۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
رشد بازارهای موازی

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک‌ها با خلق پول از هیچ و سرمایه گذاری آن در بورس هم نقدینگی و هم سرعت گردش پول را بالا بردند که این اقدام منجر به رشد بازارهای موازی شد.

به گزارش صدای بورس، علی شهیدی، کارشناس پولی و بانکی دفتر تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نوسانات اخیر بازار سرمایه و اتفاقات و تغییرات تحولی‌ای که در کشور ما اتفاق افتاد را می‌توان از وجوه مختلف بررسی کرد.

شهیدی بیان کرد: برخلاف بانک‌ها، بورس به تنهایی نمی‌تواند خالق پول باشد بلکه باید حتماً نقدینگی از یک بازاری جذب  و وارد بازار سرمایه شود، بنابراین زمانی که بورس رشد می‌کند و نقدینگی وارد بازار سرمایه می‌شود قاعدتاً باید قیمت بازارهای دیگر نیز کاهش پیدا کند اما این یک سمت ماجرا است.

سیستم بانکی برای بورس پول جدید خلق کرد

وی افزود: سمت دیگر ماجرایی که منجر به افزایش شاخص بورس در چند ماه شد و همراه با آن دلار و سکه و مسکن هم افزایش پیدا کرد این بود که چند عامل و چند بازیگر عمده در این افزایش بازار سهام دخیل شدند. یکی از این بازیگرها خود سیستم بانکی بود. یعنی سیستم بانکی با آن قدرتی که می‌تواند از هیچ، خلق پول کند و باید با محو پول، ترازنامه‌اش را تراز کند پول جدیدی وارد بازار سرمایه کرد.

تزریق ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس، از هیچ!

شهیدی ادامه داد: یعنی پولی که باید از بازار دیگر جذب شده و بعد وارد بازار سرمایه شود، از هیچ، خلق شد و به بازار سرمایه وارد شد. بنابر آمارهای غیررسمی حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار میلیارد تومان پول و اعتبار جدیدی بود که خلق شده و به بازار سرمایه تخصیص داده شده است. این آمار مربوط به تسهیلات جدید در چند ماه اخیر است.

کارشناس پولی و بانکی دفتر تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا افزایش شاخص بورس، تاثیری در نقدینگی دارد یا خیر، گفت: نقدینگی از دو طریق می‌تواند افزایش یابد که به تبع، منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. راه اول، افزایش نقدینگی از طریق خلق پول بانکی است و راه دوم افزایش نقدینگی از طریق افزایش سرعت گردش پول است.

رشد بورس، سرعت گردش پول را افزود

وی ادامه داد: در این باره فرمول معروفی در اقتصاد وجود دارد به این ترتیب که میزان نقدینگی ضربدر سرعت، مساوی است با قیمت‌ها ضربدر تولیدات کشور، رشد بورس منجر به این شد که نه تنها میزان نقدینگی بالا برود، بلکه سرعت گردش پول هم افزایش پیدا کند و نه تنها قیمت بازار سهام افزایش پیدا کند، به دنبال آن دلار و سکه هم افزایش پیدا کند.

شهیدی با اشاره به رشد بازارهای موازی با بورس، تشریح کرد: انتظار عامه مرم این بود که با رشد تقاضا در بورس قیمت سایر بازارها پایین بیاید اما متأسفانه قیمت‌ها بالا رفت. دلیل آن نیز هیجاناتی است که منجر به افزایش سرعت گردش پول بین مردم شد چراکه با رشد بورس، مردم میزان خرید و فروش‌هایشان را زیاد کردند و این اتفاق منجر به این شد که برای مبادلات اقتصادی به میزان مشخص، به میزان کمتری پول نیاز باشد و این موضوع سرعت گردش پول را بالا برد.

منبع: ایسنا

کد خبر 417262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =