۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵

تاثیرپذیر مثبت سهم‌های صادراتی

سینا عنایت‌اللهی ، عضو هیات‌مدیره کارگزاری بانک تجارت
تاثیرپذیر مثبت سهم‌های صادراتی

با عنایت به این موضوع که همبستگی شاخص و ارزش بازار با نرخ دلار مثبت است، قطعا اثر رشد نرخ ارز بر شاخص مثبت و کاهش شدید آن می‌تواند منفی باشد.

اما تفاوتی که وجود دارد و باید سهامداران مورد توجه قرار دهند، این است که نرخ ارز بازارسرمایه، آزاد نیست و نیمایی است . باتوجه به اسپرد قیمتی دلار آزاد و نیما، می‌توان گفت کاهش ملایم نرخ دلار آزاد، نرخ دلار نیما را زیاد متاثر نمی‌کند و در کلیت سهم‌های صادراتی و دلاری محور اثر سویی ندارد؛ مگر این‌که نرخ نیما با کاهش بیش از ده درصدی همراه باشد که در۶ ماه گذشته این‌گونه نبوده است. درصورت تداوم این روند رشد، اسپرد نرخ آزاد و نیما کم‌تر شده و تاثیرپذیری مثبتی در بازار و بخصوص سهم‌های صادراتی و دلاری‌محور خواهد داشت.

درخصوص افزایش نرخ دلار و روند آن طی ۴ سال گذشته (رشد حدود ۵۰۰ درصدی)، می‌توان گفت باتوجه شرایط تحریمی، افزایش نقدینگی، تحریم فروش نفت و بلوکه کردن حساب‌های دلاری دولت و به تازگی کرونا و سایر موارد، روند رشد نرخ شاید در هیچ دوره‌ای در این اندازه نبود است .  بر این اساس به نظر می آید که با آزادسازی بخشی از پول بلوکه کشور در کشورهای شرق‌آسیا، افزایش قیمت نفت ، بهبود شرایط صادراتی از طریق کشورهای همسایه و جلوگیری از واردات بی‌رویه بتوان رشدی به اندازه تورم سالانه برای نرخ ارز متصور بود.

  • هفته نامه شماره ۳۵۷ اطلاعات بورس، صفحه ۱۵
کد خبر 414520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =