وضعیت بازارهای موازی در ۳۰ آذر / روز سبز شرکت‌های کوچک بورس

امروز هر پنج بازار منفی بودند اما در بورس تهران شاخص هم وزن و شاخص فرابورس روند صعودی و امیدوار کننده‌ای داشتند و معامله گران را برای فردا امیدوار نگه داشتند.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس تهران روز پر نوسان و هیجان انگیزی را پشت سر گذاشت. ابتدای روز شاخص مثبت بود و همه را امیدوار به رشد کرد. اما بعد از ۱۰ دقیقه تغییر روند داد و مسیر کاهشی در پیش گرفت. هرچند این پایان ماجرا نبود، کمی بعد از ساعت ۱۰ دوباره تغییر روند داد و سعی کرد کمی از کاهش‌ها را جبران کند که چندان موفق نبود. در نهایت در پایان بازار با ۰/۴۱ درصد معادل ۵،۸۰۰ واحد به ۱،۴۳۹ هزار واحد رسید.

اما شاخص هم وزن مسیری متفاوت را برای خود انتخاب کرد. این شاخص صبح با افزایش ارزش شروع به کار کرد. ساعت ۹/۲۵ تغییر مسیر داد اما به محدوده قرمز وارد نشد و بعد از ۴۰ دقیقه مجددا روند صعودی به خود گرفت. روند معکوس شاخص هم وزن با شاخص کل نشان از رشد شرکت‌های کوچکتر بازار و کاهش شاخص سازها است.

شاخص هم وزن با ۰/۵۸ درصد رشد معادل ۲،۵۷۸ واحد روز را تمام کرد و معامله‌گران را برای فردا به بازار امیدوار نگه داشت.

در فرابورس هم  هرچند شاخص نوسان داشت اما اوضاع خوب بود و شاخص فرابورس توانست ۱/۳ درصد معادل ۲۵۱ واحد رشد کند و خود را به ۱۹،۶۸۸ واحد برساند.

ارزش بازار در بورس تهران به ۵۷،۰۶۱ هزار میلیارد ریال معادل ۲۲۴ میلیارد دلار و ارزش بازار در فرابورس به ۱۳،۴۳۲ هزار میلیارد ریال معادل ۵۲ میلیارد دلار رسید.

امروز ۴۸ درصد از نمادها بازار سبز و ۴۶ درصد قرمز بودند. و شاهد ورود ۱،۹۶۶ میلیارد ریال پول حقوقی به بازار بودیم. گروه‌های سایر واسطه‌گری‌های مالی با ۴/۹۹ درصد ، عمده فروشی با ۴/۰۴ درصد و استخراج سایر معادن با ۳/۷۷ درصد رشد بیشترین رشد را در بین گروه‌های بازار به نام خود ثبت کردند و گروه‌های محصولات کامپیوتری با ۴/۳۲ درصد ، چاپ با ۴/۰۷ درصد و اطلاعات و ارتباطات با ۳/۶۴ بیشترین کاهش ارزش را داشتند.

بهنوش ایران چندین روز است که در حال افزایش قیمت بابازه ۱۰ درصد است. امروز توانست رکورد بیشترین افزایش قیمت روزانه را ۹/۶۸ درصد رشد به نام خود ثبت کند و در طرف مقابل شرکت محورسازان با ۴/۹۴ درصد کاهش بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.

دلار امروز هم کاهشی بود. یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت دلار اثر تورم آمریکا به خاطر بحران کرونا در یک سال اخیر است که رو شاخص دلار اثر منفی باقی گذاشته است و همزمان روی کامودیتی‌ها اثر مثبت. بر همین اساس پیش بینی می‌شود قیمت انس طلا نیز به زودی افزایش پیدا کرده و خود را با شرایط جدید تنظیم کند. دلار ۰/۱۸ درصد کاهش را تجربه کرد و کماکان در کانال ۲۵ هزار توان به سر می‌برد.

سکه تمام طرح جدید امروز قیمت ۱۱۵٬۶۸۰ هزار ریال را هم دید اما کمی از ضرر خود را جبران کرد و هم اکنون با ۱/۲۶ درصد کاهش نسبت به دیروز با قیمت ۱۱۸٬۰۲۰٬۰۰۰ ریال در حال معامله است. قیمت سکه وابستگی بالایی به دلار و قیمت انس دارد و احتمالا در میان مدت تحت تاثیر افزایش قیمت انس طلا و کاهش دلار اندکی از قیمت فعلی صعود کند.

طلا ۱۸ عیار در بازار داخلی با ۰/۴۷ درصد کاهش به ۱۱٬۳۱۹٬۰۰۰ ریال رسیده است. دامنه نوسان طلا کاهش پیدا کرده و ممکن است همراه با قیمت انس کمی رشد کند. انس طلا دیروز رشد خوبی کرد و امروز کمی کاهش قیمت را تجربه کرد. با توجه به کاهش ارزش دلار می‌توان انتظار داشت انس مانند دیگر کامودیتی ها روند صعودی به خود بگیرد و به زودی وارد کانال ۱،۹۰۰ دلار شود.

بیت کوین بعد از رشد چشمگیر چند روز اخیر امروز را استراحت کرد . پیش بینی می‌شود تا ۲۰ هزار دلار اصلاح کند و سپس خد را آماده صعود تا ۲۷ هزار دلار کند. بیت کوین در این لحظه با ۱/۵۲ درصد کاهش ۲۳،۴۸۱ دلار در حال معامله است.

اتریوم با رسیدن به ۶۵۷ دلار به یک مقاومت مهم برخورد کرده است و امروز کمی اصلاح کرد. انتظار می‌رود این روند اصلاحی چند روز و تا محدوده ۶۰۰ دلار ادامه داشته باشد امروز اتریوم با ۱/۱۷ درصد کاهش به ۶۵۱ دلار رسید.

رضا نجارزادگان

کد خبر 424372

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =