مقابله نوردکاران و فولادی‌ها مصافی نابرابر

نوردکاران، اتاق ایران، وزارت صمت موافقان شیوه نامه جدید وزارت صمت هستند.

به گزارش صدای بورس، شیوه نامه قیمت گذاری فولاد از جمله مهمترین موضوعاتی است که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ابلاغیه توسط وزارت اقتصاد و وزارت صمت تهیه شده در جلسه ای با حضور صاحبان صنایع مرتبط این طرح مورد بررسی قرار گرفت. در ارتباط با این شیوه نامه در  زنجیره تولید فولاد یک دسته بندی شکل گرفته است.  مخالفان، موافقان و بی طرف‌ها سه گروهی است که هر یک بر اساس منافع گروهی نسبت به این شیوه نامه به موافقت و یا مخالفت پرداخته اند.

موافقان چه می‌گویند؟
در مقابل مخالفان، داریوش اسماعیلی وزارت صمت، نورکاران و صنایع پایین دستی فولاد موافقان این دستورالعمل هستند و از این طرح حمایت می‌کنند. داریوش اسماعیلی معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه فولادی‌ها در تولید محصولات خود از یارانه دریافت می‌کنند به  صدای بورس گفت: در وزارت صمت وظیفه داریم منافع کل زنجیره معدن و صنایع معدنی را در نظر بگیریم. فولادی‌ها برای تولید محصولات خود یارانه انرژی دریافت می‌کنند و از طرفی محصولات فولادی‌ها با قیمت بسیار زیادی فروخته می‌شود.  از جمله مزایای این طرح  کاهش رانت خواری و دلالی است. این شیوه نامه  به تنظیم بازار فولاد کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:
دنیانور: شیوه نامه جدید وزارت صمت شبیخون به فولاد است
شیوه نامه جدید فولاد رانت را از بین می برد/ فولادی ها سکوت کردند

بی طرف ها چه می‌گویند؟
اجرایی شدن این ابلاغیه تاثیر چندانی بر روی معدنی‌ها ندارد تنها گروهی از معدنی‌ها که در حال ورود به تولید فولاد هستند با این ابلاغیه مخالفت خفیفی دارند اما به طور کلی معدنی‌ها  موضعی نسبت به شیوه نامه ابلاغی دولت نگرفته اند این گروه بیشتر نگران حقوق دولتی هستند که به زودی ابلاغ خواهد شد.

مخالفان چه می گویند؟
گروه مخالفان این شیوه نامه، انجمن تولیدکنندگان فولاد هستند. هرچند مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد از این ابلاغیه حمایت کرد اما در کل تولید کنندگان فولاد در تلاش برای حفظ سود خود و مقابله با ابلاغیه صادر شده به معاونت اول ریاست جمهوری نامه نوشتند. این گروه بر مالیت مطرح شده و نحوه قیمت گذاری اعتراض دارند و معتقدند شیوه نامه مزبور موجب کنترل قیمت به صورت نا متوازن در کل زنجیره می شود.

رزم حسینی چه می‌گوید؟
رزم حسینی معاون وزیر صمت در ارتباط با فولاد در برنامه شبکه خبر بیان کرد: ما دنبال کاهش بروکراسی نحس اداری، مبارزه با فساد، شفاف سازی و تقویت تولید و حذف دلال‌ها هستیم. ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است و من فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و ... را رد نمی‌کنم، اما با همکاری وزارت خانه‌های دیگر از جمله جهاد کشاورزی با شفاف سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال‌ها هستیم.

وی با اشاره به این که وزارت صمت آنچه می‌توانسته در نظارت‌ها انجام داده است افزود: تمرکز ستاد تنظیم بازار بر حوزه گرانفروشی و برخورد با گرانی‌های غیر متعارف است، اگر ملاحظه کنید در حوزه فولاد کاهش قیمت، در حوزه خودرو هم تا ۳۰ درصد کاهش قیمت داشتیم و با این سیاست فراوانی کالا و افزایش تولید، قیمت‌ها کنترل و متعادل خواهد شد.

کد خبر 422907

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =