پیش بینی قیمت خودرو تا پایان اسفند ۹۹/  پرتیراژها در پرتگاه سقوط

خودروهای داخلی و پرتیراژ تا کنون بیش از ۲۰ درصد ارزان شده اند و این ارزانی تا پایان سال ادامه دار است.

به گزارش صدای بورس، در سال جاری قیمت خودرو در بازار آزاد با دلار ۵۰ هزار تومانی بسته شد. با افزایش قمیت دلار قیمت خودرو و لوازم جانبی آن افزایش یافت. بعد از انتخابات آمریکا و کاهشی شدن قیمت ارز بازارهای موازی و وابسته به ارز نیز تحت تاثیر قرار گرفت. خودروهای خارجی بیش از ۵۰ درصد کاهش را تجربه کردند و کاهش قیمت در خودروهای داخلی و پرتیراژ همچون پراید ۲۰ درصد بود اما پرسش اینجاست چرا آنچنان که افزایش قیمت دلار قیمت خودرو را افزایشی کرد، پایین آمدن دلار قیمت خودرو را کاهشی نکرد

احمدرضا رعنایی، سخنگوی انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو در گفت‌وگو با صدای بورس بیان کرد: خودرو  کالایی مصرفی است که در ایران تبدیل به کالای سرمایه گذاری شده است هر گونه کاهش و افزایش قیمت دلار بر قیمت خودرو  و لوازم جانبی خودرو در بازار آزاد تاثیر گذار است. 

وی در پاسخ به این پرسش که  چرا آنچنان که افزایش قیمت دلار قیمت خودرو را افزایشی کرد، پایین آمدن دلار قیمت خودرو را کاهشی نکرد، گفت: اگر دلار ۲ هزار تومان گران می‌شد دلالان در بازار آزاد در جا قیمت خودرو را بالا می‌بردند ولی سرعت کاهش قیمت خودرو پس از کاهش دلار در بازار آزاد با مقاومت و به کندی صورت می‌گیرد و زمان بیشتری برای تعدیل روند کاهش قیمتها لازم است. 

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: با کاهش قیمت دلار شاهد هستیم که برای کاهش قیمت خودرو مقاومت وجود دارد بخشی از آن ناشی از عدم اعتماد به بازار خودرو است یعنی تصور این است که کاهش قیمت دلار مقطعی است و دوباره افزایشی خواهد بود و بخشی ناشی از سود جویی است.

رعنایی بیان کرد: سودجویی و نبود نظارت بر قیمت گذاری خودرو در بازار آزاد عاملی است که باعث شده دلالان همچنان مانع کاهش واقعی قیمت خودرو باشند.

بیشتر بخوانید:
شاخص هم وزن جلو زد
ایران‌خودرو ۵ محصول خود را در قالب مشارکت در تولید عرضه می‌کند
تحقیق و تفحص از خودرو سازها، در دستور کار مجلس
 

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو  در ارتباط با پیش‌بینی بازار خودرو در چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت بیان کرد: از ریزش‌های قیمت دلار به بعد  شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو هستیم ادامه دار بودن آن به عواملی همچون تورم، قیمت ارز و عملکرد خودروسازی‌ها بستگی دارد.

وی افزود: هر چه تولید خودرو در خودروسازی ها با تیراژ بیشتری انجام شود، میزان عرضه خودرو در بازار بیشتر می‌شود و این عرضه بیشتر محصولات خودرویی اگر همراه با کاهش تورم باشد، باعث کاهش بیشتر قیمت خودرودر بازار آزاد می‌شود.

سخنگوی انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو در حال حاضر با توجه به اینکه تقاضای خودرو در بازار کاهش یافته و مناقشات سیاسی و تجاری کشور با حضور بایدن کمتر خواهد شد به نظر می‌رسد تا پایان آذر شاهد روند کاهشی خودرو در بازار خودرو خواهیم بود. در چشم انداز بلند مدت نیز خودرو روند کاهشی خود را تا پایان سال ۹۹ ادامه خواهد داد.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 422123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =