سود ۷۰ تومانی چادرملو برای سهامداران

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور بیش از ۹۷ درصد از سهامداران روز چهارشنبه ۴ تیر۱۳۹۹ برگزار شد.

به گزارش صدای بورس، در این جلسه گزارش بازرس قانونی در خصوص عملکرد هیئت مدیره، صورت‌های مالی مشتمل بر ترازنامه، سود و زیان و یادداشت‌های پیوست آن برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ قرائت و مجمع پس از استماع توضیحات هیئت مدیره و بازرس قانونی به اتفاق آرا ضمن تائید عملکرد هیئت مدیره، صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آن برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ را تصویب کردو تصمیمات ذیل اتخاذ و مورد تصویب قرار گرفت.

در ارتباط با تقسیم سود سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ مقرر گردید از مبلغ ۵۰ هزار و ۱۱ میلیارد ریال کل سود شرکت در سال ۱۳۹۸، مبلغ ۳۰ هزار و ۸۰۰  میلیارد ریال و به ازای هر سهم ۷۰۰ ریال بین سهامداران توزیع گردد و اعضای هیئت مدیره مشابه دوره قبل انتخاب گردیدند و روزنامه دنیای اقتصاد و جهان صنعت جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شدند.

ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شـرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: این شرکت در سال ۱۳۹۸ بـا اتخاذِ تدابیر مناسب مشکلاتِ پیش‌روی را تا حد ممکن برطرف کرده و به موفقیت‌های زیر دست یافته است:

  1. اجرای برنامه‌هایِ استخراج و تولیدِ محصولات، فراتر از برنامه.
  2. افتتاح رسمی کارخانه مگامدول احیاء.
  3. استفاده مناسب و بهینه مصارف انرژی (برق، آب و گاز) در مجتمع‌های معدنی و صنعتی شرکت.
  4. استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخلِ لوازم، تجهیزات و قطعات یدکیِ مصرفی در مجتمع‌هایِ تولیدی، به نحوی که در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۴,۶۷۵ قلم قطعات و لوازم مصرفی جدید، ساخت داخل شده و تاکنون ۲۶,۵۳۱ قلم قطعات و لوازم یدکی، از منابعِ داخلی تأمین و جایگزینِ قطعاتِ مشابه ساختِ خارج شده است.
  5. پروژه‌های مطالعاتی، تحقیقـاتی و پـژوهشی بـا هدفِ کـاهشِ مصـارف و هزینه‌ها، بهینه‌سازی و کاهشِ مصرف انرژی، استفاده از فـن‌آوری‌هـای جدید، انـجام اصـلاحات در خـطوط تـولید و بومی‌سازی و ساخت داخل، در سال ۱۳۹۸ کماکان در دست اجراء بوده و تعدادی از این پروژه‌ها نیز خاتمه یافته است.
  6. در سال ۱۳۹۸ دوره‌هایِ آموزشی کارکنانِ امانی و پیمانکاران، به میزان  ۵۲,۸۲۵ نفر ساعت برگزار شده است.
  7. طی سال ۱۳۹۸، در تداوم برنامه‌های ارتباط صنعت با دانشگاه، دوره‌های کارآموزی دانشجویان دانشگاه‌های کشور، در گرایش‌ـهای استـخراج، فـرآوری، تولید، برق و مکانیک در مجتمع‌های معدنی و صنعتی، به میزان ۱۸,۴۵۰ نفر ساعت برگزار شده است.

وی سپس به بیان عملکرد مالیِ سالِ ۱۳۹۸ چادرملو پرداخت و اعلام کرد:

- درآمــــدها به میزانِ ۱۰۵,۰۹۷ میلیارد ریال.

- هـــزینه‌ها به میزانِ ۵۵,۰۸۶  میلیارد ریال.

- سود خالص به میزانِ ۵۰,۰۱۱ میلیارد ریال بوده است .

تقی‌زاده یکی از مهمترین موفقیت‌های چادرملو در سال گذشته را افتتاح و بهره‌برداری از کارخانۀ احیاء مستقیم (آهن اسفنجی) با ظرفیتِ ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار  تن عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این واحد، آهن اسفنجی کارخانه شمش فولاد شـرکت، تامین و مـوجب کاهش قیـمت تمام شده هـر تن فـولاد به میزان ۱۳ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ گردید.

مدیرعامل چادرملو در گزارش خود همچنین به طرح‌ها و فعالیت‌های سرمایه‌ای در دست اجرا و طرح‌های در دست بررسی در  سال ۱۳۹۹  شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به مجوزِ اکتشافِ صادر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۸ عملیات اجرایی نقشه‌برداری اکتشافی ژئوفیزیکی به روش مغناطیس سنجی و مقاومت سنجی (IP/RS) پهنۀ معدنی جدید D۱۹، انجام و عملیات مذکور به اتمام رسیده و ادامه عملیات اکتشاف تفصیلی پهنه مذکور در دست اجرا است. دستیابی به تودۀ معدنی سنگ آهن معدن مذکور، از بروزِ ریسک فقدان ذخیرۀ معدنی مناسب جلوگیری خواهد نمود. هزینه‌های سرمایه‌ای استفاده از این معدنِ به میزان ۲۵,۸۷۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی افزود: شرکت نسبت به احداث یک واحد نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی، به عنوان پایلوت، در جوار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی خود در مجتمع صنعتی، اقدام و اجرای طرح مذکور در سال جاری به اتمام خواهد رسید. هزینه سرمایه‌گذاری در طرح فوق حدودا به میزان ۷ میلیون یورو خواهد بود. سهم ساخت داخل تجهیزات طرح یاد شده، با توجه به بومی سازی به عمل آمده ۴۰ درصد است. توسعه نیروگاه مذکور به میزان ۱۰۰ مگاوات به صورت مستقل و یا مشارکت با سایر شرکت‌ها پیش‌بینی شده است. کلیۀ تجهیزات خارجی از جمله پانل‌های خورشیدی، سیستم ردیاب و کابل‌های DC خریداری و به گمرک یا محل اجرای طرح تحویل شده است.

وی به طرحِ احداثِ کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی، شرکت احداث کارخانه جدید گندله‌سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال را هدف‌گذاری کرده که عملیات تکمیلی اجرایی آن در سال ۱۳۹۹ تداوم خواهد یافت. این کارخانه در محل مجتمع صنعتی شرکت قرار دارد. هزینه سرمایه‌گذاری طرح فوق مشتمل بر ۸۵ میلیون یورو و جمعا به میزان ۲۶,۷۷۱ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیرعامل چادرملو همچنین به طرح‌های زیر اشاره کرد:

طرحِ احداثِ کارخانه فروآلیاژها: طرح احداث کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکومنگنز) با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورو، از جمله طرح‌های شرکت در سال ۱۳۹۹ است.

- تامین سنگ آهن پایدار برای فعالیت‌های جاری و توسعه فعالیت‌ها: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو علاوه بر فعالیت‌های معدنی مربوط به آنومالی D۱۹، خرید سنگ آهن از سایر شرکت‌ها را عملیاتی نموده و در آینده نسبت به توسعه این عملیات اقدام خواهد کرد. چادرملو مشارکت در سرمایه‌گذاری و یا تملیک معادن سنگ آهن جدید را در برنامه‌های خود پیش‌بینی نموده است. در همین راستا، واحد اکتشافات در شرکت ایجاد و نسبت به پیگیری طرح‌های مربوط اقدام می‌نماید.

- مشارکت در ایجاد کارخانه‌های کنسانتره و گندله: برای احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله به ظرفیت ۴ میلیون تن در سال، موضوع تاسیس شرکت جدید با سایر مشارکین در سال ۱۳۹۹ مطالعه شده و فعالیت شرکت جدید به زودی آغاز خواهد شد.

- تمهید تسهیل در زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تامین پایدار و مطمئن زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، موضوع ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی برای حمل مواد اولیه و محصولات را در دستور کار خود قرار داده است.

- مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر: به موجب مصوبه هیئت مدیره شرکت، موضوع مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر همواره مورد توجه مدیریت بوده است. شرکت‌های سرمایه‌پذیر عمدتا در زمینه‌های معدن و صنایع معدنی وابسته، تامین و انتقال آب و تامین مالی فعالیت می‌کنند. طی سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۱,۳۷۷ میلیارد ریال بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، پرداخت شده است.

- مشارکت در بهره‌برداری از معادن سنگ آهن استرالیا و احداث کارخانه‌های تولید کنسانتره به میزان ۵/۱۲ میلیون تن: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت فکور صنعت و هرکدام با مشارکت به میزان ۳۳ درصد موضوع سرمایه‌گذاری در استفاده از ذخایر سنگ آهن کشور استرالیا و تولید ۵/۱۲ میلیون تن کنسانتره را پیگیری و حق السهم مشارکین، مطابق برنامۀ زمان‌بندی پرداخت شده است. سرمایه‌گذاری مشارکین در بهره‌برداری از معدن و تا پایان فاز ۱ که کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره به بهره‌برداری خواهد رسید، به میزان ۸۸ میلیون دلار آمریکا پیش‌بینی شده است. برای اجرای فاز ۱ و فازهای ۲ و ۳ معادل ۸۵ درصد مجموع سرمایه‌گذاری که محدود به مبلغ ۹۶۰ میلیون دلار آمریکا است، از تسهیلات فاینانس کشور استرالیا استفاده خواهد شد.

وی افزود: طی سال ۱۳۹۸ بهای تمام شده دارایی‌های ثابت شرکت به میزان ۴,۵۳۰ میلیارد ریال افزایش یافته و هیئت مدیره شـرکت با توجه به نیـاز نقـدینگی اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های اشاره شده، در آینده نزدیک نسبت به ارائه برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۶۷ هزار میلیارد ریال به حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، اقدام خواهد نمود.

مدیرعامل چادرملو در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی به طرح‌ها و فعالیت‌های سرمایه‌ای بلندمدت آتی نیز اشاره کرد و افزود: موضوع احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تأسیسات زیربنایی در منطقۀ آزاد تجـاری مُکران واقع در شهرستان چابهار (با مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر، فولاد مبارکه) از برنامه‌های بلندمدت شرکت است.

همچنین در راستای مصوبات هیئت مدیره و در جهت مشارکت با بخش‌هـای خصوصی، این شرکت اقدام به مشارکت در سرمایۀ شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان ۳۰ درصد، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان ۴۴ درصد، شـرکت صنـایع آهـن و فولاد سَرمد اَبرکوه به میزان ۶۵ درصد، شرکت فولاد شاهرود به میزان ۳۵ درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان ۲۹ درصد سهام نموده است. این شرکت در اجرای طرح احداث کارخانۀ تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال، به میزان ۳۶ درصد در سهام شرکت نوین الکترود اردکان مشارکت نموده و شرکت فوق در مرحله قبل از بهره‌برداری است. سود سهام سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۱۳۹۸ و به میزان ۶,۵۶۶ میلیارد ریال، عمدتاً مربوط به شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و شرکت تأمین سرمایه امید است. لازم به ذکر است با توجه به ترتیب برگزاری مجامع شرکت‌های آهن و فولاد ارفع و غدیر ایرانیان سود عملکرد دو سال شرکت‌های فوق در درآمد سال ۱۳۹۸ ارائه شده است.

- مشارکت در شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس: در اجرایِ مصوبۀ مورخ ۱۲ مرداد ۹۲ هیئت مدیرهِ شرکت، مقرر گردید، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با خرید ۲۰ درصد سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، جهت اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی کشور، مشارکت کند. در حال حاضر میزان مشارکت در سهام شرکت مذکور معادل ۲۲/۲۲ درصد است. برای اجرای طرح انتقال آب مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی شده است. هزینه انجام شده در مجموع طرح فوق و تا پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۱,۴۵۸ میلیارد ریال (شامل ۲۴۳ میلیون یورو) است.

- طرح آب‌رسانی از بندرعباس به مسیرهای تعیین شده در سه بخش اجراء می‌شود: بخش اوّل طرح، از بندرعباس تا مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر، به طول حدود ۳۰۳  کیلومتر، شامل خط انتقال لوله به قطر ۱,۶۰۰ میلیمتر و با ظرفیت انتقال ۴ مترمکعب در ثانیه بوده و پیشرفت فیزیکی این بخش تا پایان سال ۱۳۹۸ به میزان ۹۵ درصد، خاتمه عملیات خرداد ماه سال جاری و مبلغ هزینه شده در این بخش به مـیزان ۳۹,۵۵۵ میلیارد ریال است.

بخش دوم طرح، از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر تا مجتمع مس سرچشمه به طول حدود ۱۵۴  کیلومتر، شامل خط انتقال لوله به قطر ۱,۳۰۰ میلیمتر و با ظرفیت انتقال ۷/۲ مترمکعب در ثانیه بوده و پیشرفت فیزیکی این بخش تا پایان سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۲ درصد، خاتمه عملیات شهریور ماه سال جاری و مبلغ هـزینه شده در این بخش به میزان ۱۳,۶۲۷ میلیارد ریال است.

بخش سوم طرح، از مجتمع مس سرچشمه تا مجتمع صنعتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (محل مجتمع صنعتی) به طول۳۶۰ کیلومتر و سپس ۱۵۰ کیلومتر تا مجتمع معدنی چادرملو است. خط انتقال لوله به قطر ۱,۳۰۰ میلیمتر و ۹۰۰ میلیمتر با ظرفیت انتقال ۵/۱ مترمکعب بر ثانیه پیش‌بینی شده  است. پیشرفت فیزیکی این بخش تا پایان سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۲ درصد، خاتمه عملیات آذر ماه سال جاری و مبلغ هـزینه شده در این بخش به میزان ۱۱,۸۶۶ میلیارد ریال است.

همچنین عنوان می‌دارد، عملیات طرح احداث تاسیسات یک واحــد آب‌شیرین‌کن، به عنوان فاز اول و از ۳ فاز پیش‌بینی شده، در شهرستان بندر عباس اجرایی شده است. پیشرفت فیزیکی تاسیسات یاد شده برای تولید روزانه ۶۰۰ هزار متر مکعب آب، در پایان سال ۱۳۹۸ به میزان ۹۰ درصد، خاتمه عملیات خرداد ماه سال جاری و مـبلغ هزینه شده در ایـن قســمت به مــیزان ۱۶,۴۱۰ میــلیارد ریال است.

منابع تأمین مالی طرح یاد شده، شامل آورده سهامداران، اخذ تسهیلات بانکی و وام ارزی صندوق توسعه ملّی است.

تقی‌زاده در خاتمه اظهار امیدواری کرد، با تصویب عملکرد هیئت مدیره شرکت و صورت‌های مالی سال ۱۳۹۸، هیئت مدیره شرکت بتواند در سالِ جاری نیز همچون گذشته به روند موفقیت‌ها ادامه دهد و در جهت صیانت از منافع سهامداران محترم و مشارکت در پیشرفت صنعتی کشور، گام‌های مؤثری بردارد.

کد خبر 414251

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • «کچاد» جواز گزفت

    «کچاد» جواز گزفت

    شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از دریافت جواز تاسیس کارخانه تولید فرو آلیاژ ها خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =