدن سررسید، سود کمتری عایدتان خواهد شد. با هر چه کمتر شدن گپ زمانی، در میان زمان خرید و فروش، مجبور خواهید شد، اوراق را با قیمت بالاتری تهیه نمایید. به همین دلیل سود عایدی نهایی شما پایین‌تر خواهد آمد.آشنایی با انواع تکنیک‌ها، اصطلاحات و ابزارهای بورسی، در مقاله آموزش بورس

 به عنوان مثال : فرض کنید قیمت اسمی اخزا ۲۰۰.۰۰۰ تومان است، اما دولت همین اسناد را با قیمت ۸۰.۰۰۰ تومان عرضه کرده است. سر رسیده این اوراق ۱۰ ماهه است و این یعنی شما می‌توانید پس از گذشت ۱۰ ماه، با فرا رسیدن زمان سررسید، اوراق خود را با قیمت اسمی بازار، یعنی ۲۰۰.۰۰۰ تومان بفروشید. حالا شما از این معامله ۱۰ ماهه، ۲۰.۰۰۰ تومان سود کرده‌اید.

برای به دست آوردن درصد سود از فرمول زیر استفاده کنید:

(قیمت خرید * ۱۰۰)/ سود حاصل از فروش= درصد سود

محاسبه سود اخزا

برای آن‌ که بدانید پس از خرید اسناد خزانه اسلامی و با فرا رسیدن زمان سررسید، چه مقدار سود عایدتان خواهد شد؛ کافی است به سایت فرابورس، به آدرس https://www.ifb.ir/ytm.aspx مراجعه کنید. در کادر خاکستری رنگ این صفحه، نماد اخزا مورد نظر خود را انتخاب کرده، قیمت پایانی و تاریخ سررسید خود را وارد کنید. سپس با کلیک بر روی کلید “محاسبه”، نرخ موثر بازده تا سررسید(YTM) و نرخ موثر بازده تا بازخرید(YTC) محاسبه خواهد شد.

علاوه بر این اطلاعات بیشتری در باکس پایین صفحه برای سرمایه‌گذاران به نمایش درخواهد آمد.

نحوه خرید اخزا

اگر قصد خرید اوراق خزانه اسلامی را می‌دارید، می‌توانید از طریق بازار فرابورس این اسناد را خرید و فروش کنید. کارگزارانی که عضو فرابورس هستند، به شما در اقدام خرید یا فروش کمک خواهند کرد. برای شناخت این وراق باید بدانید که نماد آن‌ها را همراه با عددی که نشان‌ دهنده زمان سررسید است، منتشر می‌کنند. به عنوانه نمونه منظور از “خزانه اسلامی” ۹۹۱۰۱۰ به معنای تاریخ سررسید ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۹ است.

دیگر مزیت‌های اسناد خزانه اسلامی

اوراق خزانه اسلامی به دلیل سود بدون ریسک، بدون تهدید، تضمینی و دیگر مزایای مختلف، مورد توجه دولت، پیمانکاران و خریدارن بسیاری قرار دارد. علاوه بر این، اخزا از مزیت‌های جذاب دیگری هم برخوردار است که در ادامه به تفکیک، به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

اخزا یک امتیاز بزرگ برای دولت به حساب می‌آید؛ چرا که با استفاده از آن بدهی‌های خود را با سرعت بیشتری پرداخت کرده و حقوق افراد و پیمانکاران را تصفیه می‌کند.

اسناد خزانه اسلامی می‌تواند کسری‌های به وجود آمده در بودجه دولت را تامین کند.

بانک مرکزی با بهره مندی از اوراق خزانه اسلامی ، به عنوان ابزاری موثر، سیاست‌های پولی خود را اجرا کرده و حجم نقدشوندگی را تنظیم می‌کند.

بزرگ‌ترین دغدغه فعالان بازارهای مالی در مورد اخزا، نگرانی از بابت اجرا نشدن تعهدات دولت، در زمان سررسید است. دولت هم برای رفع این دغدغه و تضمین تعهدات، اولویت اخزا را هم ردیف با پرداخت حقوق و مزایای کارمندان خود قرار داده است.

 منبع: سیگنال

کد خبر 425496

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =