۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
دستمزد کارگران به کجا رسید؟

کارگران عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار را لجبازی می دانند و وزیر دلیل عدم برگزاری را واقعی تر شدن شاخص کالا و خدمات در پایان سال عنوان می‌کند.

به گزارش صدای بورس، همه ساله در ماه‌های پایانی سال جلسات کمیته دستمزد و شورای عالی کار برای تعیین هزینه سبد معیشت کارگران تشکیل می شود.

 امسال با توجه به اینکه نمایندگان کارگران مصوبه دستمزد ۹۹ را به دلیل نارضایتی از میزان افزایش مزد امضا نکردند, چند جلسه شورای عالی کار در آغاز سال  ۹۹به میزان افزایش دستمزد کارگران گذشت.

 یکی از گلایه های کارگران از مسئولان بی توجهی به معیشت و عقب ماندگی مزدی کارگران است که برای این منظور چندین بار تا کنون درخواست برگزاری جلسه را از دبیرخانه شورای عالی کار داشته اند اما بی جواب مانده است.

 هفته گذشته نیز جلسه ای در شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد. اما باز هم بی نتیجه بود. برگزاری و عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار موضوعی است که این روزها, اختلاف نظری بین مسئولان و کارگران ایجاد کرده است. کارگران دلیل عدم برگزاری جلسه را لجبازی می دانند و وزیرکاردلیل عدم برگزاری را واقعی تر شدن شاخص کالا و خدمات در پایان سال می داند.

خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره جلسه معتقد است:اکنون هزینه سبد معیشت خانوار درحالی به ۸میلیون تومان رسیده که دریافتی کارگران دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و این رقم به معنای کسری ۵میلیون و ۵۰۰هزار تومانی است. حقوقی که اکنون کارگران دریافت می‌کنند تنها پاسخگوی حداقلی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مورد نیازشان است.

وی ادامه داد:سال ۹۹برای خانوارها بسیار سخت و هزینه‌بر بود و شیوع ویروس کرونا نیز به هزینه‌ها افزود اما متاسفانه این موارد اصلا در تعیین دستمزد دیده نشد. از دولت انتظار داشتیم باتوجه به این افزایش هزینه‌ها در نیمه دوم سال پیش‌قدم شود اما متاسفانه آقای شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و دبیر شورای عالی کار با حالتی لجبازانه حاضر نیست به وظایف خود در این زمینه عمل کند یا دراین‌باره صحبت شود.

 این نماینده کارگران گفت:از این رو از تشکیل جلسه شورای‌عالی کار خودداری می‌کنند. طبق ماده ۱۶۷قانون کار جلسات شورای‌عالی کار باید ماهانه برگزار شود و اکنون درحالی‌که در آستانه ماه دهم هستیم فقط سه جلسه تشکیل شده که دو جلسه آن غیرمرتبط بوده است.

این درحالی است که محمد شریعتمداری، وزیر کار هفته گذشته گفت: این طور نیست که جلسات دستمزد را از سر تفنن به آخر سال موکول کنیم بلکه با توجه به آنکه هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم شاخص کالا و خدمات واقعی‌تر می‌شود طبعاً جلسات دستمزد باید در روزهای پایانی سال تشکیل شود و با توجه به آنکه شاخص کالا و خدمات در انتهای سال واقعی‌تر می‌شود جلسات دستمزد را در روزهای پایانی سال برگزار می‌کنیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 424214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =