خودرو پس از عرضه در بورس ارزان می‌شود یا گران؟

مجلس شورای اسلامی طرحی را مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا در نظر گرفته است که می‌تواند به کنترل قیمت‌ها در بازار کمک کند و قیمت اتومبیل را براساس عرضه و تقاضا مشخص کند. با این حال چقدر می‌توان به ثمر رسیدن این طرح مجلس امیدوار بود و آیا قیمت خودرو واقعا کاهش پیدا می‌کند؟

به گزارش صدای بورس، با تشدید بحران صنعت خودروسازی و افزایش شدید قیمت خودرو از ابتدای امسال، کارشناسان مختلفی عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان راهکاری مناسب برای خارج شدن از مشکلات صنعت خودروسازی پیشنهاد می‌کنند و مدعی هستند که اگر قیمت خودرو در بورس کشف شود، می‌توان به کنترل قیمت‌ها و بازار خودرو امیدوار بود، اما آیا واقعا عرضه خودرو در بورس می‌تواند حلال مشکلات صنعت خودروسازی باشد؟ موضوعی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.

پیرو این موضوع، مجلس شورای اسلامی طرحی را مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا در نظر گرفته است که می‌تواند به کنترل قیمت‌ها در بازار کمک کند و قیمت اتومبیل را براساس عرضه و تقاضا مشخص کند. با این حال چقدر می‌توان به ثمر رسیدن این طرح مجلس امیدوار بود و آیا قیمت خودرو واقعا کاهش پیدا می‌کند؟

موضوع اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار نیست، بلکه هدف از عرضه خودرو در بورس کالا را می‌توان نزدیک کردن قیمت بازار به قیمت کارخانه و یا حذف آن دانست و مشکل اصلی مردم و یا بلایی که با عرضه خودرو در بورس بر سر آنان می‌آید، نخواهد بود.

در واقع عرضه خودرو در بورس که کاهش قیمت‌ها را به همراه داشته باشد، مستلزم وجود برخی فاکتورهای مهم است که در حال حاضر هیچکدام از آنان وجود نداشته و چه بسا می‌تواند باعث بروز بحران‌های بزرگ‌تری در بازار خودروی کشور شود. بحرانی که برون‌رفت خودروسازان از مشکلات و فرو رفتن مردم تا عمق مشکلات را در پی خواهد داشت و اوضاع بازار خودرو بسیار وخیم‌تر خواهد شد.

به بیانی ساده‌تر باید گفت زمانی یک کالا در بورس عرضه شده و باعث ارزانی آن کالا خواهد شد که به صورت انبوه تولید شده و برای افزایش سهم فروش در برابر رقبا در بازار بورس عرضه شود که تنها در چنین شرایطی قیمت یک کالا در فضای کاملا رقابتی و برای افزایش سهم خواهی بازار کاهش پیدا می‌کند.

ولی بازار خودرو شرایطی کاملا متفاوت داشته و در واقع بازاری بسیار بزرگ و کاملا انحصاری با تولیدات محدود را وارد بورس می‌کنیم که باعث آزادسازی قیمت آنان شده و دیگر کسی کنترل و نظارتی بر روی آن نخواهد داشت، این درحالیست که بازار خودروی کشور تشنه‌تر از همیشه بوده و با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد هجوم تقاضا و افزایش قیمت‌ها هستیم و تنها به خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان کمک خواهیم کرد.

منتظر ارزان شدن قیمت خودرو نباشید

عرضه خودرو در بورس با چنین روشی، قطعا باعث گرانی بیشتر خودرو خواهد شد و باید منتظر افزایش قیمت خودرو و یا ثبت اعداد و ارقام عجیبی برای فروش خودرو باشیم و وقتی خودروی صفر کیلومتر در بازار بورس با قیمت‌های بالاتری کشف شود، شکی در افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار آزاد نخواهد بود و خدا می‌داند که سر از چه ارقامی در خواهند آورد، آن هم برای محصولاتی که طراحی و تکنولوژی آنان به دهه‌های قبل اروپا و آسیا برمی گردد، ولی اکنون با قیمتی بالاتر از خودروهای مدل ۲۰۲۰ به مشتریان بیچاره ایرانی فروخته می‌شود.\خودرو بانک

طی بیش از ۲ سالی که از تحریم صنعت خودروسازی می‌گذرد، بزرگ‌ترین مشکلی که صنعت خودروسازی با آن روبرو بوده و افزایش قیمت خودرو هم ارتباط مستقیم با آن دارد، ممنوعیت واردات خودروهای صفر کیلومتر و حتی واردات قطعات منفصله خودرو به کشور است که ریشه بسیاری از مشکلات صنعت خودروسازی را تشکیل داده است.

  • آزادسازی واردات، ایجاد سقف برای رشد قیمت خودرو

با آزادسازی واردات خودرو می‌توان به شکسته شدن قیمت خودرو در بازار، بویژه بازار خودروهای وارداتی امیدوار بود و سهم قابل توجهی از نیاز بازار هم به سمت خودروهای وارداتی خواهد رفت، اما به لطف تلاش‌های شبانه روزی دولت محترم و شرایطی که برای دلار شاهد هستیم، هنوز خودروسازان داخلی بخش زیادی از مشتریان خود را دارند و کمتر کسی می‌تواند خرید یک خودروی وارداتی فکر کند، اما جو روانی آن در شکسته شدن قیمت‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

کد خبر 418269

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =