۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
دلایل رشد نرخ ارز

مسیر ورودی ارز به کشور پیچیده و دسترسی به ارزهای ایران در بانک‌های خارجی سخت‌ شده و دولت و بانک مرکزی را در برابر یک چالش جدی قرار داده و در واقع کاهش جریان ورود ارز به کشور به یکی از عوامل رشد قیمت دلار تبدیل‌ شده است.

به گزارش صدای بورس، بررسی‌ها نشان می‌دهد باوجودآنکه ایران منابع ارزی زیادی در دست شرکای تجاری‌اش دارد، اما آزادسازی این منابع ارزی با موانع جدی مواجه است و به‌نظر می‌رسد مسیر ورود این ارزها به ایران به‌جای راه‌حل اقتصادی؛ راه‌حل سیاسی دارد. 

برآوردها نشان می‌دهد که بخش عمده منابع ارزی ایران درکشورهای چین، عراق و کره‌جنوبی مسدود است، چراکه این کشورها اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران بوده‌اند و بخش اصلی تجارت ایران فقط محدود به همین کشورها به‌علاوه امارات بوده است.

برخی اطلاعات تأییدنشده میزان ذخایر ارزی بلوکه‌شده ایران در بانک‌های چینی را بیش از 30میلیارد دلار برآورد می‌کنند که ناشی از فروش نفت درگذشته است و این بانک‌ها از ترس تحریم‌های آمریکا حاضر به آزادسازی آن نیستند و بااین‌حال اطلاعات کاملی دراین‌باره وجود ندارد.

گزارش‌های دیگری نیز نشان می‌دهد که تحت‌تأثیر مراودات ایران و کره‌جنوبی در سال‌های گذشته هم‌اکنون بین 6 تا 9میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی کره‌جنوبی و در بانک‌های این کشور ذخیره است. در مورد میزان مطالبات ارزی ایران در عراق نیز اطلاعات کاملی در دست نیست اما برخی برآوردها از میزان ذخایر ارزی بلوکه‌شده ایران در دست این 3شریک تجاری به‌علاوه سایر کشورها نشان می‌دهد که احتمالا میزان ذخایر ارزی بلوکه‌شده ایران بیش از 50میلیارد دلار باشد که بخش عمده آن در اختیار همین شرکای محدود تجاری ایران است.
از ابتدای سال و همزمان با افزایش شدید قیمت دلار دولت تلاش‌های زیادی را برای آزادسازی منابع ارزی ایران آغاز کرده، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که به‌غیر از عراق که قبول کرده منابع ارزی ایران را با دارو و کالای اساسی تهاتر کند، در مورد بقیه کشورها گشایش ارزی انجام‌نشده است. ضمن اینکه باید توجه کرد که تهاتر منابع ارزی ایران در برابر دارو و کالای اساسی نمی‌تواند دردی از قیمت ارز دوا کند، چراکه برای ایجاد تعادل در بازار ارز باید طرف عرضه ارز تقویت شود و این کار مستلزم افزایش جریان ورود ارز به کشور است. با این حال این گشایش‌های ارزی می‌تواند دست دولت را برای تأمین دارو و کالاهای اساسی باز کند و حتی فشار را در بخش حواله‌های ارزی کم کند.
از وقتی‌که حسن روحانی به رئیس‌کل بانک مرکزی دستور داد تا اقدامات ویژه‌ای را برای آزادسازی منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی انجام دهد، حدود 2‌ماه می‌گذرد اما اطلاعات همشهری نشان می‌دهد که تاکنون گشایش خاصی برای آزادسازی منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی حاصل ‌نشده است. بانک‌های این کشور از ترس تحریم حتی حاضر نیستند این منابع ارزی را در مقابل دارو و کالاهای اساسی تهاتر کند./ همشهری

کد خبر 416489

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بررسی نوسانات دلار در سال ۹۹

    بررسی نوسانات دلار در سال ۹۹

    قیمت دلار در سال گذشته نوسانات زیاد و قابل توجهی را تجربه کرد به گونه‌ای که قیمت آن در اولین ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶ هزار تومان بود اما در اوایل پاییز ۹۹ از ۳۰ هزار تومان نیز عبور کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =