۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

برآوردهای پیش رو، عامل بحران 

ابراهیم قزل گل، کارشناس بازار سرمایه .
برآوردهای پیش رو، عامل بحران 

در خصوص تجربه ناموفق بستن معاملات آتی و تکرار دوباره این اشتباه افزود : اگر شکاف قیمتی ،علتی است که منجر به بستن گواهی سپرده سکه می‌شود انجام این کار اشتباه است. چرا که ما چنین تجربه‌ای را در بستن معاملات آتی سکه داشتیم و با پیامدهای منفی آن مواجه شدیم.

 به همین دلیل بستن این معاملات نیز بی‌شک پیامدهای بسیاری به همراه دارد و قطعا راهکار مناسب کنترل شکاف قیمتی نیست. شاید بتوان گفت فروش سکه‌های یک میلیون تومانی بانک مرکزی که سال‌ها پیش رخ داد به نوعی حراج ثروت مردم و تجربه اشتباه بود ،اما معاملات آتی مسیر درستی را در پیش داشت و اشتباه بزرگ بستن این معاملات بود. 

وی بیان داشت :تجربه نشان داده  که این نوع بستن‎ها باعث هجوم مردم به بازار نقدی  می‌شود. همچنین  در بازارهای مالی نظیر بورس ، بستن معاملات  قانونی و اعمال چنین اقداماتی نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه اثرات منفی نیز به بار خواهد آورد باید . 

قزل گل در باره علل ایجاد شکاف قیمتی بین بازار آزاد سکه و بورس کالا  گفت: شکاف قیمتی میان بازار آزاد و بورس به وجود آمده خود نتیجه یک اشتباه دیگر است.زمانی که خریدار نمی‌تواند سکه را از بازار نقدی بخرد به سمت بورس می‌رود. باید این   فرهنگ اشتباه نگهداری سکه طلا یا دلار که به علت تورم بالا  در کشور شکل گرفته ، اصلاح شود . زمانی که خریدار  در بازار فیزیکی امکان خرید ندارد  به سمت بورس می آید . در نتیجه تقاضا برای خرید سکه  در بورس بالا می‌رود که منجر به  شکاف قیمتی می‌شود.

این کارشناس بازار تصریح کرد : فعالان بازار طلا،  با کنار هم گذاشتن موضوعاتی چون افزایش قیمت  دلار  تا مرز۱۹ هزار تومان، در نظر گرفتن قیمت اونس جهانی طلا ، انتخابات  پیش رو آمریکا برای شش ماه تا یکسال آینده برآوردهایی را برای قیمت سکه و طلا  می کنند. این گروه وقتی همه مسائل را کنار یکدیگر می‌گذارند در نظر می‌گیرند به احتمال زیاد افزایش قیمت سکه در راه است و قیمت آن را تا ۱۲ میلیون تومان هم برآورد می‌کنند.  به همین دلیل مردم به سمت خرید سکه و هجوم به این بازار می‌روند.  

قزل گل با اشاره به اینکه ،تقاضای زیاد منجر به چنین مشکلاتی می‌شود افزود : افراد به قیمت پایین‌تر بازار توجهی ندارند و به سمت روش آنلاین و بی‌دردسر تر خرید سکه در بورس می‌روند چرا که متصور می‌شوند که ۷۰ درصد سود در انتظارشان است. در نتیجه این مسائل ،  تقاضا بیشتر  و قیمت افزایش می یابد.

این فعال بازار سرمایه با اشاره بر تمرکزبه  نظام عرضه و تقاضا ، نگاه کنترلی دولت در اقتصاد را باعث توقف معاملات آتی و گواهی سپرده سکه دانست.  

  • هفته نامه ۳۵۳ اطلاعات بورس، صفحه ۶
     
کد خبر 413687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =