سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان

مقام مسئول بنیاد مستضعفان با بیان این‌که برنامه‌ای برای خرید نیروگاه ندارد،‌ گفت: در واقع عملا بنیاد مستضعفان صرفا در زمینه احداث نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در خرید نیروگاه برنامه‌ای نداریم.

به گزارش صدای بورس، محسن امیری با اعلام این‌که بنیاد مستضعفان در ۳ نیروگاه مستقلاً سرمایه‌گذاری کرده و ۳ نیروگاه را هم از طریق سازمان خصوصی‌سازی خریداری کرده‌ایم، اظهار کرد: در زمان حاضر بنیاد مستضعفان هیچ بدهی بابت خرید نیروگاه‌ها به سازمان خصوصی‌سازی نداریم.

وی با بیان این‌که کشور در حال ورود به پیک بار مصرف برق کشور است،‌ افزود:‌ بر اساس آمار دو روز قبل پیک ۵۱ هزار و ۴۲۰ مگاوات عبور کردیم که ما توانستیم ۳۰۰۰ مگاوات از این میزان توسط بیناد مستضعفان تأمین شده است.

وی ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده توانستیم تعمیرات نیروگاه‌ها در موقع مقرر یعنی اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ انجام دهیم. بر این اساس از ابتدای سال تا ۱۹ خرداد ۵ میلیون و ۲۹۰ هزار مگاوات ساعت برای تامین برق کشور اعلام آمادگی کردیم که از این میزان بر اساس میزان نیاز  میلیون و ۱۴۲ هزار مگاوات انرژی تولید و تحویل شبکه سراسری شده است.

وی افزود: بنیاد در برنامه ۵ ساله هفتم که ابلاغ شده، در صنعت برق ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ بتوانیم بین ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات به شبکه سراسری کشور برق تزریق کنیم.

وی با بیان این‌که برنامه‌ای برای خرید نیروگاه ندارد،‌ گفت: در واقع عملا بنیاد مستضعفان صرفا در زمینه احداث نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در خرید نیروگاه برنامه‌ای نداریم.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با اعلام این‌که محرومیت زدایی هدف اصلی بنیاد مستضعفان است، اظهار کرد: سرمایه‌ بنیاد دارایی است که مردم مستضعف آنرا به‌صورت امانی در اختیار بنیاد قرار داده‌اند و باید تلاش کنیم برای این دارایی ارزش افزوده ایجاد کنیم. بر این اساس در سال جهش تولید این موضوع را محقق خواهیم کرد و کل ارزش افزوده ایجاد شده از طریق هلدینگ برق و انرژی و بنیاد علوی به جیب خانواده‌های مستضعف بازگشته است.

امیری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که در حوزه ساخت نیروگاه امسال چه برنامه‌ای دارید، گفت: همانگونه که اشاره کردیم رسالت اصلی بنیاد مستضعفان محرومیت‌زدایی است، در این راستا بحث احداث بخش بخار نیروگاه چابهار و خرم‌آباد را داریم تا پایان امسال در دستور کار داریم. در این زمینه بر اساس توافق با مپنا به‌عنوان پیمانکار بلوک کامل سیکل ترکیبی این نیروگاه‌ها در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در همین راستا با پیگیری‌های استاندار هرمزگان مناطق محروم را شناسایی کرده‌ایم برنامه داریم تا پیام امسال۴۰ مگاوات نیروگاه‌های مقیاس کوچک به ظرفیت استان هرمزگان اضافه شود.

مقام مسئول بنیاد مستضعفان با اشاره به این‌که ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۹۹ برای احداث نیروگاه خرم‌آباد سرمایه‌گذاری شده است، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در احداث نیروگاه‌ها هزینه خواهد شد.

امیری با اعلام این‌که خارج شدن صنایع از رکود یعنی مصرف برق، اظهار کرد: ۲۰ درصد نیروگاه‌های کشور مستهلک هستند و باید بدون قید و شرط در این بخش سرمایه‌گذاری داشته باشیم، تصریح کرد: باید به سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجازه دهند با کشورهای همسایه مذاکره کنند تا بتوانند به این کشورها صادرات برق داشته باشند. الان افغانستان به شدت نیازمند برق است، در پاکستان نیز وضعیت همین‌گونه است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور به دوره تعمیرات اساسی رسیده‌اند و باعث می‌شود خیلی از نیروگاه‌ها از چرخه تولید برق خارج شوند، افزود: هلدینگ برق و انرژی صبا تا پایان سال در بورس عرضه خواهد شد، گرچه خیلی نمی‌توان با توجه به اتفاقات ماه‌های اخیر روی بورس خیلی حساب کرد اما برق،‌ صنعت درآمدزایی است.

وی همچنین از پرداخت تمام مالیات‌های تکلیفی و ارزش‌افزوده هلدینگ و شرکت‌های تابعه خبر داد و اضافه کرد: الان برای اعلام رقم پرداخت مالیات حضور ذهن ندارم، اما عین مجموعه‌های دیگر مسائل را خیلی شفاف و مستند با وزارت اقتصاد انجام داده‌ایم.

امیری گفت: برای اولین بار بعد از ۳۰ سال پره‌های داخلی‌سازی شده توسط مپنا در نیروگاه قم نصب شده است.

منبع : تسنیم

کد خبر 413914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =