پیش‌بینی هفته بعد بازار سرمایه زیر سایه خبر راه‌اندازی بازارگردانی

یک کارشناس بازار سرمایه با ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی بازارگردانی موثر در بازار با توجه به اصلاحات منفی اخیر شاخص پیش‌بینی فرارسیدن دوره‌ای مثبت با شیب ملایم از بازار را مطرح کرد.

به گزارش صدای بورس، موضوع بازارگردانی از روز گذشته که توسط فرهاددژپسند مطرح شد، به موضوعی داغ در فضای مجازی تبدیل شد. این ابزار از نگاه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه باعث بهبود شرایط بازار سرمایه می‌َشود. فردین آقابزرگی هم یکی از این دست افراد است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس گفت: مسلما صندوق‌های بازارگردانی یکی از ارکان مهم روان‌ُسازی بازار است که به ایجاد تعادل در بازار کمک می‌کند. البته حضورشان باعث نمی‌شود که صف‌های فروش به کلی از بازار جمع شود.

بازارگردانی جزء مهم از ارکان بازار
این کارشناس بازار سرمایه افزود: جزء –مهمی- از ارکان نظام معاملات در بازارحضور و فعالیت صندوق‌های بازارگردانی و به ویژه صندوق‌های اختیار فروش تبعی که مربوط به گروهی و خانواده‌ای شرکت‌ها باشد. به عنوان مثال شرکت‌های خانواد تأمین اجتماعی، صندوق شرکت نفت.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هم تکلیف شده است که هر شرکت در بدو پذیرش در بازار سرمایه قرارداد بازارگردانی داشته باشد.

نبود بازارگردان یک خلاء برای بازار
آقابزرگی تأکید کرد: اینکه سهام آزاد شرکت در اختیار ناشران یا سهام‌داران عمده باشد، این با ادبیات بازار هم‌خوانی ندارد. در حال حاضر شرکت‌هایی در بورس هستند که ۸۰ درصد سهام شناور دارند و بعضی شرکت‌ها ۲ درصد سهام شناور دارند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون یک صندوق بازارگردانی به صورت جدی و موثر در بازار وجود نداشته است، گفت: ایجاد الزام به بازارگردانی در بازار سرمایه از سوی صندوق‌هایی به این منظور یک تعادل در بازار ایجاد می‌کند. خارج شدن این اراده از سوی سهامداران عمده –و انتقال آن صندوق‌های بازارگردانی- به متعادل شدن بازار کمک می‌کند.

نقش موثر بازارگردانی در ایجاد تعادل
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:‌ با فرض تحقق بازارگردانی نقطه تعادل بازار که برخی آن را در گرو مسائل ارزی و شرایط اقتصادی دارند به آنها ختم نمی‌شود. صندوق بازارگردانی تقاضا و عرضه را به جایی می‌رساند که ریسک حداقلی می‌شود و دامنه نوسان به مرور حذف می‌َشود.
وی افزود: به ندرت می‌بینیم صف‌های نمادهای گردش خرید و فروش حذف می‌شود.

بازار مثبت می‌َشود با شیب ملایم
آقابزرگی در بخش دیگری درباره پیش‌بینی خود از شرایط بازار در هفته آینده گفت: با توجه به اصلاحات منفی که از ابتدای هفته جاری در بازار سرمایه دیده می‌شد، و هفته قبل هم وجود داشت در مجموع شاخص کل ۱۵۰ هزار واحد اصلاح منفی داشت. شکل حرکت بازار بعد از چنین دوره‌ای به این‌گونه است که بازار چند روز نوسان مثبت و ملایم تجربه می‌کند.
وی اظهار کرد: تجهیز منابع نقدی که با یکپارچه شدن نهادهای مالی و پولی شکل گرفته است باعث می‌َشود یک رشد ملایم مثبت در بازار شکل بگیرد. این شیب می‌تواند صف فروش ۱۵۰ شرکت را هم به مرور حذف کند.

محمد فیروزی

کد خبر 417787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =