تله‌ای به نام پالایشی یکم/ تخفیف خوراک؛ پاشنه آشیل سهام پالایشی‌ها

سود آوری پالایشی‌ها فقط به خاطر حمایت‌های دولتی است، شش ماه تخفیف خوراک، بورس پالایشی‌ها را سود آور کرد، سال بعد اگر تخفیف‌ها اعمال نشود تکلیف پالایشی‌ها چه می‌شود؟

به گزارش صدای بورس، افزایش قیمت دلار بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد، این تاثیر در پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و پالایشی‌ها متفاوت است.
سعید ذوالفقاری، کارشناس صنایع پالایشی و پتروشیمی در ارتباط با تاثیرافزایش نرخ دلار بر پتروشیمی‌ها به صدای بورس گفت: تحولات بازار ارز بر تمامی صنایعی که صادر می‌شوند، تاثیر مثبت دارد. این تاثیر در صنعت فلزات و پتروشیمی‌ها بیشتر از سایر صنایع است. 
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در بخش پتروشیمی ها صادرات داریم، افزایش نرخ ارز تاثیر مثبتی بر آینده پتروشیمی‌ها در بورس دارند.

پالایشی‌ها به طور کل عملکرد مثبتی نداشته اند
این کارشناس صنایع پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه پالایشی‌ها به طور کل عملکرد مثبتی نداشته اند، اظهار کرد: وضعیت پالایشگاه بندرعباس نسبت به بقیه پالایشی‌ها به خصوص پالایشگاه تهران و اصفهان بهتر است. ارزش پالایشگاه اصفهان ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برابر با ۵ ونیم میلیارد یورو برآورد شده است و این قیمت برای پالایشگاه اصفهان بیش از حد گران است، این در حالی است که ارزش هلدینگ غدیر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. مجموعه ای از شرکت‌های سودده نیروگاهی، سیمانی چرا باید هم تراز با شرکتی زیان ده پالایشی باشد؟  

پالایشی‌ها قبل از تخفیف در خوراک زیان‌ده بودند 
وی با بیان اینکه مشکلی که پالایشی‌ها دارند در سود و زیاد آن‌هاست، تصریح کرد: صورت‌های مالی پالایشی‌ها قبل از تخفیف در خوراک آن‌ها زیان ده بود، حال با این تخفیف پالایشی‌ها سود ده شده اند اگر دولت به هر دلیلی بخواهد این تخفیف را از پالایشی‌ها بردارد، دوباره پالایشی‌ها زیان ده خواهند شد. چرا باید چند هزار میلیارد تخفیف برای پالایشی‌ها در نظر گرفته شود؟ فقط به خاطر اینکه در بورس سود ده باشند؟ دلیل این اقدام دولت برای تمامی کارشناسان مجهول است. دولت باید در برابر این اقدام پاسخگو باشد.
وی در ارتباط با تاثیر تحولات قیمت ارز بر پالایشی‌ها بیان کرد: قیمت دلار جایگاهی در تعیین سود و زیاد پالایشی‌ها ندارد، پالایشی‌ها یکی از سهام هایی است که نماد آن در دوره های زمانی مختلف بسته بود. دو روز قبل از اینکه پالایش یکم در بورس عرضه شود، نمادهای چند پالایشی برای چند روز مثبت باز شد. در واقع کاری که دولت کرد این بود که به خوراک پالایشی‌ها چند هزار میلیارد تومان تخفیف دارد تا سهام آن‌ها سود آور شود، سپس در قالب پالایشی یکم سهام آن‌ها به بازار عرضه شد، ۲۰ درصد برای آن تخفیف برای خریداران در نظر گرفته شد و مردم از آن حمایت کردند. نکته قابل توجه آن است که هر زمان دولت حمایت خود برای تخفیف خوراک پالایشی‌ها را بردارد، پالایشی‌ها زیان ده خواهند شد و سهام آن‌ها افت خواهد کرد.

اثر تحولات قیمت ارز بر پتروشیمی‌ها 
وی در ارتباط با تاثیر تحولات قیمت ارز بر پتروشیمی‌ها اظهار کرد: افزایش قیمت ارز بر آینده پتروشیمی‌ها تاثیر مثبت دارد و موجب می شود سهام آن در بورس رشد داشته باشند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 417243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =