سه‌گانه کرونا، وال استریت و فدرال رزرو

سرمایه‌گذاران آمریکایی چشم به دهان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو دوخته‌اند تا ببینند بانک مرکزی آمریکا چه برنامه‌هایی برای تداوم روند بهبود بازار سهام در دوره شیوع گسترده بیماری کرونا در نظر گرفته است.

به گزارش صدای بورس، پاول روز پنجشنبه در مراسم گردهمایی سالانه افتتاح فدرال رزرو کانزاس سیتی درباره بازبینی چارچوب سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. از زمان بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ ت ۲۰۰۹، روسای فدرال رزرو سخنرانی‌های مهم و کلیدی خود را در این گردهمایی ایراد کرده‌اند. سخنان روسای فدرال رزرو همواره سیگنال‌های مهمی درباره سیاست‌های پولی بانک مرکزی و چشم‌انداز اقتصاد آمریکا به سرمایه‌گذاران داده است. این مراسم به دلیل شیوع بیماری کرونا، برای نخستین بار طی چهار دهه گذشته در استراحتگاه جکسون هول وایومینگ برگزار نمی‌شود.

شرایط بازار سهام چندان بد به نظر نمی‌رسد. با اقدام فدرال رزرو به خرید دارایی‌ها، بازار سهام آمریکا انگیزه خوبی برای رشد پیدا کرد و در مسیر بهبود قرار گرفت و زیان‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا به طور کامل جبران شد. در حال حاضر، میزان معاملات به رکوردهای بالایی دست یافته، هرچند بازده اوراق قرضه به شدت کاهش پیدا کرده است.

تونی رودریگز، تحلیلگر ارشد صندوق با درآمد ثابت Nuveen درباره شرایط بازار گفت: بازار سهام به شما می‌گوید که وقتی هنوز اقتصاد با ضعف‌های بنیادی مواجه است، ما با تورم قیمت دارایی روبه‌رو هستیم. تصور نمی‌کنم فدرال رزرو این موضوع را به عنوان یک موفقیت در نظر بگیرد. بنابراین تصمیم تازه‌ای نخواهد گرفت. یعنی کار بیشتری از دستش برنمی‌آید.

در حال حاضر (به ویژه در آستانه نشست کمیته سیاست‌گذاری فدرال رزرو در ماه سپتامبر) پرسش اصلی این است که آیا بانک مرکزی آمریکا اهداف تورمی خود را به یک نرخ میانگین تغییر خواهد داد یا خیر. در صورتی که پاسخ مثبت باشد، این اقدام می‌تواند به جهش نرخ تورم به بیش از آنچه قبل از افزایش نرخ‌های بهره انتظار می‌رفت، منجر شود.

باب میلر از شرکت بلک‌راک در این باره گفت: کاملا انتظار داریم که فدرال رزرو در مسیر کاهش نرخ تورم به کمتر از میانگین هدف قرار بگیرد.

در واکنش به ارائه بسته‌های تشویقی بانک‌های مرکزی جهان (که رقم آن را حدود ۹ هزار میلیارد دلار برآورد می‌کنند)، سرمایه‌گذاران سوار بر موج تورم، خرید و فروش سهام را افزایش داده‌اند. در حال حاضر، شاخص اس‌اندپی۵۰۰ و نزدک نسبت به یک سال قبل به ترتیب ۱۶ درصد و ۴۱ درصد رشد کرده‌اند. طلا که به عنوان یک دارایی امن در برابر تورم و دلار ضعیف مورد توجه سرمایه‌گذاران است، از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲۸ درصد رشد داشته و به رکوردهای تازه‌ای دست یافته است. در این مدت، دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح طی دو سال گذشته رسیده است. در این میان، نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله نیز پس از عرضه عجولانه خزانه‌داری آمریکا به شدت کاهش یافت.

منبع: رویترز

کد خبر 415594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =