۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
تامین کسری بودجه دولت، از کجا؟

رئیس جمهور می گوید: برای تامین کسری بودجه دولت، به جای استقراض از بانک از نقدینگی بازار استفاده خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، حسن روحانی در دیدار با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بر استفاده از ابزار بازار برای تامین کسری بودجه تاکید کرد. رئیس جمهور همچنین اقدام بانک مرکزی در آغاز عملیات بازار باز و عرضه اوراق خزانه و دولتی برای تامین کسری بودجه دولت از طریق نقدینگی بازار را تجربه موفقی دانست. روحانی بر تداوم انضباط مالی دولت و تأمین کسری مورد نیاز بودجه کشور از محل نقدینگی بازار به جای استقراض از بانک مرکزی تأکید کرد.

در تحولی دیگر، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: بلوکه شدن منابع مالی مازاد بانک ها برای یک مدت مشخص به راحتی می تواند تورم را مهار و کسری بودجه را تامین کند.

غلامرضا مصباحی مقدم به دولت پیشنهاد کرد، برای کنترل تورم و رفع کسری بودجه برای مدتی دارایی‌های سپرده گذاران و بانک‌ها را که از آنها تحت عنوان «دارایی های مازاد» یاد کرد، به عنوان ودیعه در نزد دولت مسدود و صرف طرح های عمرانی از جمله توسعۀ بزرگراه تهران-شمال شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز این ابزار از سوی دولت و بانک مرکزی عملیاتی نشده است، افزود، با استفاده از ابزار اوراق ودیعه، بانک مرکزی دارایی های مازاد مردم و بانک ها را جمع کرده و برای مدتی از گردش خارج می‌کند. در همین حال، بانک مرکزی باید این اوراق را در مقابل منابع مالی مردم و بانک ها منتشر کند و سررسیدهای کوتاه مدت یا بلندمدت برای آنها در نظر بگیرد. بلوکه شدن منابع مالی مازاد بانک ها برای یک مدت مشخص به راحتی می‌تواند سرعت گردش نقدینگی را کاهش دهد، تورم را کنترل و انتظارات تورمی را مهار کند. به گفته مصباحی مقدم، دارایی های مازاد بانک ها در واقع همان دارایی سپرده گذاران است.

حال باید دید، واکنش دولت به این پیشنهاد چیست و تامین کسری بودجه در نهایت به چه روش یا روش هایی انجام خواهد شد.

کد خبر 413765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =