کامودیتی‌های ایران در انتظار پایان تعطیلات چین/ افت ۱۹.۵۵ درصدی ارزش پول ایران

از پنجشنبه گذشته ۱۰ مهر تا پنجشنبه آینده ۱۸ مهر چین بابت جشن ۷۱مین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین تعطیل است و برای همین قیمت های کامودیتی‌های صادراتی ایران افزایش قابل توجه نیافته و حتی کاهش یافته است.

به گزارش صدای بورس، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد مبارکه تولیدکنندگان اسلب هستند. کارشناسان معتقدند قیمت بیلت ایران بین  ۴۰۵ تا ۴۱۱ دلار و قیمت اسلب ایران بین ۴۳۵تا ۴۴۰ دلار در جهان به فروش می‌رسد، برخی با نقد بر آمار منتشر شده معتقدند میزان قیمت بیلت و اسلب اندکی متفاوت است اما هر دو گروه معتقد اند قیمت کامودیتی‌ها کاهش یافته است و تا پایان تعطیلات چین این روند ادامه دارد.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بازارهای جهانی به صدای بورس گفت: برخی  قیمت بیلت فوب ایران را  در محدوده ۴۰۵ الی ۴۱۱ دلار، عنوان می کنند که  در شرایط کنونی با توجه به بازار،  بازه ۴۰۰ الی ۴۱۰ دلار صحیح است. در مورد اسلب نیز بازه ۴۳۵ الی ۴۴۰ دلار که در نمودارها مطرح می‌شود، کمی دور از انتظار است و بازه ۴۳۰ الی ۴۳۵ دلار صحیح است.

دلیل کاهش قیمت اسلب و بیلت ایران
وی در ادامه با بیان اینکه قیمت های بیلت و اسلب ایران بصورت فوب به دلار آمریکا است، تصریح کرد: از پنجشنبه گذشته ۱۰ مهر تا پنجشنبه آینده ۱۸ مهر چین بابت جشن ۷۱مین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین تعطیل است و برای همین قیمت های صادراتی ایران افزایش قابل توجه نیافته و حتی کاهش یافته است.

تحلیلگر بازارهای جهانی در ادامه دلیل ربط تعطیلات چین و کاهش قیمت اسلب و بیلت ایران را این گونه توضیح داد: چون بازار اول صادرات ایران چین و کشورهای جنوب شرق آسیا SEA است، بازار چین هم به خاطر تعطیلات جشن ملی تعطیل است و زیاد داغ نیست.

طهرانی با اشاره به سقوط قیمت فلزات در بازار جهانی گفت: کامودیتی ها  سقوط  قیمت ۱۹.۵%- را تجربه کردند و از طرفی  ارزش پول ایران همزمان با افت ۱۹.۵۵-  مواجه بود و شاخص بورس  نیز ۱۰.۸%-  کاهش یافت. این وضعیت عملا شرایط را برای افت ثروت فعالان بورس بوجود آورده است.

عملکرد بازار سرمایه کشورها در سپتامبر ۲۰۲۰ ( نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهر ۹۹)

 وی در ادامه به عملکرد بازار سرمایه کشورها در سپتامبر ۲۰۲۰ اشاره کرد و در قالب نمودار میزان تغییرات شاخص سهام کشورها بررسی کرد. بر اساس این آمار تغییرات شاخص سهام سریلانکا ۱۱.۷%+ ، نیجریه ۶.۲%+،ترکیه ۵.۵%+ ،عربستان ۳.۵%+ ،  اندونزی ۶.۴%- ، آمریکا ۶.۷%- ، ایران ۱۰.۸%- است.


بیشتر بخوانید
غریب پور: ما به دنبال دستکاری بازار نیستیم/ از سهامداران خرد حمایت می‌کنیم
تحولات بازار فولاد در عرصه بین الملل/ جایگاه ایران چندم است؟+ نمودار
وزیر صمت نیامده خبر خوش داد/ رویکرد جدید معدنی وزارت صمت


محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 417924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =