پیش بینی بازار ارز برای ۲ هفته

کارشناس بازار گفت: مبانی ارزش گذاری در طلا و سکه بر حسب قیمت ارز در کف بازار تعیین می‌شود.

به گزارش صدای بورس،بازار سرمایه به‌رغم روند مثبت دیروز، امروز با بیش از هفت هزار واحد منفی به کار خود پایان داد. بازار مسکن، خودرو و  طلا همچنان نزولی و بازار دلار در ثبات نسبی به سر می‌برد. بازارهای موازی ایران در آرامش نسبی بعد از طوفان به‌سر می‌برند هیجانات بازار آرام شده است. تولیدکنندگان منتظر ثبات قیمت دلار برای تصمیم‌گیری‌های خود برای افزایش و یا توسعه کسب و کار خود هستند.

 عبادالله محمد ولی کارشناس بازار طلا، سکه و ارز در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: مبانی ارزش گذاری در طلا و سکه بر حسب قیمت ارز در کف بازار است. این دو بازار بر یکدیگر تاثیر مستقیم می‌گذارد و هر دو  برآمده از سیاست های پولی و بانکی بانک مرکزی است. سیاست‌های بانک مرکزی از جمله عرضه و یا عدم عرضه دلار به ثبات بازار منتج می‌شود. سیاست‌های بانک مرکزی نیز برآمده از شاخص‌های بسیاری است کاهی دنبال تامین منابع ارزی هستیم و باید منتظر بازگشت ارزهای صادراتی برای جوابگویی به تقاضاها باشیم. گاهی دولت با پشتوانه منابع ارزی که در حزانه دارد از بازار حمایت می کند اما در حال حاضر سیاست ایجاب می کند که میزان عرضه دلار در بازار بیشتر باشد.

وی در ارتباط با پیش بینی بازار دلار، سکه و طلا بیان کرد: صنف طلا و جواهر تا ۱۵ آذر تعطیل است و این تعطیلی کاهش تقاضا را به همراه دارد و در نهایت کاهشی بودن قیمت طلا و سکه  را رقم خواهد زد. قیمت دلار نیز به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی، بازار دلار روند کاهشی آرامی را تجربه کند، مگراینکه اینکه خبرهای سیاسی پیرامون بر بازار تاثر مثبت گذاشته و افزایش قمیت دلار را به همراه بیاورد. 

محمد ولی تثبیت قیمت دلار را در مرز بین ۲۳ و ۲۵ هزار تومان عملی دانست و گفت: به نظر می‌رسد طلا تا ۱۵ درصد و بیشتر با ادامه دار بودن روند کاهشی دلار، کاهشی باشد.

وی بیان کرد: بازار باید مدیریت شود، ارز برای تجارت، معامله و یا مصارف خاص است. اینکه در زمانی خاص افراد عادی به بازار هجوم می آورند و  ارز خریداری می شود باید مورد بررسی قرار گیرد.

محمدولی گفت: چرا  ارز به جای جریان داشتن در اقتصاد در دل خانه ها ذخیره می‌شود؟

بیشتر بخوانید:
رکورد بالاترین حفاری اکتشافی طی ۷ سال اخیر
جزئیات یک عرضه اولیه در فرابورس اعلام شد/ «حگردش» در راه فرابورس
۵۰تومان سود برای هر سهم «جوین»

این کارشناس بازار طلا و سکه و ارز بیان کرد: اعمال سیاست های غلط ارزی می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند. زمانی که سیاست‌ها تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی به درستی اتخاذ شود می توانیم با پشتوانه قوی ارزی و طلایی به طرف تولید برویم و اقتصاد را احیا کنیم  و با این تولید، صنایع جدید ایجاد و توسعه پیدا ‌کنند و اشتغال ایجاد می‌شود، با اشتغال  کارگران بیمه می‌شوند و از واحدهای تولیدی و سازندگان حمایت به عمل می‌آید. 

وی افزود: اگر به دنبال دلالی، واسطه گری و واردات باشیم کشور در شرایط بحرانی قرار می گیرد. تولید همواره  عاملی برای بهبود شرایط خواهد بود در کشور منابع سرشار معدنی داریم باید این منابع برای تولید و صادرات مورد استفاده بهتری قرارگیرد. علیرغم اینکه هر کشوری باید با عرصه بین الملل در تعامل باشد در شرایط فعلی تحریم ها شرایط ایران را سخت تر کرده است و باید وابستگی به خارج از مرزها به کمترین حدممکن کاهش پیدا کند.

محمد ولی تصریح کرد: در اقتصاد کم کاری شده است به جای اتکا به درآمدهای نفتی و واردات باید توجه به سمت تولید حرکت کند. با حرکت به سمت تولید و صادارت و بازگشت ارز، آرام آرام بازار دلار به ثبات خواهد رسید و کاهش قیمت دلار بر بازار موازی طلا و سکه هم تاثیر گذار است و آن را نیز کاهشی می‌کند. در این صورت هرگونه فشار خارجی بر اقتصاد کشور بی اثر خواهد شد. 

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 421818

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =