خاکی که ابطال صندوق‌های ETF  بر سر بورس کرد/ راه علاج چیست؟

راه علاج بخش بزرگی از مشکلاتی که امروز با افت شاخص ایجاد شده، پختگی تصمیمات بورسی دولت است.

به گزارش صدای بورس، بررسی علل آشفتگی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر از جمله موضوعاتی است که مورد توجه تحلیل‌گران بازار سرمایه است. تصمیم‌گیری‌های شتاب زده بورسی؛ بزرگترین و متداول‌ترین ایرادی است که به تیم دولت گرفته می‌شود. 


 ابطال صندوق‌های ETF  بازار سرمایه را آشفته کرد

کرشمه ترابیان، مدیرعامل سابق بورس استان فارس با یادآوری اینکه در یکی دو هفته گذشته به خاطر شتاب‌زدگی در اعلام بعضی تصمیم‌گیری‌های دولت، بازار مقداری به هم ریخته و آشفته بود، گفت: اگر دولت صبر می‌کرد و تصمیمات را وقتی پخته و چکش‌کاری شده به مردم اعلام می‌کرد، این سردرگمی برای مردم به وجود نمی‌آمد.

خدشه به اعتماد سهامداران خرد
وی دلیل دیگر آشفتگی‌های اخیر در بازار سرمایه ایران را مسئله ابطال صندوق‌های ETF اعلام کرد که قرار بود تا آخر مرداد انجام شود که مدتی بعد گفته شد صندوق‌های ETF پالایشی داده نمی‌شود و سهام پالایشی به صورت بلوکی عرضه می‌شود و در همان روز، مجددا وزارت نفت اعلام کرد که به صورت ‏pdf داده می‌شود، اما در هفته دولت این کار انجام می‌شود؛ که این کار، به اعتماد سهامداران خدشه وارد کرد.

به گفته مدیرعامل سابق بورس فارس دلیل دیگر آشفتگی‌های اخیر، آزاد شدن سهام عدالت برای فروش بود که این کار سبب شد فشار عرضه و فروشنده‌ها زیاد شود.

او با بیان اینکه، چون مردم آگاهی کافی نداشتند، تعداد زیادی سهام را در کمترین قیمت فروختند، تصریح کرد: کسی که وارد این بازار می‌شود دو نکته را باید خوب بداند: اول اینکه آموزش دیده باشد و دیگر اینکه صبر داشته باشد، یعنی هیجانی عمل نکند.

بیشتر بخوانید:

نماد شرکت سرمایه‌گذاری استانی تهران از البرز جدا می‌شود؟

سهام‌های بنجل تا اصلاح بازار خریداری نخواهند داشت
 

ترابیان معتقد است که هیجانی عمل کردن، هم به خود فرد ضرر می‌زند و هم به تمام سهامداران که در بورس هستند. سهامدارانی که به صورت مبتدی و بدون هیچ دانش و اطلاعات کافی وارد شدند، نمی‌دانند که اگر سهام را چند روز بیشتر نگه دارند، چند میلیون بیشتر می‌توانند آن را بفروشند.

مشکل اصلی ما در آموزش است

مدیرعامل سابق بورس فارس گفت: من فکر می‌کنم که مشکل اصلی ما در آموزش است؛ اما نمی‌توان منکر ناهماهنگی در کابینه و بحث میان وزارت اقتصاد و نفت و عمل شتاب‌زده آنان شد.

دوران طلایی یک ماه گذشته عامل ورود هیجانی به بورس

وی ادامه داد: اگر از بازار حمایت شود به زودی روند به حالت عادی درمی‌آید، اما نباید انتظار آن رشد روزانه ۵ درصدی را داشته باشیم؛ چند ماه گذشته، یک دوره طلایی بود که گذشت شاید اگر این دوره نبود، بهتر بود چراکه مردم به ۵ درصد مثبت روزانه عادت نمی‌کردند و بسیاری جذب این بازار نمی‌شدند؛ اما با شرایط پیش آمده، این عده از افرادی که بدون آگاهی کافی و هیجانی وارد این بازار شده بودند، اگرچه متاسفانه با ضرر، اما از بازار خارج می‌شوند و امیدواریم در آینده بازار حرفه‌ای‌تر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 415599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =