شیوه نامه جدید فولاد رانت را از بین می برد/ فولادی ها سکوت کردند

فولاد، امروز تبدیل به یک مافیا شده و اعمال مفاد شیوه‌نامه جدید وزارت صمت می‌تواند معضلاتی مانند رانت‌ خواری را از بین برده و نظم را در بازار برقرار کند.

به گزارش  به گزارش صدای بورس،مهدی ملک‌ثابت، نائب رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران درباره شیوه‌نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد گفت: انتشار این شیوه‌نامه به اعتراض شماری از فعالان زنجیره فولاد کشور انجامید که به نظر می‌رسد این معترضان همان گروهی طماعی هستند که راضی به انتفاع همگان و یا سایر صنایع فعال در این صنعت نبوده و صرفاً حفظ منافع خود را به منافع دیگران ترجیح می‌دهند.

وی اضافه کرد: با این حال سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی قائل بر درستی این شیوه‌نامه است و اجرای آن را سبب سودمندی برابر و عادلانه همه اعضای فعال در حلقه‌های زنجیره می‌داند. همچنین به باور سندیکا مفاد شیوه‌نامه به گونه‌ای تدوین شده که امکان صادرات را برای محصولات تکمیلی پایین دست زنجیره میز فراهم خواهد آمد .

ملک ثابت همچنین به برگزاری جلسه مشورتی معاون اقتصادی ریاست جمهوری درباره شیوه‌نامه فولاد اشاره کرد و گفت: در نشست روز چهارشنبه که با حضور مدیران و معاونین وزارت صمت ، مدیرعامل بورس و شماری از روسای انجمن‌ها و مدیران شرکت‌های فولادی برگزار شد به صراحت اعلام شد حلقه‌های ابتدایی و انتهایی از کمترین سود در زنجیره برخوردارند و سود اصلی به تولیدکنندگان شمش که در میانه زنجیره قرار دارند، اختصاص دارد؛ به طور مثال ذوبی‌ها به اندازه یک شهر آب، برق و گاز مصرف می‌کنند، به اندازه یک کشور آلودگی ایجاد می‌کنند و در نهایت از بیشترین سود هم بهره‌مند می‌شوند.  

وی ادامه داد: تولیدکنندگان فولاد در جلسه یادشده اظهار کردند که با اعمال مواد شیوه‌نامه امکان صادرات را از دست خواهند داد ، این در حالی است که صادرات  شرکت های فولادی با استفاده از انرژی یارانه ای صورت می گیرد که به بیت المال تعلق دارد ، در نتیجه فولاد ارزان تولید و صادر می‌شود و سود چشمگیری نصیب صنایع فولادسازی می شود .  

نائب رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل گفت: همه این موارد در جلسه به صراحت بیان شد و واکنش فولادی‌ها به این بیانات تنها سکوت بود.

ملک ثابت افزود: فولاد، امروز تبدیل به یک مافیا شده و اعمال مفاد این شیوه‌نامه می‌تواند معضلاتی مانند رانت‌ خواری ، تخصیص سهمیه‌های غیرواقعی از سامانه بهین‌یاب را از بین برده و نظم را در بازار برقرار کند.

منبع: اخبار فولاد

کد خبر 422532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =