۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
افسار دلار دست کیست؟

علی حیدری: اقتصاد ما دستوری است.

به گزارش صدای بورس، کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز بازار ارز، عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد فعلا بازار ارز به یک ثبات نسبی رسیده است؛ البته با انتشار اخبار مثبت یا منفی نوساناتی را شاهد خواهیم بود؛ هرچند انتظار می‌رود در برخی مواقع شاهد تثبیت قیمت‌ها باشیم و همچنین حرکت آرام صعودی با نوسانات گاه شدید و لحظه‌ای هم برای بازار قابل‌انتظار است.

علی حیدری با اشاره به تعیین نرخ ارز توسط بانک مرکزی در سایر اقتصادهای جهان، به صمت گفت: ارزش‌گذاری ارز در هر کشوری توسط بانک مرکزی همان کشور انجام می‌شود، اما در ایران داستان کمی متفاوت است، چراکه به‌دلیل پایه‌گذاری اقتصاد دستوری (از سال ۱۳۵۰ خورشیدی تا امروز)، مدیریت بازار ارز نیز فراتر از دولت انجام می‌شود؛ از همین رو است که بانک مرکزی بیشتر نقش نظارتی دارد و چندان دخالتی در امر نرخ‌گذاری ارز نمی‌تواند داشته باشد. حتی می‌توان گفت در بسیاری از موارد بانک مرکزی فقط مجری دستورالعمل‌های حاکمیتی است.

وی ادامه داد: باتوجه به وضعیتی که توصیف شد، می‌توان ادعا کرد دکتر همتی و همکارانش توانسته‌اند انضباط پولی مناسبی ایجاد کنند؛ تا حدی که می‌توان به اثرگذاری مثبت این رویه در آینده نیز امیدوار بود.

۳ پیش‌شرط برای چشم‌انداز مثبت اقتصادی

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر لزوم همراهی دولت و حاکمیت با بانک مرکزی، اظهار کرد: چشم‌انداز مثبت اقتصاد به چندین عامل بستگی دارد که می‌توان از جمله به همسویی و همکاری دولت با سیاست‌های پولی بانک مرکزی اشاره کرد. اگر بخواهیم کمی خوشبینانه‌تر به ماجرا نگاه کنیم باید منتظر همراهی بیشتر مجلس با بانک مرکزی هم باشیم، زیرا نمایندگان می‌توانند در عرصه استقلال بانک مرکزی ایفای نقش کنند.

او بیان کرد: البته شفاف‌سازی در زمینه سیاست‌های کلان اقتصادی نیز می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد، چراکه باعث روشن‌تر شدن چشم‌انداز اقتصادی کشور در بین مردم می‌شود و این امر به خودی خود یک عامل مثبت است.

حیدری در پایان با تایید عملکرد و سیاست‌گذاری‌های مدیریتی بانک مرکزی پیرامون بازار ارز به صمت گفت: اگر مواردی که ذکر شد رعایت شوند، می‌توان امیدوار بود که بانک مرکزی هم در زمینه مدیریت بازار ارز به‌طور مستقل عمل کند. شخصا امیدوارم سیاست پولی علمی که بانک مرکزی (هرچند کند) در پیش گرفته، ادامه داشته باشد، اما باید توجه داشت که بانک مرکزی درحال‌حاضر یک تنه مجبور به مدیریت بازار ارز است که کار بسیار سخت و دشواری است؛ از همین رو امید آن می‌رود که سایر نهادها نیز در این راستا کمک‌حال بانک مرکزی باشند و با اجرای مواردی که پیش‌تر نیز ذکر شد سعی در یاری‌رسانی به این نهاد داشته باشند، اما این یک نگاه خوشبینانه است. متاسفانه اخباری که درباره بودجه ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد باعث شده چشم‌انداز چندان مثبتی برای اقتصاد ایران دیده نشود؛ بنابراین باید منتظر و امیدوار بود که حاکمیت در نگاهش به سیاست‌گذاری‌های پولی تجدیدنظر کند، وگرنه همانطور که بارها نیز گفته شده چشم‌انداز خوبی پیش روی اقتصاد ما قرار ندارد.

منبع: روزنامه صمت

کد خبر 421900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =