سردرگمی حمایت

اواخر شهریور ماه بود که حسن قالیباف، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری وصول منابع حاصل از یک درصد صندوق توسعه ملی به سازمان بورس را یکی از مصوبات شورای عالی بورس با هدف بازارگردانی مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی بازار عنوان کرد و گفت: صندوق توسعه ملی مکلف است یک درصد از منابع سالانه خود را (از سال ۱۳۹۴ به بعد) به ازای هر سال، نزد بانک عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت (حداقل ۲۰ ساله) سپرده‌گذاری کند.

به گزارش صدای بورس،  اواخر شهریور ماه بود که حسن قالیباف، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری وصول منابع حاصل از یک درصد صندوق توسعه ملی به سازمان بورس را یکی از مصوبات شورای عالی بورس با هدف بازارگردانی مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی بازار عنوان کرد و گفت: صندوق توسعه ملی مکلف است یک درصد از منابع سالانه خود را (از سال ۱۳۹۴ به بعد) به ازای هر سال، نزد بانک عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت (حداقل ۲۰ ساله) سپرده‌گذاری کند.

تزریق معلق
حدود یک ماه از وعده تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه گذشته و با اینکه چند تاریخ مختلف به صورت غیرمستقیم نیز برای اجرایی شدن وعده مذکور از سوی مسئولان اعلام شد اما هنوز خبر دقیقی از تزریق این پول به بورس نیست.

حل ابهامات 
سید حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه گفت: این موضوع یکی از بندهای قوانین دائمی است که از سال ۹۴ مطرح شد به صورتی که صندوق توسعه ملی باید یک درصد از سرمایه‌های خود را به منظور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه قرار دهد، اکنون این امر از حالت مجاز به یک مصوبه تغییر حالت داد.وی افزود: مواردی بین هیات امنای صندوق توسعه مورد ابهام بود که با جلسات مختلف این موضوع رفع و مقرر شد یک درصد از منابع از سال ۹۴ به بعد را به بازار سرمایه تخصیص دهد. همچنین این موضوع برای اجرا ابلاغ شده است.

تنظیم پیش نویس
محمد ابراهیم آقابابایی، رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه چندی پیش از تنظیم پیش نویس قرارداد این صندوق با صندوق توسعه ملی خبر دادو گفت : در این پیش نویس نسبت به تعیین شماره حساب و نحوه اجرایی شدن این فرآیند تفاهمات لازم صورت گرفته است.

در انتظار تایید بانک مرکزی 
این مسائل در حالی مطرح است که ماشاالله عظیمی عضو شورای عالی بورس در خصوص انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در اظهار نظر اخیر خود گفت: در حال حاضر قراردادهای مرتبط با انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه آماده و به نهادهای مربوطه ارسال شده و طبق گفته مسئولان (تا پایان هفته سوم مهر ماه) این قراردادها تایید می‌شود.عضو شورای عالی بورس افزود:البته بعد از تایید قراردادها، نوبت به تایید بانک مرکزی می‌رسد زیرا تا زمانی که بانک مرکزی دستوری صادر نکند امکان جابجایی یک ریال هم از صندوق توسعه ملی وجود ندارد.

طی مراحل اداری
علی صحرایی، مدیر عامل بورس تهران درباره تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی هم گفت: بخش اول این اقدام یعنی فرآیند تبادل در حال انجام است. انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی مسیر اداری دارد و باید قراردادی با صندوق تثبیت منعقد شود که این مراحل در حال انجام است.

چالش کاغذ بازی
این مسائل در حالی مطرح است که ماشاالله عظیمی عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با خبر نگارما و اشاره به اینکه هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده، گفت: اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی مصوبه ای داشتند که باید به آن عمل می‌کردند اما روند انجام این پروژه همانطور که نگران بودیم درگیر کاغذ بازی شده است و مجدد مسئولان صندوق توسعه قول ‌هایی داده اند و می‌گویند انجام این کار درمرحله نهایی است. 

کارها را انجام دادیم 
همچنین یک مقام آگاه از صندوق توسعه ملی گفت: کاری در صندوق نمانده و بهتر است از اعضای شورای عالی بورس پیگیر شوید. همچنین صندوق توسعه ملی حوزه بین بخشی است و این چنین نیست که صندوق باید مبلغ را واریز می‌کرده و انجام نداده است. ما طی مصوبات اعلام شده، امور تکلیفی در این خصوص را انجام داده ایم.

 ناظر دست بجنباند 
از آنجاکه بسیاری از کارشناسان تحقق وعده اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت را گام بزرگی برای متعادل کردن بازار سهام در شرایط کنونی دانسته، ضرورت دارد مقام عالی ناظربازار، در این خصوص اقدام جدی و راهبردی را مد نظر قرار دهد تا حداقل بخشی ازخسارات تصمیمات خلق الساعه چند وقت اخیر جبران شود.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۲

کد خبر 419117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =