وزارت بی وزیر؛ سیمانی‌ها در آستانه تعطیلی

مدیرعامل یک شرکت سیمانی گفت: بیش از ۶ ماه است که وزارت صمت بدون وزیر است و صنعت سیمان از جمله صنایعی است که از این بلاتکلیفی بیشترین ضرر را دیده است

به گزارش صدای بورس، صنعت سیمان یکی از بورس نشینان امروز  بازار سرمایه در آستانه تحول قرار دارد. صاحبان صنعت سیمان با اشاره به تحولات نرخ ارز، افزایش چندین برابری مواد اولیه صنعت سیمان درخواست افزایش نرخ سیمان را دارند از طرفی وزارت صمت بی وزیر هنوز هیچ تصمیمی برای تغییر در قیمت سیمان انجام نداده است.

 حمیدرضا متقاعدی. مدیرعامل شرکت سیمان داراب و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: افزایش قیمت سیمان درخواستی است که سال گذشته( ۹۸)با توجه به تحولات بازار ارز، کاهش ارزش پولی از طرف صنعت سیمان مطرح شد. اسناد و مستندات این تقاضا از طرف این صنعت به رضا رحمانی وزیر وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل و بعد از بررسی و نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش‌ راهبردی و حسابرسی،افزایش قیمت در صنعت سیمان تائید شد.

 مدیرعامل  شرکت سیمانی در ادامه بیان کرد: این گزارش نشان می‌داد صنعت سیمان فقط برای ادامه حیات به افزایش ۶۳ درصدی قیمت محصولات نیازمند است و بر اساس نظر کارشناسان وزارت صمت، یقین حاصل شد که این صنعت برای ادامه حیات نیاز به افزایش قیمت دارد. به جهت رعایت مقتضیات زمان اصلاح قیمت ناگهانی اعمال نشد و قرار  شد طی دو مرحله در ابتدا سیمان ۳۷درصد و سپس ۲۶ درصد قیمتها افزایش یابد، مرحله اول در تیر ۹۸ عملیاتی شد اما بخش دوم هنوز عملیاتی نشده است.


بیشتر بخوانید
سیمان دست پر نخرید!/ سیمان هنوز گران نشده است
بورس خودرو؛ سهم خواهی از بازار خودرو است/ دوئل در بورس کالا به نفع کیست؟
تله‌ای به نام پالایشی یکم/ تخفیف خوراک؛ پاشنه آشیل سهام پالایشی‌ها
بورس مسکن راه چاره است؟/ بانک‌ها پیشتاز حضور در بورس مسکن
بورس خودرو از چاله به چاه افتادن است/ منتفع اصلی این طرح کیست؟


متقاعدی اظهار کرد:با توجه به مشکلاتی که از افزایش قیمت بنزین و سایر محصولات رخ داد، اجرایی شدن بخش دوم اصلاح صنعت سیمان به تعویق افتاد، و صنعت سیمان ملاحظه شرایط بوجود آمده را نمود و افزایش مرحله دوم را با جدید پیگیری نکرد حال بعد از گذشت چندین ماه صنعت سیمان ضرورت افزایش قیمت سیمان را  به وزارت صمت اعلام کرده، اما هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه در صنعت سیمان  تنها شاهد ۲۰ درصد افزایش قیمت در سال ۹۹ بودیم، گفت: این افزایش قیمت درحالی است که نرخ تورم خیلی بیشتر از  افزایش قیمت است. تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت سیمان از جمله نسوزها، پاکت، افزایش قیمت ۵ برابری نسبت به سال پیش داشته است.

عضو هیئت مدیره شرکت سیمانی  با بیان اینکه در شرایط کنونی صنعت سیمان امکان ادامه حیات ندارد، گفت: هنوز افزایش قیمت توافقی پارسال  با وزارت صمت عملیاتی نشده است. در حال حاضر بیش از ۶ ماه است که وزارت صمت بدون وزیر است و صنعت سیمان از جمله صنایعی است که از این بلاتکلیفی بیشترین ضرر را دیده است.

وی افزود: فولاد و سیمان هر دو از جمله مواد اولیه ساخت‌وساز است، سیمان در حالی که  کمتر از 2 درصد هزینه ساخت‌وساز را شامل می‌شود نظارت کنترلی بسیار بیشتری نسبت به کالاهای دیگر منجملهفولاد دارد.  صنعت سیمان برخی از قطعات و تجهیزاتی که نیاز دارد را باید با ارز خریداری کند، قطعه ای که پاراسال ۱ میلیارد بود امروز ۱۰ میلیارد است. تداوم و ادامه این روند به تعطیلی و بسته شدن کارخانه‌های سیمانی منجر خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در آخر گفت:با وزارت صمت توافقی سال ۹۸ انجام شده است حتی اگر وزیر هم تغییر کند باید وزارتخانه به تصمیم خود پایبند باشد.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 417450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =