۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

ترمز رشد شاخص کشیده شد

حسام بصیری- کارشناس بازارسرمایه
ترمز رشد شاخص کشیده شد

شاخص کل این هفته به شدت نوسانی بود و با وجود دو بار عبور از یک میلیون واحد، بار دیگر بازگشت تا اولین هفته بدون بازده را برای سرمایه‌گذاران رقم زند. در مقابل شاخص هم‌وزن که بیشتر بیانگر وضعیت معاملات شرکت‌های کوچک است با رشد ۳.۵ درصد هفته را به پایان رساند. قیمت به سود بازار در آستانه ۲۰ واحد قرار گرفت.

صدای بورس- این هفته پس از عدم استقبال از ETF‌های دولت، تخفیف به ۳۰ درصد رسیده و ساعت عرضه در بورس نیز در بازه عادی معاملات قرار گرفت. پس از این رویداد، سهام‌های بزرگ ETF دولت مانند بانک تجارت، ملت و صادرات، فولاد مبارکه و ملی مس با عرضه‌های شدید روبه‌رو شدند و در پایان هفته به صف فروش سنگین کشیده شده‌اند. دلایل متعددی در خصوص عدم استقبال ETF دولت وجود دارد، از جمله می‌توان به مدت بازگشایی اشاره نمود که با تصویب شورای عالی بورس به یک ماه کاهش یافته است، اما موضوعاتی مانند نداشتن حق رای و سودآوری ابهام اصلی سرمایه‌گذاران است. در شرایطی که به طور سنتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سطح ۷۰ درصد خالص ارزش روز دارایی‌های خود معامله می‌شوند، عرضه این ETF بدون حق رای و بدون تضمین بازارگردانی (صرفا بازارگردانی از منابع خود صندوق) از دلایل اصلی عدم استقبال است.

مخابرات به پرحجم‌ترین سهم آخر هفته مبدل شد و صف خرید آن پس از ماه‌ها عرضه شد. به نظر تجدید ارزیابی مخابرات و همراه اول قطعی شده و در مرحله کارشناسی است.

گروه خودرویی پس از بازگشایی ایران خودرو با صف‌های خرید سنگین در عمده نمادها روبه‌رو است، به نحوی که معاملات ایران خودرو و سایپا به بعد از ساعت عادی بازار منتقل شده است. افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت ابلاغ گردید که با این قیمت‌ها انتظار افزایش زیان‌دهی این شرکت‌ها وجود دارد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری تحت تاثیر جو منفی بازار، به سرعت قرمزپوش شدند. در رویدادی بی سابقه، قیمت به ناو این شرکت‌ها از مرز ۱۰۰ درصد فراتر رفته که نشان‌دهنده حباب در این شرکت‌ها است.

در بازگشایی‌ها، رویدادی جالب رخ داد. شرکت پارس مینو (غپینو) پس از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی، با رشد ۶۰ درصد بازگشایی شد و رشد قیمتی ۴۰ برابری را طی دو سال اخیر کسب کرد. نسبت قیمت به سود این شرکت به عدد ۱۲۰ واحد رسیده که برای رسیدن به سطح ۱۰ تا ۲۰ نیازمند اصلاح قیمت ۸۰ تا ۹۰ درصد است.

هلدینگ‌های چندرشته‌ای ساز ناکوک در میان شرکت‌های بزرگ بودند. این شرکت‌ها به دلیل پذیرش شرکت‌های تابعه خود در بورس مورد توجه بازار قرار گرفته و با رشد قیمتی این هفته را به پایان رساندند.

بیمه‌ها به دلیل ارزش بالای دارایی‌ها و پرتفوی و انتظار تجدید ارزیابی‌های سنگین و تاثیرپذیری مثبت از کرونا به دلیل کاهش شدید خسارات ناشی از تصادفات و دیات و همچنین کاهش مراجعه‌های درمانی به دلیل قرنطینه، با اقبال در این هفته روبه‌رو شدند.

بازار شاهد عرضه اولیه پیزد در این هفته بود و انتظار عرضه اولیه پلیمر آریاساسول در بازار سرمایه وجود دارد. اما عرضه‌های اولیه کند شده است و دلایل آن مشخص نیست.

بازار کالاهای مختلف با شایعات مجوز افزایش قیمت روبه‌رو شده است. از جمله شایعه رشد قیمت سیمان منتشر شده که سبب تشکیل صف خرید در این گروه شد. در گروه دارویی، غذایی و قندی شاهد صف خریدهای سنگین در عمده نمادها به دلیل اخبار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم. این در حالی است که نیمی از شرکت‌های دارویی در دو سال اخیر بازده بیش از ده برابری داشته‌اند.

قیمت دلار آزاد به راحتی از ۱۷ هزار تومان عبور کرد و عرضه‌های ارز برخی از شرکت‌ها در سامانه نیما به قیمت‌های بیش از ۱۷ هزار تومان رسیده است که می‌تواند سود تسعیر قابل توجهی را برای این شرکت‌ها به همراه داشته باشد. شرکت فروی در مجمع خود خبر از این موضوع داد.

سکه در بورس کالا رفت و برگشت جالبی داشت. پس از توقف معاملات و کاهش دامنه به ۱ درصد، شاهد محدودیت خرید برای حقوقی‌ها بودیم که پس از بازگشایی نمادها، با صف فروش روبه‌رو شدند و آربیتراژ سکه بازار آزاد و بورس کاهش یافت. نسبت قیمت به ناو در صندوق‌های طلا به اعداد بی‌سابقه ۱.۴ هم رسید که با توجه به چشم‌انداز بازار طلا در کوتاه‌مدت، منطقی نیست. به نظر بازار طلا نیازمند عمق بخشی و ورود ابزارهای جدید مانند شمش طلا و طلای آبشده و سایر سکه‌های طلا است.

کد خبر 413464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =