ضرر ده‌ها میلیارد دلاری سعودی‌ها از کرونا

ولیعهد سعودی اعلام کرد به خاطر شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، عربستان در ۲۰۲۰ ده‌ها میلیارد دلار ضرر خواهد کرد.

به گزارش صدای بورس به نقل از خبرگزاری سعودی پرس، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اعلام کرد که سقوط قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو و تبعات شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر صد میلیارد ریال سعودی به اقتصاد این کشور آسیب خواهد زد. این رقم معادل ۲۷ میلیارد دلار است. 

، متعلق به خاندان سعودی، به نقل از بن سلمان نوشت: بر اساس بودجه سال ۲۰۲۰ که سال گذشته به تصویب رسیده بود، درآمدهای دولت این کشور ۸۳۳ میلیارد ریال سعودی برآورد شده بود که ۵۳۳ میلیارد ریال آن قرار بود از محل درآمدهای نفتی تامین شود. به خاطر سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، اما این درآمد حالا ۴۱۰ میلیارد ریال سعودی پیش بینی شده است. 

بنا به گفته ولیعهد عربستان این میزان درآمد دولت عربستان حتی کفاف پرداخت حقوق کارمندان دولتی در این کشور را هم نمی‌دهد؛ چراکه پیش بینی‌ها حاکی از هزینه ۵۰۴ میلیارد ریال سعودی حقوق کارمندان برای سال جاری هستند.

وی البته مدعی شد که دولت عربستان توانسته با افزایش درآمدهای غیرنفتی خود بخشی از کمبود ایجاد شده ناشی از کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند. 

محمد بن سلمان گفته که شیوع کرونا ۱۸۸ میلیارد ریال سعودی برابر با بیش از ۵۰ میلیارد دلار هزینه روی دست دولت عربستان گذاشته است. 

کاهش شدید تقاضا برای نفت در بازار جهانی به خاطر اعمال محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از نقاط جهان از یک سو، و جنگ بر سر قیمت نفت بین برخی کشورهای تولیدکننده عمده نفت از جمله روسیه و عربستان از سوی دیگر باعث شده تا شاهد سقوط سنگین قیمت نفت در بازار جهانی باشیم. 

در حال حاضر گروه اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و برخی تولیدکنندگان بزرگ نفت ۷.۷ میلیون بشکه از عرضه نفت خود به بازار جهانی کاسته‌اند و این توافق تا روز ۳۱ دسامبر پابرجا خواهد بود. 

این کشورها قصد دارند از ابتدای سال ۲۰۲۱ به بعد این رقم ۷.۷ میلیون بشکه‌ای را به ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. همین امر به شکل‌گیری نگرانی در سطح بازار نسبت به عرضه بیش از حد نفت منجر شده است.

منبع: فارس

کد خبر 421332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =