بورس خودرو؛ سهم خواهی از بازار خودرو است/  دوئل در بورس کالا به نفع کیست؟

عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: در کجای دنیا خودرو  در بورس عرضه می‌شود که ما می‌خواهیم خودرو را بورسی کنیم. از کدام کشور الگو برداری می‌کنیم؟

به گزارش صدای بورس، بورس خودرو از جمله مهمترین موضوعاتی است که نظرات متفاوتی نسبت به آن وجود دارد.

برخی کارشناسان بورس خودرو را عاملی برای ثبات بازار خودرو می‌دانند، در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان به خصوص تولیدکنندگان قطعات خودور با بیان اینکه بورس خودرو، سهم خواهی دولت از بازار بلبشوی خودرو است، معتقدند این بورس هیچ سودی به حال تولید کننده و خریدار خودرو ندارد و با ورود خودرویی همچون پراید به بورس، پراید ۸۰ میلیون تومانی برابر با  ۱۰۰ میلیون تومان کشف قیمت می‌شود.

سیامک مقتدری، عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در بورس کالای ایران  وقتی کالایی همچون فولاد عرضه می شود کسانی که نیازمند کالا هستند ابتدا  کد بورسی می‌گیرند و بر اساس نیاز در آن شرکت و کالا خریداری می‌کنند.

مقتدری با اشاره به روش بورسی شدن خودرو افزود: در بورس خودرو افراد عادی نمی‌توانند شرکت کنند و اغلب کسانی وارد بورس کالای ایران می‌شوند که سرمایه‌دار عمده و یا بنگاه خرید و فروش خودرو دارند.


بیشتر بخوانید
تله‌ای به نام پالایشی یکم/ تخفیف خوراک؛ پاشنه آشیل سهام پالایشی‌ها
بورس مسکن راه چاره است؟/ بانک‌ها پیشتاز حضور در بورس مسکن
بورس خودرو از چاله به چاه افتادن است/ منتفع اصلی این طرح کیست؟


عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو  کشور با اشاره به برنامه مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است از مالیات اخذشده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و ۷۰ درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند.

این عضو هئت مدیره انجمن قطعه سازی بیان کرد: مابه التفاوت قیمت کارخانه و فروش با این طرح به صندوق دولت می‌رود و به شکل کلی مصرف کننده نهایی از بورسی شدن خودرو سودی نمی‌برد و تنها با این روش دولت در سود خودرو  سهیم می شود.

  وی با بیان اینکه ورود خودرو در بورس کالا تاثیری بر تعدیل قیمت خودرو در بازار ندارد، گفت: مسئولین باید به این پرسش پاسخ دهند که با بورسی شدن خودرو چه منفعتی به متقاضیان خرید خودرو می‌رسد؟

مقتدری افزود: دلال‌های بازار خودرو با پول‌هایی که دارند وارد بورس خودرو  می‌شوند و همچنان بازار خودرو را در دست خود خواهند داشت.

در کجای دنیا خودرو  در بورس عرضه می‌شود؟
عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان کرد: در کجای دنیا خودرو  در بورس عرضه می‌شود که ما می‌خواهیم خودرو را بورسی کنیم. از کدام کشور الگو برداری می‌کنیم؟ در تمام دنیا عرضه و تقاضای خودرو آزاد است و کشف قیمت دستوری انجام نمی‌شود. در ایران خودروسازی با مشکلات بسیاری روبرو است به شکلی که در حدود ۴۰۰ واحد قطعه‌سازی به خاطر مشکلات نقدینگی و ضرردهی تعطیل شده است. چرا تنها به خودروساز برای کاهش قیمت فشار وارد می‌شود اما به تولیدکنندگان مواداولیه خودروسازی  که همان فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و فلزات رنگین هستند هیچ ابلاغیه تاثیر گذاری صادر نمی شود؟! چرا شورای رقابت برای تنظیم قیمت مواد اولیه که دولتی هستند و انحصاری ورود پیدا نمی‌کند.

سیاست یک بام و دوهوای دولت 
دولت باید اجازه بدهد خودروساز بر اساس میزان هزینه، قیمت تمام شده خودرو را اعلام کند و بر اساس آن بازار روند قیمتی خود را پیدا کند.

در حال حاضر سیاست یک بام و دوهوایی که پیش گرفته شده است ضرر زیادی به مصرف کننده و تولید کننده می‌زند و سود در جیب دلال می‌‍رود.

عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور افزود: خودور بورسی به نفع مردم نمی تواند باشد، مشکل  اصلی بازار خودرو در جای دیگری است و با این روش‌ها مشکل  مصرف کننده قطعا حل نخواهد شد. امسال، سال جهش تولید نام گذاری شده است. به جای اینکه به تولید بیشتر بها داده شود شاهد افزایش نرخ تورم، ارز و پیچیده‌تر شدن مشکلات تولید کننده‌ها هستیم.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 417364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =