۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
چرایی نوسان قیمت سهام «وپسا»

قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس درباره نوسان قیمت سهام روزهای اخیر و اثر کرونا براین شرکت خاص توضیح داد.

به گزارش صدای بورس به نقل از بورس پرس، امیر ونکی درباره نوسان قیمت سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس در روزهای اخیر با تصریح این موضوع که در باب قیمت تنها با اتکا به اعداد موجود بر تابلوی معاملاتی سخن می‌گوید، گفت: اکثر نمادها پس از هر رشدی نیاز به استراحت قیمت و حتی اصلاح دارد. لذا رنگ قرمز نمادها و حتی شاخص کل در ذات خود سبز است. چرا که فرصتی است تا سهامداران با بهای تمام‌شده کمتر جای خود را به سهامداران با بهای تمام‌شده بیشتر دهند و این قاعده مهم بازار است.

وی ادامه داد: در خصوص «وپسا» و طبق سوابق قیمتی موجود، این سهم از ۳۰ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت و طی ۱۷ روز کاری با رشد حدود ۵۰ درصدی از قیمت‌های کمتر از ۴۰۰ تومان به مرز ۶۰۰ تومان رسید . در حالی که شاخص ریسک بتای این نماد برای بازه زمانی ۲ سال اخیر برابر با ۱.۲۱ است . به‌بیان‌دیگر «وپسا» بیش از تغییرات شاخص، واکنش قیمتی نشان می‌دهد.

این مقام مسئول افزود: بنابراین اصلاح چند روز گذشته شاخص کل از ارقام بیش از یک‌میلیون واحد به کمتر از ۹۷۰ هزار واحد ، حتماً بر سهام «وپسا» با شاخص بتای بیش از یک، تأثیرگذار بود. هرچند ذکر این نکته مهم است که با وضع حجم‌مبنا بر بازار پایه، بتای سهم کاهش‌یافته و این موضوع در روزهای اخیر کاملا" مشهود و قابل‌رؤیت است. یعنی عدم معامله به میزان حجم‌مبنا از تغییرات هیجانی جلوگیری کرده است.

ونکی با تاکید براینکه قیمت سهام، نتیجه عرضه و تقاضا بازار است در مورد اثر کرونا بر درآمد تلفیقی شرکت نیز توضیح داد: به‌صورت کلی ۷۰ درصد سبد دارایی‌های هلدینگ در حوزه تجهیزات فوق سنگین صنعت باربرداری ( که با توجه به برندهای آمریکایی، آلمانی و ژاپنی دستگاه ها، دارایی‌های کاملا دلاری هستند) ، ۲۵ درصد در املاک و مستغلات و ۵ درصد مربوط به سایر حوزه‌ها است.

وی ادامه داد: بنابراین در حوزه باربرداری فوق سنگین این موضوع ضروری است که انتقال هر جرثقیل فوق سنگین توسط ده‎ها تریلی انجام می‌شود که یقیناً بخشی از آن‌ها در زمره "بار ترافیکی" محسوب می‌شوند. یعنی بار با ابعاد و وزنی بیش از عرف حمل‌ونقل جاده‌ای. از سوی دیگر هرساله تردد بارهای ترافیکی از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین دست خوش محدودیت‌هایی است تا سفرهای نوروزی مردم آسان‌تر باشد.

ونکی ادامه داد: با شیوع کرونا و طبق بخشنامه مدیریت منطقه پارس جنوبی، محدودیت فعالیت تا ۲۲ فروردین اعمال شد که عملاً برای صنعت Heavy-lift (باربرداری فوق سنگین) تنها دو روز بیش از روند هر سال بوده است. همچنین فرآیند باربرداری و نصب تجهیزات سنگین حوزه نفت، گاز و پتروشیمی شامل مذاکرات B۲B (شرکت با شرکت)، محاسبات مهندسی، ریسک سنجی پروژه، بسترسازی محل استقرار دستگاه‌ها و در نهایت باربرداری (Lift) است. لذا در بازه زمانی محدودیت ناشی از کرونا به جز لیفت تجهیزات (همچون روال هر سال) مابقی امور در آن زمان انجام شد.

عضو هیئت‌مدیره «وپسا» تاکید کرد: به‌عنوان‌ مثال فرآیند پیاده‌سازی برج سوخته ۸۰۰۱ پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۵ مشمول مطالعات ریسک‌سنجی عملیات به مدت ۲ ماه و بسترسازی محل استقرار جرثقیل ۸۲۵ تن (به دلیل وزن بالای دستگاه) به مدت یک ماه بوده است. مطالعه "دامنه نوسان" را پیشنهاد می کنیم.

ونکی افزود: به‌ هرحال چنانچه تغییر بااهمیتی نسبت به سنوات گذشته وجود داشت، حتما" طبق دستورالعمل افشای ناشران از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی می‌شد. به‌ویژه آنکه ساخت تجهیزات سنگین فرآیندی چندین ماهه است. لذا هرگونه محدودیت بر فعالیت، تنها موجب به تعویق انداختن قراردادها می‌شود و نه حذف آن. به‌ بیان‌دیگر سازه ۶۰۰ تنی آماده نصب در سایت یک پتروشیمی نهایتاً نصب خواهد شد هرگونه محدودیت، تنها فعالیت نصب سازه را چند روز جابجا خواهد کرد.

کد خبر 413390

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • گلایه «وپسا» از فرابورس

    گلایه «وپسا» از فرابورس

    شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس به همراه چند شرکت دیگر بدون اخطار قبلی به تابلو نارنجی فرابورس منتقل شده‌اند. این موضوع باعث اعتراض این شرکت‌ها به این گونه تصمیمات شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =