بورس در انتظار هفته‌ای پرنوسان

یک کارشناس بازار سرمایه از هفته‌ای پرنوسان در هفته آینده خبر داد و عنوان کرد: با توجه به صف‌های فروش تشکیل شده در این هفته، هفته آینده کار بازار با نوسان آغاز خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، هفته‌ای سخت بالاخره در بازار سرمایه به پایان رسید. هفته‌ای که پر از عرضه‌های متنوع در گروه‌های مختلف بود. اولین روز این هفته بازار روی خوش به سهامداران نشان داد و تمام سهم‌ها یکدست به رنگ ذوب آهن یعنی سبز درآمدند. بیشترین اقبال بازار نصیب سهم‌های فولادی شده بود و فلزات اساسی روز خوش خود را برای بازار هم باقی گذاشتند. روز یکشنبه و دوشنبه هم که بازار حالت تعادل خود را پش سر گذاشت و این حالت تعادل به گفته خیلی از سهامداران و کارشناسان با توجه به پایبندی به عرضه و تقاضا در بازار، عادی بود.

بیشترین اصلاحی که بازار پس از یکی دو هفته تجربه کرد، در روز سه‌شنبه اتفاق افتاد و این رویداد در حالی شکل گرفت که تمام اخبار اقتصادی جهان به نقع این بازار بود. افزایش قیمت کامودیتی‌ها و همچنین نفت و از طرفی رکود بازارهای ارز، سکه و خودرو و البته، گزارش مالی شرکت‌های فعال بورس حاکی از آن بود که این بازار باید به زودی شاهد یکی از بهترین سودهای خود باشد اما انتشار شایعه‌ای در فضای مجازی از حوزه سیاست آنقدر تأثیرگذار بود که زیر پای بورس و دل سهامداران را خالی کرد؛ خبر بستری شدن مقام معظم رهبری در بیمارستان. این خبر باعث شد در طول یک ماه اخیر، بورس شاهد ۵۵ هزار واحد افت در نماگر اصلی خود باشد.

با این حال روز چهارشنبه از گپ اطلاعاتی ایجاد شده مشخص بود که بازار ریزش خواهد کرد و باید منتظر این می‌ماندیم که ریزش بیشتری در بازار مشاهده کنیم اما به نظر می‌رسد که رد شدن این شایعه رد شد و جان دوباره به بازار بازگشت. البته حمایت سهامداران حقوقی را هم نباید نادیده گرفت چرا که با برخورد شاخص به کف ۱.۴ میلیون واحدی، دوباره این شاخص روی ریل صعودی افتاد و در نهایت بسیاری از سهم‌ها توانستند به روزهای سبز خود بازگردند.

علیرضا صادقی مقدم، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت معاملات این هفته بورس گفت: بازار این هفته بازار پر فراز و نشیبی بود. روز شنبه گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها صف خریدی طویل و سنگین داشتند و بعد با عرضه سنگین مواجه شدند. روز یکشنبه هم همین اتفاق برای پالایشی‌ها و روز دوشنبه برای بانکی‌ها شکل گرفت که نشان از دست به دست شدن سهام بین صنایع بود.

وی در ادامه اظهار کرد: بازار سهام در روز سه‌شنبه به طور کامل و یکدست قرمزپوش شد. سهامداران با انتشار شایعه‌ای که در رسانه‌های غربی و فضای مجازی صورت گرفت، سهامداران با ترس صف‌های فروش سهم‌های خود را تشکیل دادند و ارزش سهام شرکت‌ها سقوط کرد و دوباره جو سقوط به بازار بازگشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: چهارشنبه بازار با همین صف‌های فروش و عرضه‌های سنگین همراه بود ولی خوشبختانه صف‌ها در اکثر گروه‌ها جمع شدند و سهم‌هایی که روز قبل منفی شده بودند، تا آستانه صفر رفتند و در برخی از سهم‌ها معامله انجام شد و البته برخی از گروه‌ها هم در صف فروش باقی ماندند ولی اکثر صف‌های فروش جمع شدند.

صادقی مقدم در رابطه با حجم معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته گفت: حجم معاملات هفته گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و رقم معاملات رقم قابل توجهی بود و این این رقم فارغ از معاملات اوراق در بازار سرمایه بوده است و علاوه بر این در این هقته، شاهد خرید سنگین حقوقی‌ها وفروش حقیقی‌ها بودیم که روز چهارشنبه باز هم حمایت حقوقی‌ها و خرید آن‌ها خوب بود و هرچند خرید حقیقی‌ها هم بالانس ورود و خروج روز چهارشنبه را برقرار کرد.

وی تصریح کرد: خرید حقوقی‌ها در روز چهارشنبه شاخص را بالا آورد و حقیقی‌ها هم پول خود را در گروه‌های کانی‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک سرمایه‌گذاری کردند و این گروه‌ها را پراقبال کردند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره سهم‌های تأثیرگذار این هفته گفت: اقبال بازار در این هفته روی سهم‌های کوچک و تک سهم‌ها بود. ما در بعضی از روزهای این هفته شاهد این بودیم که دامپروری و کشاورزی با اقبال مواجه شده بودند در صورتی که بازار این هفته بازار کاملا نوسانی بود و در روزهای مختلف، گروه‌های متنوعی در صف‌های خرید و تقاضا قرار داشتند.

صادقی مقدم در ادامه توضیح داد: هر کدام از سهم‌هایی که در بازار بیشترین تقاضا را داشتند، همان یک روز در صف قرار داشتند و در نهایت در همان روز هم در صف فروش قرار می‌گرفتند و به این ترتیب نمی‌توان گفت در طول هفته فقط یک گروه خاص بهترین عملکرد را داشته است.

وی در پایان گفت: خیلی از افراد سهام خود را در قیمت‌های بالا فروختند و دوباره سهم خریده‌اند و فروشنده‌های زیادی ممکن است در هفته آینده وجود داشته باشد و به همین دلیل باید امید این را داشت که هفته آینده هم هفته‌ای پرنوسان داشته باشیم اما امید می‌رود که این نوسان کمتر به سمت منفی گرایش داشته باشد و بازار حالت متعادل‌تری به خود بگیرد تا سهم‌ها با تحلیل مورد معامله باشند.

منبع: تحلیل بازار

کد خبر 424208

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =