۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
چشم‌انداز روشن تایرسازان

صنعت تایر به‌عنوان یکی از صنایع ریشه‌دار در ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد.

صدای بورس- اولین کارخانه تولید تایر در ایران در سال ۱۳۳۷ با سرمایه‌گذاری شرکت آمریکایی B.F GOODRCH ، با ظرفیت اسمی ۸,۰۰۰ تن در سال تأسیس شد. صنعت تایر ایران از ۹ شرکت تولیدکننده تایر تشکیل ‌شده است که شناخت صحیح از فناوری و ظرفیت­های هرکدام از این شرکت­ها در ترسیم وضعیت موجود صنعت تایر کشور می‌تواند مؤثر باشد. در این گزارش سه شرکت بزرگ تایرسازی گروه صنعتی بارز، تولیدی ایران تایر و کویر تایر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دشواری تأمین مواد اولیه (۴۰ درصد مواد اولیه در این صنعت وارداتی است) و انتقال ارز و از سوی دیگر تحریم کشتیرانی و طولانی شدن فرآیند حمل منجر به کاهش تولید بسیاری از تایرسازان شد. این در شرایطی است که ظرفیت منصوب ۱۰ کارخانه تولید تایر ایران ۴۰۰ هزار تن در سال است.

افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه و قطعات حاشیه سود تایر را به‌شدت کاهش داد. درنهایت با پیگیری‌های مکرر تایرسازان، قیمت فروش اعلامی از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده افزایش ۴۵ درصد داشت. کم شدن تایر وارداتی در بازار منجر به ممنوع شدن صادرات تایر جهت تأمین نیاز داخلی گردید و تعرفه واردات انواع تایر باری از ۲۶ درصد به ۵ درصد کاهش یافت. تایر جزو کالاهای اساسی قرار گرفت و ارز دولتی به واردات آن تعلق گرفت. مهم‌ترین عامل تقاضا برای این صنعت، خودروهای سواری و خودروهای باری و مسافری است.

عمده‌ترین مواد مصرفی صنعت شامل کائوچوی طبیعی و مصنوعی، دوده و استیل کورد است. به‌جز استیل کورد و کائوچوی طبیعی که از درختان شیرابه ساز و عمدتاً از کشورهای جنوب شرق آسیا تهیه و وارد کشور می‌شود، عمده این مواد از محصولات پتروشیمیایی هستند. در کل با برطرف شدن موارد ذکرشده، پیشی گرفتن تقاضا از عرضه (محدودیت در واردات و صادرات)، گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های تحقیق و توسعه، کاهش نرخ نهاده‌های تولید ازجمله کائوچو مصنوعی و طبیعی می‌توان چشم‌انداز مثبتی برای این صنعت متصور بود.

به‌منظور پیش‌بینی سود سال ۹۹ و ۱۴۰۰ سه شرکت، مفروضات زیر در نظر گرفته‌شده است.

مفروضات

۱۳۹۹/۱۲

۱۴۰۰/۱۲

دلار نیمایی

۱۶۰,۰۰۰

۲۰۰,۰۰۰

درصد رشد نرخ محصولات

۱.۳

۱.۳

نرخ کائوچو مصنوعی (دلار/تن)

۹۲۰

۱,۰۸۰

نرخ کائوچو طبیعی (دلار/تن)

۹۵۰

۱,۱۰۰

هزینه‌های جانبی واردات

۱.۲۵

۱.۲۵

دوده (دلار/تن)

۶۷۲

۷۸۷

سیم (دلار/تن)

۱,۰۱۳

۱,۰۱۳

تورم

۱.۳۰

۱.۲۰

دستمزد

۱.۱۵

۱.۱۵

بر اساس مفروضات ذکرشده، سود هر سهم در جدول زیر ارائه ‌شده است.

صورت سود و زیان

کارشناسی۱۳۹۹

کارشناسی ۰۹/۱۴۰۰

حاشیه سود۹۹

پکرمان

۸۶۴

۱,۲۵۱

۱۶%

پتایر

۴,۰۲۴

۴,۵۷۵

۱۴%

پکویر

۷۲۹

۲,۶۸۵

۷%

با توجه به افزایش نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه، نرخ لاستیک‌های وارداتی به شدت افزایش یافته است. بنابراین با توجه به پتانسیل موجود در صنعت لاستیک می‌توان چشم‌انداز مطلوبی را برای شرکت‌های تولیدکننده لاستیک متصور شد.

کد خبر 414216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =