صندوق توسعه از بورس حمایت می کند

هفته گذشته خبر تصویب تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس بعد از مدت‌ها حرف و حدیث منتشر شد در حالی که بعد از اعلام آمادگی مقامات صندوق توسعه ملی باز اختلاف نظر در این مورد زیاد است.

به گزارش صدای بورس،‌ روز گذشته خبری در فضای مجازی به نقل از رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه منتشر مبنی بر اینکه همه مباحث مطرح شده در خصوص چاپ پول با اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه  اشتباه است، بلکه قرار است این سپرده‌گذاری از تسهیلاتی که این صندوق سال‌های گذشته داده است و اکنون بازپرداخت آن به صورت ریال انجام می‌شود، صورت گیرد؛ بنابراین قرار است یک درصد اعلام شده برای صندوق تثبیت بازار سرمایه از این محل پرداخت شود.

محمد ابراهیم آقابابایی گفت: برای مثال صندوق توسعه ملی در گذشته برای بهبود وضعیت یک صنعت ۱۰ میلیارد دلار تسهیلات پرداخت کرده است که بخشی از بازپرداخت آن به صورت ریال و بخشی دیگر به صورت ارزی است، صندوق توسعه ملی از بازپرداخت آن بخش که به صورت ریال بوده و به صندوق توسعه ملی بازگشته است را در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری می کند. پولی را که صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌دهد، نوعی سرمایه‌گذاری است که اصل پول و سود آن در آینده قابل بازگشت دوباره به صندوق توسعه ملی است.

رقم دقیق سپرده گذاری در  صندوق تثبیت بازار سرمایه، توسط صندوق توسعه ملی اعلام شود و زمانبندی اجرای این سپرده گذاری نیز با تعامل صندوق توسعه ملی و سازمان بورس بزودی تعیین خواهد شد.

این در حالی است که هفته گذشته خبر تصویب تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در رسانه‌ها منتشر شد. خبری که زمزمه‌های تأیید و نهایی‌شدن آن‌هم توانسته بود شاخص‌های بورس را سبز کند و آرامش را به بازار سرمایه بازگرداند. اما با وجود حل شدن موضوع ریال مورد نیاز برای این بازار هنوز کسی نمی‌داند حجم این اعتبارات چقدر است.

به تازگی 2 مصاحبه از علیرضا کدیور و فردین آقا بزرگی در تجارت نیوز منتشر شده است که هر کدام از این دو نفر گمانه‌زنی را درباره مبلغ مورد اشاره انجام داده‌اند.

علیرضا کدیور، کارشناس بورس، این رقم را بین 15 تا 20 هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند و فردین آقابزرگی، دیگر کارشناس بورس، این رقم را به نقل از یکی از نمایندگان مجلس یک‌ میلیارد دلار اعلام می‌کند. این دو کارشناس درباره قانونی‌بودن تخصیص منابع صندوق به بورس هم اختلاف‌نظر دارند.

کدیور این دخالت‌ها را مسبوق به سابقه دانسته و در دیگر نقاط جهان هم رایج می‌داند و تأکید می‌کند که این دخالت‌ها براساس قانون انجام می‌شود اما آقابزرگی می‌گوید که این دخالت قانونی نیست.

در حالی که این روزها اغلب بورس در وضعیت ریزشی قرار دارد،‌ در روزی که خبر تزریق 1 درصد منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه منتشر شد، بورس تهران سبزپوش شد.

براین اساس خبری که تسنیم منتشر کرد در آخرین جلسه اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی، موضوع سپرده‌گذاری یک‌ درصد از منابع صندوق برای حمایت از بازار سرمایه مورد تأکید قرار گرفت. در این خبر آمده بود که صندوق توسعه ملی در راستای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به‌منظور حمایت و تقویت بازار سرمایه آمادگی خود را جهت سپرده‌گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد.

در خبر مورد اشاره، با قطعیت خبری از نهایی‌شدن تزریق اعتبارات صندوق به بورس وجود ندارد و البته جزئیاتی هم درباره حجم اعتباراتی که باید از محل صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود، مشخص نیست. فقط بحث درباره یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی مطرح شده و چون کسی نمی‌داند حجم منابع صندوق چقدر است و زمان تزریق چه زمانی خواهد بود، گمانه‌زنی‌هایی دراین‌باره در حال انجام است.

کد خبر 417106

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =