۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
روزنه بهبود

شاخص کل بورس تهران، از شنبه هفته گذشته تا پایان روز سه شنبه ( ۱۵ مهر ماه ) اصلاح ۳۱۴۴۷ واحدی داشت و روی عدد ۱,۵۱۴,۶۹۹ ایستاد.

به گزارش صدای بورس، ارزش معاملات به ۷۹۵۶ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات نیز ۶۳۵۰ میلیون سهم بود. در بازار فرابورس، آیفکس ۶۹ واحد عقب گرد داشت و در ارتفاع ۱۷۸۸۵ واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات  ۳۴۰ میلیارد تومان شد. حجم معاملات نیز در روز سه شنبه به  ۱۸۴.۵ میلیون سهم رسید.

حمایت ها از جنس بازارگردانی
معاملات هفته گذشته  دستخوش اتفاقات بسیاری بود. از حمایت های همه جانبه گرفته تا شایعات افزایش دوبرابری نرخ تسعیر ارز در گروه بانکی!
حمایت ها از جنس بازارگردانی بود و در گروه سیمانی و خودرو غوغا به پا کرد. نتیجه ای که در نهایت شاهد بودیم، بازاری سبزپوش در روز سه شنبه بود.

بیشترین ارزش معاملات
معاملات ابتدای هفته با توجه به نمادهای وآیند، وسپهر، توریل و خودرو آغاز شد. در اواسط هفته، سمگا، ولپارس و شاروم نیز به این جمع پیوستند.
در میان عرضه ها نیز نام وملی و ثشاهد و ونیرو در طول هفته پررنگ بود که وشهر نیز به آنان ملحق شد.گروههایی که در طول هفته بیشترین ارزش معاملات را داشتند شامل بانکی ها، شیمیایی ها، فلزات اساسی  بودند.

توجه حقوقی‌ها، حقیقی ها فروشنده
در ابتدای هفته شاهد ورود پول به فلزی ها، به ویژه فملی و فولاد بودیم. ساختمانی ها نیز از قافله عقب نماندند. ثامید جز نمادهایی بود که توجه حقیقی ها را به خودش جلب کرد. شنبه روز توجه حقوقی ها به نمادهای پترویی بود و آریا و شاراک خوب خرید شدند. خالص ارزش معاملات به ۸,۷۳۰ میلیارد تومان رسید و حقیقی ها ۵۹ درصد فروشنده بودند که نسبت به آمار هفته پیش رکورد مطلوبی بود.  تاپیکو جز نمادهای مورد توجه حقوقی ها در روز یکشنبه بود. ما شاهد خروج پول ۱۵۷۹ میلیارد تومانی در روز یکشنبه بودیم و در نهایت خالص ارزش معاملات به ۱۳۵۲۲ میلیارد تومان رسید.

هرچه ورود پول در اوایل هفته داشتیم، دوشنبه تلافی ان را درآورد و حقیقی ها به فروش نمادهای فلزی پرداختند. در نقطه مقابل حقوقی ها از این نمادها حمایت کردند. در نهایت، خالص ارزش معاملات به ۸,۸۷۱ میلیارد تومان رسید.

صف خرید سنگین جالب توجه
سه شنبه، روز خودنمایی سیتا و سفارس بود. صف خرید سنگین سیتا جالب توجه بود. خودرو و شفارس نیز سبزپوش های بازار بودند و از آغاز معاملات مورد حمایت و توجه سهامداران بودند.

اختلال در فرابورس
معاملات فرابورس با اختلال و تعویق انجام شد. و این امر توانست تا حدی جو منفی فرابورسی ها را فروکش کند.هرچند مثبت های بازار طبیعی بود و تعادل ان دلچسب بود.

نشانه های بهبود 
البته نشانه های بهبود بازار مشهود بود. توجه به دلاری ها و بازگشت قیمتی در بازار محسوس بود.رشد ۲۴ هزار واحدی شاخص کل  و رشد ۵۳۰۰ واحدی شاخص هم وزن نیز بر این موضوع صحه گذاشت.

فال نیک و نقطه عطف 
بر اساس این گزارش، شاخص کل به ارتفاع یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۷۰۹ واحد رسید. ارزش کل معاملات بورس به ۷ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان رسید. نمادهای فارس، وبملت و بورس بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند. در مجموع می توان سبزپوشی آخر هفته را به فال نیک گرفت و عملیات بازارگردانی را نقطه عطفی برای این روزهای بحرانی به شمار آورد.

شهلا حیدری - کارشناس معاونت اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۱

کد خبر 418324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =