۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

رشد شاخص پایدارو غیرهیجانی

داود رزاقی، سرپرست تامین سرمایه نوین 
رشد شاخص پایدارو غیرهیجانی

طی ماه های گذشته، اوج گیری بیماری کرونا باعث رکود جهانی در همه زمینه ها، به ویژه کاهش در قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها و در نقطه مقابل افزایش قیمت جهانی اونس طلا شده است.

علت موضوع کاهش مصرف جهانی و نگرانی های آتی عنوان شده است. اخیرا  اخبار متناوب و مثبت در رابطه با اطمینان از کشف واکسن این بیماری باعث سبز پوشی قیمتهای جهانی و کاهش قیمت اونس شده است.  البته در صورت نتیجه بخش بودن این اخبار، انتظار برگشت رونق به اقتصاد جهانی را خواهیم داشت. 

اگرچه در این روند ، واکنش بازارسرمایه همواره نسبت به تورم و افزایش نرخ ارز، مثبت بود،. اما به نظرمی رسد تداوم رشد شارپی شاخص برای بازار سهام به مثابه گذشته ،دور از ذهن است .  البته به نظر می رسد در ماههای پیش رو از سال، بازار سرمایه کمی از هیجانات دور و بیشتر به سمت منطق مالی گام بردارد و سهم هایی که ارزنده تر هستند،‌ رشد کنند تا بازار هم بتواند رشد منطقی‌تری را تجربه کند. 

همچنین از طرفی، اخبار مربوط به آزادسازی سهام عدالت و احتمال افزایش عرضه سهام شرکت‌های موضوع سهام عدالت موجب ایجاد هیجان فروش در بازار سرمایه شده است . به نظر می رسد با تائید این اخبار که در واقعیت افراد کمی نسبت به انتخاب روش مستقیم اقدام و از بین آنها نیز درصدی کمی اقدام به اعلام شماره شبا و درخواست سفارش فروش از طریق بانکها نموده و همچنین  اخبار مربوط به مورد وثیقه قرار گرفتن درصدی از ارزش سبد سهام عدالت به عنوان کارت اعتباری، جملگی موجب از بین رفتن این هیجانات شود.  در نهایت  نهایت به نظر می رسد هیجان روانی فروش سهام این گروه از سهامداران و سهام سبدهای مذکور و کلیت بازار سهام کاهش یابد.

همچنین  روند حذف تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث رشد محصولات شرکتهای مربوط، تورم و افزایش سود شرکتهای مذکور شده و نهایتا بازار سهام را با سود همراه می سازد.
با توجه به موارد فوق و اینکه کشور و بازار سرمایه ما هم عمدتا کامودیتی محور است، به نظررشد شاخص بورس در آینده پایدار، غیرهیجانی ،منطقی ترو آرام تر از گذشته  خواهد بود که در این روند  اقتصاد جهانی و کشور از رکود خارج می شوند . 

  • هفته نامه ۳۵۴ اطلاعات بورس، صفحه۲
     
کد خبر 413786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =