۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶

خود کرده را هیچ تدبیری نیست

محدودیت، چالش حسابرسان فرمایشی  

روش انتخاب حسابرس – بازرس  بورس، با مفاد اساسنامه سازمان تعارض دارد.
محدودیت، چالش حسابرسان فرمایشی  

در حالی که رییس سازمان بورس بر ارتقای شفافیت و سلامت بازار تاکید دارد، برخی موضوعات  مطرح است که ماهیت کلی آن‌ها به خودی خود می تواند منجر به عدم شفافیت ‌شود.یکی از موضوعات این چنینی که باعث می‌شود شائبه‌هایی در رابطه‌ با عدم شفافیت در سازمان مطرح شود، این است که بازرسان و حسابرسان سازمان بورس باید مستقل از سازمان باشند.عباس وفادار حسابدار رسمی و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگویی  به  شفاف سازی  در این خصوص پرداخت .

آیا باید حسابرس‌های سازمان بورس مستقل از آن سازمان انتخاب شوند؟

طبیعتا بله. زیرا اگر این حسابرسان نسبت به سازمان بورس استقلال نداشته باشند حتی اگر قائل باشیم که کماکان دارای استقلال واقعی هستند به لحاظ ظاهری فاقد استقلال خواهند بود.

طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سازمان بورس  چه وظیفه ای در این خصوص دارد ؟

به موجب  قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد مگر آن که قانون منع کرده باشد.از طرف دیگر در این قانون، اطلاعات عمومی،  اطلاعات غیرشخصی تعریف شده است. اگر حتی قائل باشیم که در تعریف اطلاعات عمومی خط کش دقیقی در این قانون وجود ندارد و تفسیرپذیر است .لیکن در ماده ۱۰ این قانون به صراحت افشای سالانه صورت‌های مالی موسسات عمومی  را الزامی دانسته است.

وظیفه سازمان بورس به عنوان نهادی برای شفافیت هر چه بیشتر چیست؟

نهاد ناظر بر بازار سرمایه سازمان بورس است و مهم‌ترین هدف آن هم شفافیت اطلاعات ناشران است، در نتیجه  شفافیت اطلاعات مالی و عملکردی خود سازمان بورس هم دارای اهمیت ویژه‌ای است. ارکان مهم شفافیت اطلاعات سازمان بورس، صورت‌های مالی سازمان و به علاوه حسابرس-بازرس منتخب شورای عالی این سازمان است.

برخی از کارشناسان معتقدند ایرادی اساسی به نحوه انتخاب حسابرسان سازمان بورس وارد است، این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید گفت می‌توان به استقلال حسابرس و بازرس سازمان خرده گرفت چرا که به موجب ماده ۲۱ اساسنامه سازمان بورس، حسابرس-بازرس سازمان باید از بین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی توسط شورای عالی بورس انتخاب شود. علاوه بر این مستنبط از واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی صلاح به‌عنوان حسابدار رسمی، موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران اجازه حسابرسی و بازرسی قانونی شرکت‌های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار را یافته‌اند. به‌رغم این صراحت قانونی، سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به پذیرش تعدادی از موسسات حسابرسی و انتشار فهرستی از آنان به‌عنوان حسابرسان معتمد کرده و در دستورالعمل‌های صادره، حق نظارت و تنبیه این موسسات را نیز برای خود محفوظ نگاه داشته است. نکته جالب توجه این است که از بدو تاسیس سازمان بورس تاکنون، حسابرس-بازرس سازمان بورس و نیز شرکت‌های تابعه سازمان و بورس‌های چهار گانه بازار سرمایه از بین موسسات حسابرسی معتمد سازمان که حق نظارت و تنبیه آنان بر عهده آن سازمان است انتخاب شده است.

با این حساب آیا می‌توان از حسابرس‌های منتخب انتظار مستقل بودن داشت؟

روش انتخاب سازمان بورس نه تنها  با مفاد اساسنامه سازمان بورس تعارض دارد، بلکه به نوعی  استقلال ظاهری حسابرس-بازرس سازمان بورس و نیز شرکت‌های تابعه سازمان و بورس‌های چهار گانه بازار سرمایه را هم نقض می‌کند. در حال حاضر تنها راه برای رفع ایراد وارده این است که، حسابرس-بازرس سازمان بورس، شرکت‌های تابعه سازمان بورس و نیز بورس‌های چهارگانه بازار سرمایه باید از بین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که در فهرست موسسات حسابرسی معتمد بورس قرار ندارند، انتخاب شوند. شاید جالب باشد که دراین جا به این ضرب المثل قدیمی باید اشاره داشت" که خود کرده را هیچ تدبیری نیست".

  • هفته نامه ۳۵۷ اطلاعات بورس، صفحه ۴
کد خبر 414335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =