تحقق سودی پایدار در صندوق‌ها

سال‌هاست که با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی، از حضور فعال و حرفه ای شبکه بانکی کشور در بازار سرمایه و توسعه فعالیت‌ها جلوگیری شده است.

به گزارش صدای بورس، شرکت‌های کارگزاری زیر مجموعه بانک‌ها در لیست شرکت‌های مازاد بانک‌ها قرار گرفته اند و بانک‌ها باید اقدام به فروش یکی از سودآورترین زیر مجموعه‌های خود کنند که تا به امروز این مهم از سوی بانک‌ها صورت نپذیرفته است. باید در نظر داشت شرکت‌های کارگزاری زیرمجموعه بانک‌ها نمی توانند اقدام به تأسیس صندوق‌های سرمایه گذاری جدید داشته و منابع خرد سرمایه گذاران را در جهت اهداف سازمان بورس و بازار سرمایه هدایت کنند تا کارایی تخصصی و عملیاتی آنها نیز در بازار سرمایه کشور پررنگ شود.

البته با مصوبات اخیر شورای عالی بورس، امکان افزایش منابع خرد بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری و نیز افزایش سقف صندوق‌ها از ۳۰ هزار به ۵۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است. اما واقعیت در این است، چرا طرح این موضوع در زمان زودتری محقق نشد تا از خروج منابع از بازار سرمایه جلوگیری شود؟ چرا در زمان رشد فزاینده تورم در کشور به این مهم توجه نشد تا با افزایش جذب منابع صندوق‌ها منابع مازاد سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها جمع آوری و کمک به جلوگیری از رشد قیمت‌ها کند.

اکنون نیز که با این افزایش سقف موافقت شده است، می توان (هرچند دیر) آن را به فال نیک گرفت. وضع قانون و دستورالعمل برای صندوق‌ها برای ورود به حوزه ای مشخص اقدامی نسنجیده خواهد بود. چرا که منابع صندوق‌ها از سوی عموم مردم گردآوری شده است و مدیر صندوق باید از حداکثر توان و فرصت‌ها برای ورود به بازار برخوردار باشد. اینکه صندوق‌ها ملزم به خرید دارایی خاص و یا سبدی خاص از بازار شوند بازده صندوق‌ها را تحت الشعاع قرار می دهد و تفسیر عملکرد مدیران را از سوی نهادهای نظارتی به وجود می‌آورد. ورود به این حوزه اقدامی هر چند با نیتی خیر و به جهت کمک به عموم مردم جامعه بوده است اما باعث جلوگیری از استفاده از فرصت‌های بازار توسط فعالان و افراد پذیرنده ریسک بازار سرمایه می شود. سوال اصلی اینجاست که خرید سهام که دارایی ریسک است چرا باید توسط صندوق‌های با درآمد ثابت صورت پذیرد؟ 

یکی از اهداف صندوق‌های با درآمد ثابت کمک به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه برای نهادها، شهرداری‌ها و شرکت‌های بزرگ حال حاضر کشور است، لذا وضع قانونی برای خرید اوراق هرچند دولتی برای صندوق‌ها و حضور پر رنگ در بازار اوراق تأمین مالی در جهت مفاد اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ها بوده و کمک به ارائه سودی شفاف و پایدار به سرمایه گذاران می شود. به نظر می‌آید با به‌روز رسانی قوانین و دستورالعمل‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز مستندات در خواستی به جهت صدور مجوز انتشار اوراق صکوک شرکت‌ها بتوانند حضور پررنگ تری در بازار تأمین مالی داشته باشند چرا که قوانین فعلی چابکی لازم را از صندوق‌ها گرفته و آن‌ها را از تأمین مالی مستقیم از بازار سرمایه محروم ساخته است.

محسن بهشتی نامدار
مدیر واحد تأمین مالی کارگزاری بانک رفاه

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۱

کد خبر 424131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =